Diskuse k článku

Výstavba silnic: ještě než se začne stavět, rostou náklady skoro o 70 procent

Zpráva NKÚ na konkrétních úsecích rychlostních silnic ukazuje, jak se do nákladů na infrastrukturu promítá rozhodování obcí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P59e20t45r 20D68v91o26ř35á83k 9224287352970

Případ první: R35
Popis této situace je zjednodušený a chybí v něm informace o příčinách. Celý spor byl o to, kde se bude napojovat obchvat Olomouce. Stát prosazoval nejkratší variantu, tj. napojení ještě u obce  s výhledem na zvýšení provozu a hlukové zátěze po dostavění celé R35, a obec logicky žádala napojení až za obcí. Zvrat nastal, kdy vedení obce obětovalo občany bydlící u vytížené komunikace ve prostěch (nejisté) stavby jiného místního obchvatu s nepoměrně nižším tranzitem. Nicméně je rok 2013, peníze nejsou, takže stavět v nejbližší době určitě nebude.
0/0
7.8.2013 15:55
Foto

Černoušek

hezké
Ale tomu všemu by měla předcházet velká a zásadní otázka, kterou jste v článku jaksi opomněla: JSOU TYTO SILNICE OBJEKTIVNĚ POTŘEBNÉ? O severní trase na Moravu a Slezsko se jistě můžeme bavit a patrně bychom se shodli, že je užitečná, ba že by stála již dávno, kdyby nebylo společné republiky se Slovenskem a tedy nutnost propojit Prahu a Blavu. Kdybychom spojení na Blavu nepotřebovali, Brno by zůstalo stranou a hlavní dopravní osou by byly Pardubice-Olomouc-Ostrava.  Mimochodem, píšete: "ale z Prahy do Ostravy stále obvykle jezdíme přes Brno" - řekl bych, že rozumnější, i když možná pomalejší, je jet přes Pardubice a Olomouc. Relativně: pokud se D1 zacpe, pak i rychlejší.   U rychlostních silnic někam do Loun a Chomutova nebo podobných městeček lze mít silné pochybnosti (nevylobbovala si R-ko ta nestvůrná Řápková?). Totéž Č. Budějovice nebo R z Olomouce do Břeclavi. Právě mezi těmito dvěma městy šla dříve nákladní doprava masivně po železnici. Proč máme za státní peníze stavět cizím dopravcům, té verbeži, která nám znečišťuje hrozným způsobem ovzduší a poškozuje tak zdraví lidí, dopravcům líným poslat kontejnery vlakem nebo jet přes Brno, speciální silnici?    
0/0
7.8.2013 13:11
Foto

Projekt
Nejdůležitější pro každou stavbu je projekt a jeho kvalita. Stavěl jsem 30 let silnice a vždy, pokud byl špatný projekt vznikly problémy okolo víceprací, protože teprve zkušený stavitel pozná, že v projektu schází mnoho prací, které je potřeba  udělat. Ve výběrovém řízení se to často rozporuje, jenže když vyhrává firma, která je předem vybrána, tak by byla sama proti sobě, kdyby už v tomto kole dělala problémy. Všechno se pak dodatečně oceňuje a náklady rostou a rostou. Řeči okolo předražování státních zakázek na silnicích jsou bohužel jen řeči, bez důkazů a hlavně bez odborných znalostí. Navíc naše siniční síť je v dezolátní stavu, silnice II. a III. třídy, kterých se novostaby dotknou jsou cca 100 let staré a tím vznikají vyvolané investice, které potom ve srovnání s Evropou navyšují průměr za 1 km dálnice a podobně. Jak z toho ven ? Řekl jsem to už na začátku. Zajistit kvalitní projekt a hodně dlouho, než dojde k zadání zakázky jej studovat a rozporovat. To je na MD a ŘSaD,  jestli jsou tam ovšem lidé, kteří to dokáží a mají k tomu také pravomoc.
0/0
7.8.2013 9:24