Diskuse k článku

Výzkumné středisko AdMaS jako stamilionový průšvih?

Stavařský projekt v Brně, na nějž jde z evropských fondů 818 milionů korun, se vážně zpožďuje. Padlo už i trestní oznámení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Rebi

To je dost urážlivý,
To je dost urážlivý, nesmyslný a zmatečný příspěvek, navíc jak se týká fondů?
0/0
5.3.2014 11:12
Foto

Rebi

To je dost urážlivý,
To je dost urážlivý, nesmyslný a zmatečný příspěvek, navíc jak se týká fondů?
0/0
5.3.2014 11:11
Foto

Rebi

Ano, je to pravda, scénář
Ano, je to pravda, scénář poprvé použil už Fiala. Nejprve vládě v červnu svatosvatě slíbil, že všechno utratí do koruny a následně jej nasadil v září 2012, takže:- ministr Fiala: "zachraňoval" "5mld", podle svých slov zachránil (ztratil miliardu a půl)- ministr Dalibor "prodrbal jsem 3mld, více to nešlo" Štys: hned po nástupu náhle ve Fialou zachráněných fondech objevil sekyru 7mld a "zachraňoval" tedy "7mld", ztratil 3mld (příslušná tisková zpráva o této katastrofální ztrátě začíná "opět jsme zlepšili čerpání")- ministr Marcel Chládek se opět nechal podvést a opět "zachraňuje" "7mld"Celkem tedy Fiala + Štys: školství ztratilo 5mld Kč (to jsou zhruba 3 nové Národní knihovny)
0/0
4.3.2014 15:09
Foto

Rohle

Teď už 7mld zase "zachraňuje"
Teď už 7mld zase "zachraňuje" Marcel Chládek (hlásil to v televizi a v tisku). Zřejmě osvědčený scénář, vyzkoušený už na Štysovi ("z těch 7 jsme to stáhli na 3, více se nedalo" :-) Oposmluvní spolupráce s neschopáky z ODS, které si Marcel na MŠMT dosud ponechal, je dojemná :-)
0/0
4.3.2014 10:08
Foto

Alfons

Omlouvám se, nezadal jsem to
Omlouvám se, nezadal jsem to několikrát schválně, mohl by přebytečné zprávy správce odmazat?
0/0
3.3.2014 16:46
Foto

Alfons

Proč si vymýšlíte takové
Proč si vymýšlíte takové blbosti, nepopiratelným faktem přece je, že jste ztratil 3 mld ve funkci ministra a 1,5 mld bylo ztraceno, když jste byl ve funkci ředitele VaV (kde jste ostatně ze zjevných důvodů setrval jen pár měsíců, než Vás Fiala vyhodil).
0/0
3.3.2014 16:22
Foto

Alfons

Z jakych 7 miliard? To
Z jakych 7 miliard? To hausnumero jste si prece vymysleli, aby výsledná ztráta vypadala menší. Krom toho už Fiala pustil miliardu a pul, Vy jste ztratil 3, celkem tedy skoro pět, další ztráty následují. Pro fondy jste přece neudělal vůbec nic, na nastavení není nic odlišného oproti stavu, než jste nastoupil....
0/0
3.3.2014 16:11
Foto

Alfons

Jestli pan Štys (je to vůbec
Jestli pan Štys (je to vůbec on?) tak nevelebí nastavení projektů (tj. počátek Dobešova období a Dobešovy předchůdce) zejména proto, aby zastřel, že sám neudělal vůbec nic a v důsledku školství přišlo už o skoro 5mld Kč z fondů a další ztráty budou následovat.
0/0
3.3.2014 15:16
Foto

Kh1

Napr. dokrorandi, kteri letos
Napr. dokrorandi, kteri letos z rukou Rektora UK prof. Hampla odbrzeli Bolzanovu cenu. To jsi takovy idiot, ze neumis vyhledavat j-indexy? Myslim, ze oprvadu jsi.
0/0
8.3.2014 0:35
Foto

Kh1

Tupost vasich slov je
Tupost vasich slov je neskonala. UK je vyzkumnou univerzitou, protoze jeji top falukty si na sebe cistym vyzkumem dokazi vydelat az 70% pprostredku. Jde predevsim o matfyz, lekarske fakulty a prirodovedu. Ostatni balast politologicko-lingvosticko-histrocky --- tady je jeste velky dlu a snad se nema podari z UK tyhle prizivniky vyhnat s bicem v ruce. Zrovna tak JCU nemusi mit nic na fasade nepsane, ale vsem orientovanym je jesne, ze to vyzkumna univerzita neni - hovori za ni jeji vedecke vysledky (lepe receno absence vysledku). At se ti to libi nebo ne, tak vsude ve svete je docent a profesor predevsim hodnot vedecka ... A je to tak sptavne. A koickeho by bylo, kdyby ten tvuj profa z didaktiky v tom posudku ono napsal o ucebnici sve.Katedry didaktiky patri k tomu nejvetsimu povlu na vsech fakultach, kde se pripravuji budouci ucitele. A pokud by jedina odpborna cinnost profesora spocivala v psani posudku na ucebnice, tak se nikdy nemel stat profesorem.
0/0
8.3.2014 0:32
Foto

Jiri Janecek

...
Kde má UK napsáno, že je to výzkumná VŠ? Na fasádě FHS? A kde to má JČU?Já si teda furt myslím, že smyslem vysokého školství má být poskytovat vzdělání potřebné pro výkon určitých profesí podle potřeb společnosti. A ty "top-vědecké" názory mi přijdou stejně nebezpečné jako humanoidní bludy o VŠ vzdělání jako univerzální hodnotě, kterou je třeba poskytnout všem a to za každou cenu... S tím, že ti vědci by si mohli uvědomovat, že profesi vědce se bude věnovat pár procent absolventů... Já budu padesátkrát raději na katedře didaktiky angličtiny na PedF za profesora, jehož jedinou nepedagogickou aktivitou bude posudek pro MŠMT na učebnici, v němž správně napíše, že je to přebarvený brak, podle něhož se bude blbě učit, než za superborce, jehož studie o Jane Austinové mu vynesou každoroční pozvání na Stanford...Tím teda nechci říct, že situace je ideální... Klidně by se mohla polovina i těch "nevýzkumných" (praktických) VŠ zavřít a ze zbytku vyházet polovina lidí... O habilitacích a profesurách jinde nemluvě... Můžete mi jen kdyžtak uvést dvě jména končících doktorandů s h-indexem = 7?
0/0
7.3.2014 7:24
Foto

Kh1

Ze by ty fondy nejak
Ze by ty fondy nejak souvisely se Stysem? Cim a komu se jako statni urednik revansoval, nebo snad pomohl vytunelovat? Abych to rekl trochu diplomaticteji a nepoburoval Vas svoji primosti, tak se zeptatm, zda nahodou nebyl nejak "pozitivne motivovan", aby v urcitem smeru konenal nebo spise nekonal. Jde o otazky recnickou. Vnucuje se myslenka, zda to nebylo za ty tituly po ruznu cestou posbirane ...? To je opet otazka recnicka. Protoze jeho vedecky vykon (nebo spise nevykon) titulum neodpovida. Zvlaste kdyz si nalistujete v jakych oborech se habilitoval a ziskal profesuru - neni mezi nimi fyzika? Ano je, a to je obor, kde profesori v Cesku dosahuji h-indexu 20 az 30.
0/0
7.3.2014 0:56
Foto

Kh1

Kde to zijete?
Jaky je smysl vysokeho skolstvi? Pokud je univerzota vyzkumneho a vedeckeho typu (Oxford, MIT, Cambridge, Harvardm ...) u nas pry UK, tak je jeji primarni cinnosti VYZKUM a to ZAKLADNI vyzkum. A ten je velmi dobre meritelny scientometricky, tzn. impaktovanymi clanky a ohlasy na ne. Takze si muzete odpoveded v podstate sam. Ale pokud nechcete, tak to udelam za Vas: "Ano, primarnim poslanim vyzkumneho typu VS je vyzkum a tedy chrleni impaktovanych publikaci." A nakonec i tak je u nas nastaveno jejich financovani. Samozrejme pokud se bavime o nejakych provincnich tzv. VS (Liberec, Budejovice, Usti, Plzen, Zlin ale i takovy "vykvet" jako VSE (coz je v podstate provincni gympl) nebo Metropolitni univerzita v Praze a o pate lize tyu UJAK ani nemluve and many more ...), tak o nejakem vyzkumu natoz slusnem, nelze vubec hovorit. Casto tam nelze hovorit ani o kvalitni vyuce, protoze ta vychazi od kapacit v oboru a to vedeckych. Jenze tyhle provincni nuly (mysleno "VS") by vubec nemeli mit pravo konat habilitacni natoz profesorska rizeni.Vam to neprijde naprosto podurovnove: kmenove z Budejivic, doc. z Liberce, prof. z CVUT (a to jeste v dost nesouvisejicich oborech) a pritom h-index = 9 a za celou karieru jen 51 publikacive WoS. Proste sel tam, kde mel sanci titul ziskat. Otazkou je, jakou protisluzbou se jim revansoval jako vysoky statni urednik.Na moji univerzite neni neobvykle, ze koncici doktorand ma h-index = 7, profesor pak pres 20 a na konci kariery kolem 500 publikaci ve WoS.Asi jste nezazil, co se deje za Stysovymi zady. Strucne receno, kdyz projde, tak prof. z me univerzity na sebe pomrkavaji a rikaji - hele docent z Liberce.
0/0
7.3.2014 0:49
Foto

Jiri Janecek

...
Jednou na vysoké škole byl Andrej Tarkovskij se svými přáteli na nějaké chatě a tam při pití vodky vyvolávali duchy. A ten duch Tarkovskému sdělil, že po dokončení školy natočí šest filmů... "Jen šest" podivil se Tarkovskij... "Ano, ale dobrých..." doplnil duch...Je snad přínos Tarkovského pro světovou kinematografii desetinnový v porovnání třeba s Františkem Belfínem? Je Tarkovskij nýmand v porovnání třeba s Tomášem Magnuskem, který 6 filmů natočil před svojí třicítkou?Tolik tedy z mého pohledu k počítání čárek... Možná, kdyby pan Štys publikoval každou věc dvakrát (jako vy příspěvky v této diskuzi), měl by těch čárek 102... A pokud 8x jako pan Alfons, mohla by se i paní Syková jít s hanbou spláchnout do záchodu... Zkuste si odpovědět, co je smyslem a posláním vysokého školství? Opravdu to je produkovat co nejvíce impaktovaných publikací?
0/0
5.3.2014 6:25
Foto

Kh1

Z toho Styse se mi chce
Z toho Styse se mi chce zvracet.Stys, Stys, Dalibor Stys, ...? Neni to ten "prof." a "doc.", ktery se habilitoval na te "elitni" taky-VS v Liberci? To uz hovori temer za vse. Navic by me zajimalo kam zmizel ten uzasny ustav, ktery sam sobe zalozil v Novych Hradech. No nic, vyhledal jsem si jeho zaznamy naWeb of Science. Tak tedy profesor s h-indexem 9 je dosti ubohe, zrovna tak 51 publikaci tamtez. V mem oboru je bezne, ze profesor ma h-index minimalne 20 a publikaci ve WoS minimalne 200. No kazdy holt nejsme habilitovani v Liberci a nemeli jsme ustav pri Jihoceske "univerzite".Zaverem bych tedy rekl, ze zase jeden mafian resp. "aparatcik" vedy ...
0/0
5.3.2014 2:38
Foto

Kh1

Stys, Stys, Dalibor Stys,
Stys, Stys, Dalibor Stys, ...? Neni to ten "prof." a "doc.", ktery se habilitoval na te "elitni" taky-VS v Liberci? To uz hovori temer za vse. Navic by me zajimalo kam zmizel ten uzasny ustav, ktery sam sobe zalozil v Novych Hradech. No nic, vyhledal jsem si jeho zaznamy naWeb of Science. Tak tedy profesor s h-indexem 9 je dosti ubohe, zrovna tak 51 publikaci tamtez. V mem oboru je bezne, ze profesor ma h-index minimalne 20 a publikaci ve WoS minimalne 200. No kazdy holt nejsme habilitovani v Liberci a nemeli jsme ustav pri Jihoceske "univerzite".Zaverem bych tedy rekl, ze zase jeden mafia resp. "aparatcik" vedy ...
0/0
5.3.2014 2:33
Foto

D47a85l64i84b12o17r 96S83t59y72s 3530210571941

-----
http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/ministerstvu-skolstvi-se-v-lonskem-roce-darilo-cerpat-1?highlightWords=v%C3%BDrazn%C4%9B+p%C5%99ekro%C4%8Dit+stanoven%C3%BD Bylo to přesně takhle. 5 mld. ve VaVpI v polovině roku 2012, kdy prof. Fiala převzal ministerstvo, bylo každopádně dobře spočítaných. Kolik to mohlo být ve VpK jsme v tiskové zprávě neuváděli. Samozřejmě, že nakonec ztráty budou, zejména proto, že všechny stavby se táhnou a ani v jiných projektech už nebude možné utratit peníze za úspory a neuznatelné náklady. Hausnumera těžko předkládáte Evropské komisi, ovšem novinářům a jejich prostřednictvím vzteklým blogerům to není problém ...
0/0
4.3.2014 13:17
Foto

D93a70l44i82b18o84r 85S13t68y28s 3350980781841

....
Jedná se o období moje ve funkci ředitele odboru vav a pak ministra. Co jsme mohli jsme zachránili a nastavili pozitivní podmínky tam, kde příjemci zvládli svou roli. Z těch sedmi miliard bxly na konci roku tři. Více se nedalo.
0/0
3.3.2014 16:07
Foto

D25a54l49i81b10o66r 44S80t14y92s 3950170971441

....
Omlouvám se, ale nemůžu to takhle nechat ...Ad 1 a) a b) pokud se někde neseženou peníze navíc (které lze dát do FRIM), pak se musí vzít z dotace. Je jedno zda převodem do FRIM nebo přímo. S demografickou křivkou to nemá nic společného, neboť peníze se vysokým školám rozdělí tak jako tak, jejich celkový objem nepoklesne. Omlouvám se, ale tuhle argumentaci nemohu považovat za korektní. Ad 1c) (i) Pokud se postaví nová výuková infrastruktura a nepřibudou studenti (naopak ubudou), měla by se stará infrastruktura opustit, uvolnit pro jiné obory, prodat, pronajmout atd. Tím vzniknou peníze pro obory nepodporované z VaVpI. Po posledních úpravách účetních předpisů tomuto postupu nic nebrání.(ii) Pražské výzvě VaVpI na podzim loňského roku předcházela rozsáhlá "přesvědčovací" analýza pro Evropskou komisi, jejímž cílem bylo prokázat právě tvrzení o tom, že Praha vzdělává pro regiony. A to se moc nepodařilo, protože podíl nepražských studentů na pražských vysokých školách není tak vysoký, jak se traduje (omlouvám se, data nemám při ruce). To také povede k tomu, že nový program VVV opět nebude pro Prahu tak výhodný, jak by si byla přála. Z diskuse s kolegy z V4 v Budapešti vyplynulo, že podobně na tom jsme všichni. Takže žádná Kuchtová ani Mora s tím nemohli nic udělat.(Vysvětlení: pokud na vysokou školu jde valná část populačního ročníku, pak i na venkově je spousta studentů. Tudíž váženo celkovým počtem venkovských studentů je jejich podíl v Praze malý, i když jich je třeba v absolutních počtech více než dříve.)Ad 2a) Nejrozumnější pro fungování center VaVpI jsou celouniverzitní akreditace, kterou na základě pověření vykonává univerzitní ústav = infrastruktura. Pojmu akreditační síla přesně nerozumím, má-li znamenat počet kvalifikovaných pedagogů, pak za celou univerzitu je stejný nebo vyšší než za fakultu. 2b) Souhlas, ale může vzniknout sdružení bez právní subjektivity, které má tento cíl a při první příležitosti změnu provede. 3b) Legitimita posouzení někým, kdo je přímo zvolen a někým, kdo je schválen na návrh člověka, kterého by měl posuzovat, je snad přece jen rozdílná. Nehledě na to, že když senát VR neschválí, rektor navrhuje pořád dál až nakonec senát nějaký rektorův návrh schválí. Ani zde nemohu argumentaci považovat za korektní. Také děkuji za diskusi.
0/0
3.3.2014 12:51
Foto

Tobul

korekce
Už jsem chtěl debatu ukončit, ale některé Vaše výroky je nutné korigivat.Nejprve se omlouvám, za docenta, vystudoval jsem v prostředí, kde si univerzity jmenují profesorysamy a to co je hodné zřetele jsou místa "chair professor".ad 1 a) Výše FRIM je mi známá - např. z výročních zprávy MŠMT o hospodaření VŠ - naposledy ovšem vyšla v roce 2011. Ovšem - to že školy mají pár desítek milionů ve FRIM - nestačí na krytí odpisů masivních investic OP. Navíc je tento FRIM potřebný pro vlastní obnovu škol. Chcete-li být konkrétní - nositel projektu superpočítače měl ve FRIMU 55 milKč (na obnovu - pokrytí odpisů - HW+SW částka směšná). Na moji kritiku ignorování "nemožnosti" generovat odpisy neregujete.ad 1 b) Buďte korektní pane profesore, institucionální npříspěvek (nikoliv dotace) může být použit na investice max. do výše 25% - a to na úkor povozních výdajů. Navíc při poklesu demografické křivky si málo univerzit může dovolit seškrtat provozní peníze o dvě desítky procent.ad 1 c) To co píšete je holý nesmysl. Kdyby někdo prohlásil, že peníze ISPROFIN jdou pouze "do Prahy", zlikvidoval by všechny obory a fakulty, které nejsou příjemci OP VaVpI. VaVpI je (bylo) určeno pouze pro technicko přírodovědní obory.Fatální selhání MŠMT (tuším dvojice Kuchtová - Mora) bylo neobhájení možnosti čerpání VaVpI projektů pro Prahu. Omezení EU ve vazbě na region působnosti a výši HDP na hlavu je v případě univerzit sídlících v Praze evidentní nesmysl, protože bylo triviální dokázat - dle matriky studentů - že v Praze studují desítky procent nepražských studentů - a to nejen ze Středních Čech - které "již mohly" čerpat, ale z celé republiky.ad 2 a) Máte pravdu, že by bylo lépe, aby projekty "nebyly fakultní", ale podmínkyMŠMT zapříčinily, že projekty musely na fakultách zůstat, protože jinak hrozila ztráta "akreditační síly" pracoviště.ad 2 c) Společné projekty nemohou, s ohledem na podmínky čerpání 5+5 let měnit právní subjektivtu, do té doby musejí garantovat udržitelnost. ad 3 b) Členy vědecké rady rektor navrhuje - a schvaluje je senát - Vaší logikou by rektora nemohli volit ani senátoři. Abych nevyvolal dojem, že s Vámi pouze nesouhlasíma) jsem si samozřejmě vědom, že problém zadělali Vaši ministerští předchůdci (spíše zadělaly předchůdkyně) a další předchůdci ho neřešilib) plně sdílím Vaši tezi, že VaVpI projekty změní chod fakult, v lepším případě je "ovládnou" a ze součástí se stanou zdravé/dravé štiky, v horším případě se indikátory nesplní a projekt se neudrží - a nenajde-li se politický strýček, některé fakulty krachnou- oba případy jsou v podstatě pozitivní- lépe by ovšem bylo kdyby se změnil systém řízení VŠ viz Vaše citace "vousatého senátora - zdroje jsou pro všechny",což si já překládám jako" i my neschopní přeci musíme přežít". Děkuji za diskusi
0/0
2.3.2014 14:22
Foto

D34a83l91i59b14o25r 70S68t13y36s 3660870881431

......
1. a) Univerzity generují každý rok FRIM ve výši desítek milionů. Kdo vám řekl, že ne? b) Institucionální dotace může být použita jako investiční. Což, mimochodem, mnohem lépe reflektuje realitu. Přístroj může být po účetním odpisovém období ještě dávno plně funkční a mezitím přijde nějaká nová výzva na "centra" z níž je možno si koupit nový přístroj. Proto jsem i já tehdy přivítal možnost nevytvářet odpisy za přístroje z dotace. c) Vysoké školy mohou čerpat na investice z programu ISPROFIN. (i) Tam je skutečné zaváhání/pochybení MŠMT. Kdyby totiž v roce 2007, když se ukázalo, že není možné posílat strukturální fondy do Prahy, řeklo, že ISPROFIN je jen pro Prahu, problém by zmizel. (ii) Navíc by se ukázalo - což se nakonec ukázalo při nedávné "pražské" výzvě z VaVpI - že některé projekty pražských vysokých škol, na nichž bylo demonstrováno jejich utrpení, nemají stavební připravenost. (iii) "Venkovské" VŠ by braly za své nejen projekty výukových infrastruktur, ale i ty výzkumné. Jak by to mělo fungovat viz. např. synergie projektů LFUK Plzeň.2. a) Nejlépe fungují projekty, kde jedna výzkumná organizace (s.r.o., o.p.s.) = jedna infrastruktura. O něco hůře jedna fakulta, vysokoškolský ústav nebo jeden ústav AV = jedna infrastruktura. Těchto případů je většina. Tím se plíživě na těchto institucích zavedla mezinárodní peer review s on-site visit, mezinárodní vědecké rady, pracuje tam spousta cizinců, jednací jazyk je angličtina i pro styk s administrativou apod. Samozřejmě všeho jen do času, dokud univerzitní senáty budou na fakulty a ústavy posílat peníze podle více-méně stejného klíče jak na univerzity přitekly a dokud se zachová dosavadní stabilita financování ústavů AV. b) Jak si peer review poradí s projekty typu ADMAS, který je jen součástí fakulty a ta o něj ve skutečnosti moc nestojí, bude zajímavé sledovat. Buď projekt(y) ovládnou fakultu, nebo bude průšvih. A ony jeden - dva takové průšvihy budou třeba, jinak z toho bude zas česká bramboračka. c) Projekty více institucí nejsou takový problém. Dříve nebo později se z nich stanou samostatné výzkumné organizace. 3. Univerzity (a ústavy AV) mají problém s rozporem mezi svou věcnou funkcí - učit a bádat - a svým demokratickým řízením, které přirozeně generuje kandidáty s jasným zrakem, mužným vousem a zvučným hlasem, kterým pronášejí poselství: "Zdroje jsou, pro všechny, i pro ty nejslabší z vás.". a) Jsou i profesoři s jasným zrakem a mužným vousem. Ti bývají i v senátu. b) Vědeckou radu univerzity jmenuje rektor a je jejím předsedou. Tak proto o něm nehlasuje ....4. ADMAS je, řekněme aktuálně, nejproblematičtější projekt, protože už se měl chýlit ke konci. Nekoukejte na to pražskou optikou, je ještě jeden krizovější projekt, taky v Brně a taky už se o něm tady psalo. PS: Už asi rok a půl jsem profesorem. I když občanku jsem si nezašel vyměnit ani na docenta :-)
0/0
2.3.2014 7:10
Foto

D46a58l13i37b21o67r 15S32t71y20s 3900590231651

......
Indikátory budou, o tom je demokracie. Politik chce čísla aby se mohl prokázat pokrok dosažený díky tomu, že kdesi přestřihl pásku. Ostatní viz odpověď níže.
0/0
2.3.2014 7:02
Foto

Jiri Janecek

...
No, já se k tomu vyjadřoval spíš jen z takového obecně-filozofického hlediska, vyhlášky a lejstra stzejně neznám (pokud jsem se tedy s nějakým právním předpisem seznámil blíže a chtěl z toho něco vyvodit, vysvětlila mi vždy nějaká dobrá duše na personálním, že "tak to není").Ono plnění indikátorů je jedna věc, jejich smysluplnost druhá. Jen teda ještě dvě poznámky, které asi vůbec nereagují na vaši reakci.1. Myslím že někdy v době, kdy byl poprvé zvolen předsedou AV Jiří Drahoš jsem někde četl pojednání o vývoji AV ČR. Nevím už teda, kdo to psal, zda to byl člověk zevnitř nebo zvenčí, zda to byl hlupák nebo chytrý člověk... U panování Rudolfa Zahradníka autor(ka) zmiňoval (zhruba řečeno), že vzrostla kvalita přístrojového vybavení na světovou úroveň, ale mzdy (resp. tarify) byly drženy až uměle zbytečně nízko. Nevím, zda je to pravda, ale u toho VaVPI mi to přijde v něčem podobné - staví se baráky, kupují přístroje a opravdu nevím, jestli o to bude tak velký zájem...2. Myslím, že vy sám tu často kritizuje akademický samoodchov. Já nevím, možná je to opravdu výjimka, ale tam kde já byl, se lidé odjinut dají spočítat na prstech jedné ruky. A tím, že se to celé zalilo 250 miliony, tak se pozice těch lidí úspěšně zabetonovali na dalších 20 let...
0/0
1.3.2014 21:59
Foto

Tobul

jenom krátký komentář
Neobviňuji ministerstvo za znění vyhlášky, obviňuji ministerstvo z ignorování vyhlášky.Vámi zmíněný příklad, že jste odváděli do FRIM, aniž byste "mohli" čerpat je právě to, na co jsem se snažil upozornit. Je fikcí, že univerzity řídí jejich management - ve skutečnosti jsou to senáty, včetně rozhodování o rozpočtu a investicích. Byl to senát Vaší univerzity, který na Branišovské rozhodl, kdo bude či nebude čerpat "vámi vytvořený " FRIM.Nedávno jste napsal zajímavý článek o nápadu řízení VŠ sborem profesorů - realita jak víme je zcela odlišná - zmínil jste senátory - věčné studenty, kteří ovládají univerzity. Stálo by za analýzu, kolik profesorů je členy senátů VVŠ. Souhlasím s Vámi, že by bylo dobře, kdyby zásadní projekty VaVpI "řídily" svoje instituce - prakticky, ve stávajícím legislativním rámci je to zcela vyloučené.Už vůbec si nedovedu představit, jak by se měl řídit projekt, na kterém by participovalo více univerzit, každá s jiných systémem tvorby rozpočtu, stylem řízení, jinými senáty ... to pak skutečně nezbývá, než si do čela projektu dát osobu, která je s politickými "decision-makery" zadobře. A je jedno, jestli na fotografii je druhá zprava či zleva.Jenom taková blbá otázka - u všech kandidátů na rektory se zkoumá jejich vědecký výkon - proč tedy o nic nehlasují vědecké rady.Bohužel česká povaha zřejmě preferuje spolčení neschopných proti schopnějším - např. s velkým zájmem budu sledovat "boj" profesora Maříka o jeho centrum. Oba si jistě pane docente dovedeme představit, že jedno hlasování senátu může poslat sebelepší projekt "do kopru". Ovšem hlavní sdělení mého předchozího komentáře zůstává - univerzitní projekty nejsou schopny generovat odpisy, které by zajistily jejich udržitelnost- a NIKDO to neřeší. P.S. Nejsem v obraze, zda je ADMAS nejproblematičtější projekt, osobně bych si tipnul na projekt, který je mnohem blíže k Praze, ve výrazně větším objemu.
0/0
1.3.2014 21:39
Foto

D50a86l11i85b50o77r 84S35t74y94s 3630240551501

.....
Proč to pan Rychlík otevřel je zřejmé - je to nejproblematictější projekt. Pokud jde o to ostatní - diskutujete s člověkem, který vybudoval výzkumnou infrastrukturu z fondů Phare už v roce 2005. Takže o tvorbě a využívání Frim něco vim. Zatraceně hodně jsme ho odvedli univerzitě aniž by byla kdy šance cokoliv čerpat. Byli jsme pro ni cizí těleso. Ano, ten problém, že nová centra "nejsou naše" bude jistě všeobecný. Pak ale fakulta neměla projekt podávat. To jsem říkal například na akademickém snemu - velké infrastruktury začnou řídít své instituce. Ale jelikož jsou dobře vybavené a podléhají rigoróznímu hodnocení, k němuž jinak mateřské instituce nelze přimět, je to tak dobře. Zajisté je těžko obviňovat ministerstvo školství ze znění vyhlášky ministerstva financí nebo z rozhodování fakultních senátů. Mimoto, pamatuji se, že mnozí tehdy vyhlášku vítali, protože nemuseli odvádět ty zatracené odpisy. :-) Podobně problém doktorandů. Prostě univerzita musí studenty přijímat tam, kde je centrum potřebuje. Celkové množství pěněz z ministerstva na VŠ přece nepokleslo. To je ten všeobecný problém. Univerzity by rády byly co nejvíce nezávislé, ale když je problém, běží na ministerstvo.
0/0
1.3.2014 18:22
Foto

Tobul

... ale, ale pane exministře
Je zarážející, že ministr školství, byť bývalý, nerozlišuje mezi indikátory a udržitelností, provozními náklady a potřebami reprodukce investic v rámci udržitelnosti - to jsou zcela odlišné kategorie. Bezpochyby drtivá většina rozumně připravených projektů si ufinancuje provoz, pochybuji, že investice. Řada projektů na VVŠ má nyní problémy s indikátorem "počet studentů či doktorandů" a to z prozaického důvodu. Od vyjednávání o indikátorech a jejich schválení = vydání rozhodnutí o přidělení dotace - se dramaticky změnila politika MŠMT v oblasti financování počtu studentů (přesněji studií). Ministerstvo začalo drasticky škrtat počet financovaných studentů, na což upozorňovaly různé komise včetně ČKR (ať již VaVpI či VpK) - škoda, že to pan ministr nezaregistroval. Indikátor nárůstu počtu studentů (doktorandů) je tedy v řadě případů objektivně nesplnitelný. Hlasy "nějak to potom uděláme" nevyznívají systémově. Zdůvodnění, můžete si přijmout studentů kolik chcete, i když nejsou financováni, je výsměchem. Zásadně jinou otázkou je investiční udržitelnost projektů (hovořím výhradně o projektech vysokých škol). VŠ jsou řízeny zákonem o VŠ 111/1998 sb. zatímco projekty OP mají "blíže" k zákonu o podpoře výzkumu 130/2002 Sb. Součástí řídících dokumentů účetnictví VVŠ je vyhláška 504/2002 Sb., která se, mimo jiné, fatálně dotýká tvorby fondu reprodukce investičního majetku. Vysoké školy v podstatě nemohou vytvářet (daňově efektivně) zdroje pro reprodukci pořízeného investičního majetku. Příklad: pokud by např. existoval nějaký projekt na pořízení super-počítače, který morálně i účetně vyžaduje obnovu každé 3-4 roky - musela by příslušná VŠ za toto období vygenerovat "cash" pro nákup "nového železa a SW". To je nemyslitelné. Výše zmíněná vyhláška neumožňuje vytváření fondu reprodukce jinak, než z čistého zisku = po zdanění. Jak lze nahlédnout do výročních zpráv, žádná univerzita není schopna vygenerovat čistý zisk, který by toto umožnil.I kdyby se to nakrásně podařilo, nedovedu si představit akademický senát, který by, namísto převedení "volných" zdrojů do Fondu provozních prostředků - pro použití všemi fakultami, nechal zisk zdanit a čistý zisk "věnoval" jednomu z projektů.Tento problém je MŠMT dlouhodobě znám - ale taktéž dlouhodobě - neřešen. Jinak je zajímavé, že pan Rychlík otevřel problém VaVpI projektů právě tímto příkladem = projektem nového rektora VUTBR.
0/0
1.3.2014 14:14
Foto

D23a24l22i77b10o63r 67S44t92y78s 3860750291601

.......
Docela nerad bych, aby se problémy několika center přenesly na všechny infrastruktury. Ty, které už dostavěly, mají mnohdy i téměř splněné monitorovací indikátory a mohou již "jenom" dělat to, co přislíbily v rámci národního programu udržitelnosti. Ten si stát nastavil sám, viz: http://www.msmt.cz/vyzkum-a-vyvoj/narodni-program-udrzitelnosti-i-1 NPU I_2_VS_zadávací dokumentace.pdf str. 21 a další. Jejich rozumnost nechť posoudí laskavý čtenář sám.Dobře definovaná a řízená centra navíc řadu těchto kritérií splňují již na začátku řešení programu NPU, do značné míry je totiž MŠMT podporovalo předchozími výzvami v programu VpK a poslední výzvou 2.1 z programu VaVpI. Navíc, stejně tak, rozumné instituce si si provozní náklady centra nastavily tak, aby je s rozumnou pravděpodobností pokryla i bez NPU (o němž se nic nevědělo) - z kombinace RVO, grantů, případného výdělku z praxe a příspěvku na činnost vysokých škol. Takže v některých centrech, protože budou mít velmi podstatnou část činnosti pokrytu financemi institucionálního charakteru, bude velmi zajímavá tvůrčí svoboda. Pokud jde o granty, musí se, protože je to kritériem NPU, a díky slušné průběžné finanční základně také mohou, soustředit na mezinárodní granty. Dále v dokončených centrech probíhá standardní mezinárodní peer review s návštěvou na místě. Moc si nedovedu představit, co pro jejich úspěch ještě udělat. Na začátku jsme předpokládali, že některá centra kritéria NPU nakonec nesplní a dotace jim bude krácena. Ale teď to vypadá, že to tak vůbec dopadnout nemusí, že to zvládnou, protože mají radost z možnosti se chovat tak jak vždycky chtěli a cítí, že je dobře.Riziko spočívá v tom, že se ukáže, že některá ta největší centra byla právě ta nikoliv dobře řízená. A ta si mohou politicky vykřičet "přerozdělení" financí, jelikož se vždy dá hlasitě zdůvodňovat, proč jsou významnější a proč více trpěla.
0/0
1.3.2014 7:49
Foto

Jiri Janecek

K te udrzitelnosti...
Asi by bylo fajn dat si tu praci a podivat se na vsech tech 30 nebo kolik VaVPI projektu a tak nejak realisticky tu budouci udrzitelnost zkusit odhadnout. A pak to udelat za pet ci deset let... Je ucast v navaznych projektech NPU indikatorem budouci bezproblemove udrzitelnosti nebo naopak? Jinak teda jsem uplny laik pres stavebnictvi, ale prijde mi, ze "chytry" beton by mozna mohl zajimat i pracoviste jehoz "centrálním cílem je vytvoření výzkumného centra v potřebném rozsahu a kvalitě pro poskytnutí instrumentální a vědomostní základny silikátovému průmyslu nezbytné pro rozvoj jeho inovačního potenciálu." (http://www.materials-research.cz/cz/o-centru/struktura-centra/ ). Je teda zvlastni, proc tyto dva tymy tristi sily, kdyz jsou z jednoho VUT (ani se mi nepodarilo nalezt vzajemny odkaz nebo zminku o mozne spolupraci)...Ma to co delat s tim, ze kdyz si na hasicskem bale koupite vic listku do tomboly, tak mate vetsi sanci vyhrat? Nebo existuji takovi trzni dogmatici, kteri si mysli, ze kdyz si dve centra (zrizena z verejnych zdroju) budou konkurovat tak to povede - jako prece kazda konkurence - ke snizeni cenypro spotrebitele, technologickym inovacim a aususizaci produktu? Funguje to, i kdyz konkurujici si entity vyrustaji z jednoho tela? Funguje to, i kdyz zakaznik nakupuje za dotovanou cenu?
0/0
28.2.2014 15:02
Foto

Jaroslav Klenot

Vzdělání Zdeňka Dufka
JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D., narozen v roce 1978 v Boskovicích, od roku 1979 bydlí v Brně. Nejdříve s rodiči na sídlišti Bohunice, od roku 2002 s manželkou v Útěchově.Vystudoval brněnské Gymnázium Vídeňská, manažersko-ekonomický obor na Provozně ekonomické fakultě Mendlovy univerzity v Brně (promoce 2001), obor Právo na Právnické fakultě Masarykovy univerzity v Brně (promoce 2002) a doktorské studium oboru Management stavebnictví na Stavební fakultě Vysokého učení technického v Brně (promoce 2013). (Výtah metodických doporučení z dizertační práce na téma Hodnocení ekonomické efektivnosti veřejných stavebních projektů můžete nalézt
0/0
28.2.2014 14:12