Stát získá licenci k počítačovému systému, který spravuje daně

Společnosti IBM letos v prosinci vyprší smlouva na správu Automatizovaného daňového informačního systému (ADIS), proto stát vypsal výběrové řízení na nového provozovatele dosavadního systému do roku 2023. IBM kontroluje celé zařízení, a proto pravděpodobně v tendru nebude mít konkurenci. V mezidobí stát připraví novou IT technologii.

Miroslav Petr 27.8.2019
Práce s počítačem (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Práce s počítačem (ilustrační foto). | foto: Shutterstock
Práce s počítačem (ilustrační foto).

Více než 26 let Finanční správa spravuje a vybírá daně rozsáhlým a dnes už zastaralým IT systémem ADIS (Automatizovaný daňový informační systém) od počátku provozovaným americkou společností IBM. Teď uzavřela s Američany smlouvu, podle které stát získá od roku 2023 licence a vlastnictví této technologie od IBM a bude moci přejít na nový modernější systém.

„Nespočetněkrát jsme se scházeli se zástupci této společnosti na různých úrovních managementu. Nakonec se nám podařilo najít shodu na budoucím předání autorských práv. Je to první důležitý krok k vybudování nového informačního systému, a tím i k výraznému zefektivnění správy daní v České republice,“ říká generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová.

Konečně pohyb kupředu

Společnosti IBM letos v prosinci vyprší smlouva na správu ADIS a stát právě vypsal výběrové řízení, ze kterého vzejde nový provozovatel, jenž zajistí fungování dosavadního systému pro následující tři roky. Do doby, než stát pořídí nový. Vzhledem k tomu, že IBM má kontrolu nad celým zařízením, je pravděpodobné, že v tendru nebude mít konkurenci a bude současný ADIS provozovat až do roku 2023. Od státu dočasný správce systému dostane na údržbu a provoz pro následující tři roky až 1,4 miliardy korun. Mezitím stát připraví novou IT technologii.

Dlouhé roky se mluví o nutnosti pořídit systém nový, označovaný termínem nDIS. Ale jeho příprava se vleče. Původně měl být zaveden do konce roku 2021, teď se mluví nejdříve o roku 2023. Finanční správa to omlouvala komplikacemi ohledně platné licence IBM a složitostí výběrového řízení. Obojí se až nyní dalo do pohybu.

Současný ADIS podle odborníků i samotných lidí z finanční správy už zdaleka neodpovídá potřebám. Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) dokonce po šetření na Generálním finančním ředitelství označil tento počítačový systém, který používá denně na 16 tisíc pracovníků berní správy a přes který ročně prochází na 800 miliard korun daní, za jeden z nejzastaralejších informačních systémů státu. NKÚ také soudí, že složité ovládání systému přispělo k tomu, že řada úředníků z finančního úřadu odešla.

ADIS má problém – vznikl na dnes už zastaralé platformě a závisí na jediném dodavateli, tedy IBM, který si střeží licenci na použití zdrojových kódů. Stát firmě za celou dobu fungování zaplatil za úpravy a údržbu na devět miliard korun, ročně v průměru téměř 350 milionů. Dlouhé roky se mluví o nutnosti pořídit systém nový, označovaný termínem nDIS. Ale jeho příprava se vleče. Původně měl být zaveden do konce roku 2021, teď se mluví nejdříve o roku 2023. Finanční správa to omlouvala komplikacemi ohledně platné licence IBM a složitostí výběrového řízení. Obojí se až nyní dalo do pohybu.

Doporučené parametry a požadavky

„Včera bylo pozdě,“ reaguje daňový poradce společnosti Apogeo Jiří Žežulka, který v roce 2014 dočasně vedl Generální finanční ředitelství. ADIS je podle něho neskutečně zastaralý a neumožňuje operace, které jsou u podobných systémů v zahraničí samozřejmostí – například dálkový přístup do daňové databáze z terénu při kontrolách finančních úředníků. „Na druhé straně je třeba uznat, že ADIS přesto všechno funguje alespoň poměrně spolehlivě a nikdy z něj neunikla žádná data,“ dodává Žežulka.

Poradenská společnost KPMG dostala už zakázku, ve které má doporučit parametry a požadavky na nový systém. Analýza má být hotova na jaře příštího roku. Až podle požadovaných parametrů bude známo, kolik a jakých dalších veřejných zakázek bude muset Finanční správa vypsat a v jakém termínu.

Poradenská společnost KPMG dostala už zakázku, ve které má doporučit parametry a požadavky na nový systém. Analýza má být hotova na jaře příštího roku. Až podle požadovaných parametrů bude známo, kolik a jakých dalších veřejných zakázek bude muset Finanční správa vypsat a v jakém termínu. I podle podnikatele a investora Michala Bláhy je nynější dohoda o budoucím přechodu licence od IBM na stát prvním pozitivním krokem. Bláha dlouhodobě kritizuje systém ADIS i způsoby, jimiž Finanční správa dosud postupovala při jeho úpravách.

„Považuji za nezbytné, aby nový systém už nebyl závislý na jediném dodavateli, stát měl k němu veškerá práva a transparentně zveřejňoval všechny související obchodní smlouvy,“ uvedl Bláha, oceňovaný provozovatel serveru Hlídačstátu.cz a odborník na elektronické systémy ve veřejné správě.

Co je Automatizovaný daňový informační systém (ADIS)

  • Rozsáhlý IT systém propojující od roku 1993 celou finanční správu, řídí kompletně správu a výběr daní, včetně EET. Denně s ním pracují tisíce zaměstnanců finančních úřadů.
  • Podle letošní kontrolní zprávy NKÚ je to jeden z nejzastaralejších informačních systémů státu.
  • Provozovatel, majitel práv a jediný dodavatel je po celou dobu společnost IBM.
  • Za celou dobu existence ADIS zaplatil stát společnosti IBM za její služby více než devět miliard korun.
  • V průběhu roku 2023 mají být předána majetková práva na ADIS do vlastnictví státu.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.