Diskuse k článku

Výplata sociálních dávek: „Nesmrtelný“ OKSystem se má vrátit do hry. Opravdu?

Návrat ke starému dodavateli by popřel pokus o zlevnění systému výplaty dávek a zabetonoval situaci na tři až čtyři roky, píše Jan Vitásek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Balcar 8.2.2014 14:10

Chybějící úředníci na kontrolu vyplácených dávek

Když výplatu dávek dělala sociálka, tak měla své klienty ochozené a zároveň kontrolovala oprávněnost vyplácených dávek. ÚP nestíhal v rámci pracovní doby ani administraci výplaty dávek(20minut zadávání klienta do nového sytému vs. 6min. ve starém sytému), musel přijímat stovky nových úředníků. Na kontrolu příjemců není čas - podle zprávy z ledna 2014 by ÚP potřeboval dalších 1200 lidí. Meziroční nárůst nekontrolovaně vyplácených dávek byl v r.2013 téměř 1 miliarda Kč!A taková "cloudová" úspora se vyplatí!
Falkon Nightsdale 6.9.2013 22:08

Pohled uživatele...

S aplikací pro Hmotnou nouzi dělám denně, se Zaměstnaností občas. U obou je jako dodavatel uvedena firma Vítkovice Solutions, aplikace běží přes Silverlight.Na ÚP nejsem zase tak dlouho, takže OKdávky jsem nezažil, takže nemůžu porovnat, dle sdělení kolegyň ale OKsystem uměl lépe pracovat s daty, vytvářet právní polotovary které měly velmi dobrou kvalitu a prý nebyl problém v půl osmé večer zavolat na OKsystem, proč nejde to či ono. Co se aktuální aplikace týče, základním problémem je rychlost. Nevím, nakolik je to dáno HW na ÚP, který je často tvořen skládačkami z funkčních dílů nefunkčních sestav (dle mých informací nyní Krajská pobočka Praha dostala 8 nových sestav, z toho 5 jich je zatím ještě ve skladu a vede se o ně lítý boj.. :-D ), ale spíše bude problém v aplikaci, která při zasílání/přijímání požadavku do cloudu zamrzá třeba i na minutu, či pět minut, eventuelně rovnou spadne a přes monitor vypíše chybové hlášky.Stejně tak se každý týden objevuje nová záplata, která překopává znění textů v rozhodnutích, oznámeních, atp. Když je nějaký problém, píše se na Helpdesk a z toho cca za týden (?asi?) zavolají a stejně většinou neví co s tím (a všichni doufáme, že to odezní samo)Na druhou stranu nutno uznat, že postupně se aplikace se v posladních měsících rychle vylepšuje - až na tu rychlost. Objevují se nová tlačítka umožňující snazší přenos informací z měsíce do měsíce, aplikace začala poskytovat výpis vzorce, který používá.A teď si představte, že je nutné aby úředník zvládl každý měsíc přepočítat okolo 400 běžících dávek + eventuelně nabrat nové žádosti, zajít na šetření do místa bydliště žadatele + eventuelně ještě rozeslat pár datovek bankám se žádostí o sdělení, zda tam žadatel neskrývá peníze (jeden borec tam takhle měl 560 tisíc), atp. A drtivá většina operací se děje právě přes aplikace, s výjimkou datovek, které jsou přes archivační pseudosystém AthenA, nepříliš funkční systém, který (s výjimkou ministerstva) nahradil funkční systém Arsys (naštěstí, některé funkce Arsysu jsou dostupné i tak) Představa, že by systémy tak měsíc, dva neběžely - už takhle nám průměrně jednou týdně někdo vyhrožuje zbitím/zabitím kvůli "zpožděné" dávce,  případně dávce odejmuté - představa, že by se na úřad valily stovky lidí a snažili se vyboxovat dávky z minulého či předminulého měsíce, je děsivá...A ručně..? Ok, bylo by to náročné, ale provizorně by to asi šlo, jenže jak by se řešilo vyplácení, když na úřadech je dnes nejvýše pár tisícovek na jednorázové dávky (občanka, návrat z vězení.) a mnohde ani není pořádný trezor...?A ještě douška na závěr: k počítačům se loguje pomocí čipové karty a PINu... Hlídá to program z OK servisu...
J. Calvera 5.9.2013 9:46

Špatně naplánovaná a zpackaná loupež

Způsob akvizice, řízení projektu, implementace i samotný provoz jsou toho jasným důkazem. Tady nemá smysl cokoliv dalšího dodávat. To PR-ko je směšné a trapné!
Meiilax 5.9.2013 5:39

To jsou teda plky

Pane Vitásku, způsob výběru dodavatelů a napasování aplikací do rámcové smlouvy je minimálně rozporuplný, v dodavatelských firmách jsou (byli) zaháčkování Drábek/Šiška, ale je třeba také zmínit i amatérismus nejtěžšího kalibru, kdy měsíc před uvedením do provozu nových aplikací (a odříznutí OKsystému), tj. ve 12/2011, uměl např. modul zaměstnanost pouze uložit pár osobnách údajů uchazečů o zaměstnání - nic jiného neuměl a dodavatel teprve chodil na ÚP Ostrava se ptát co to má ai tak umět. Modul pro podpory v nezaměstnanosti začal být programován až při náběhu systému někdy v 1/2012 a přitom první dávky měly odejít v 2/2012. Poté se stalo co se stalo - nevyplacení podpor, vyplacení duplicitně či na jiné adresy apod. Prakticky dalších 6 měsíců nebyl úřad práce schopen plnit své úkoly, které jsou mu dané zákonem o zaměstnanosti, tj. zprostředkovávat zaměstnání (do někdy 4-5/2012 chyběl zcela modul pro monitoring zaměstnavatelů a volných míst), nebyl modul pro poradenství a rekvalifikace, napojení na projekty ESF atd. To, co se budovalo předtím 13 let (OKsystém) ze začalo programovat až za pochodu. Navíc rozhraní systému je uživatelsky nevyhovující, jsou neuvěřitelně dlouhé odezvy, každý den prakticky bylo nutné dělat nové a nové hotfixy (nyní tak 1x za týden). Mimochodem dodnes nebyl ani jeden uživatel nových aplikací na jakémkoliv školení k tomuto, neexistuje ani žádný uživatelský ucelený manuál k jednotlivých modulům. V případě Oksystému vše jak má být prostě fungovalo, uživatelé byly školeni, byl hotline, manuály. A to, že se za kvalitu platí více ? To je snad normální, ovšem nejspíš ne v našem absurdistánu. Je třeba v tomto vidět více souvislostí a neobhajovat šunt jen proto, že se ušetřilo pár peněz a ročně 300 mil. je v kontextu tohoto důležitého softwaru, kterým měsíčně proteče 7 miliard, skutečně pár peněz.
Boss1 4.9.2013 22:27

Cloud

Další bláboly o cloudu? Viz můj komentář k minulému článku:http://www.ceskapozice.cz/byznys/finance/kauza-siska-drabek-opravdu-byla-%E2%80%9Eloupez-stoleti%E2%80%9C?showcomments=1#comments
Karel1 4.9.2013 18:56

Skandální

doplním masařku:Použít uzavřené řešení MS Azure (a je jedno jaké uzavřené řešení, třeba od jiné firmy) do jehož implementace fakticky nikdo nevidí, pro základní data státu o jeho občanech, nechat to na "veřejném" cloudu (tj. neprivátním, tj. na cizích serverech, které mohou být umístěny třeba v Asii a stát nad nimi nemá nejmenší kontrolu), to je na popravčí četu pro vlastizradu. To už rovnou můžeme poslat klíče od bytů, PIN kódy atd. americké NSA a všem dalším.Nehledě na to, že Azure je z těch cloud systémů nejméně používaný, je nejdražší, je na to nejméně a nejdražších odborníků, je to vývojově nestabilní platforma jako všechno od Microsoftu (každých pár let to naprosto překopou), absolutně monopolní - prostě má to všechna negativa, na které si vzpomenete.Pokud hledáte něco, co je nejméně vhodné na enterprise  řešení v rozsahu státu, tak jste doma.Další věc je, jak správně uvádí masařka, že cloudová řešení mají své výhody, a svoje nevýhody - na agendu s poměrně stálým provozem je to velmi nevhodné a neekonomické. To je podobné, jako kdybychom všichni zrušili svoje auta a jen si je pronajímali z půjčoven, nejlépe z Ameriky, kde mají řádově vyšší náklady a platy za služby. Nehledě na zcela zločinný systém výběru - na základě smlouvy o licencích MS, což je rámcová smlouva, která se týká dodávek krabicového software, třeba Office, ale nikoliv analýzy, projektování, vývoje, programování, dodávky, kastomizace, správy atd. To je fakt natolik šílené, že nemohu přijít na vhodnou analogii. I v tom do nebe volajícím bordelu, v jakém státní správa je, jsou protagonisté v base, což o něčem vypovídá.Nemám slov. 
Peskua 4.9.2013 15:46

Pisálek Pepa Vitásek

Pane Vitásku, utečte někam hodně daleko, schovejte se a hodně dlouho se nikde neukazujte. Vždyť Vy ani nevíte ja se správně OKsystem píše:::LOLA jak by řekl Jára Cimrman: „Vážený pane, tímto setkáním nadobro ukončuji naši korespondenci, nepište mi a pokud možno, nepište vůbec!“
Svobodník 3.9.2013 15:29

Hloupé matení čtenářů

ten pisálek je snad kříženec Šišky a Drábka.Ty PR prováděné ČesPoz v režii  TOP09 jsou fakt už primitivně dementní
Svaty 3.9.2013 12:56

PR TOPky

Článek je čistou manipulací. Kdyby člověk nevěděl jak to u nás chodí, a pokud není odborníkem na IT, možná by se nechal těmito nesmysly zvyklat. Škoda jen, že necitujete pana Langera, který se k dodatkům k rámcové smlouvě, kterou za jeho působení ministerstvo vnitra uzavíralo, vyjadřoval.Drábek se Šiškou se snažili obejít zákon a tohle jsou důsledky. Nejnže si na to sjednali firmu, která to zpackala, ale zpackali to celé oni sami a NKU pouze za cenu nezákonného prodlužování termínů rozhodnutí drží celý systém v agonii a při životě.Prosímpěkně jaký je rozdíl mezi monopolní firmou OK System a monopolní firmou Futjisu? Proč ten přívlastek uvádíte pouze u jedné firmy?Asi si člověk musí zvyknout, že se na tomto serveru bude setkávat s PR od pana Jocha a od Vás. Humus.
Masarka 3.9.2013 12:23

Cloud řešení

Takovou snůšku nesmyslů o cloudu jsem už dlouho nečetl, zaprvé by ministerstvo bylo ještě více závislé na dodavateli cloudového řešení než za dob oksystemu (a je mi celkem fuk zda by zakázku ten či onen dostal oprávněně či ne, o tom ať rozhodnou jiní), protože by data a to citlivá o všech uživatelích byly někde v cloudu (co taková bezpečnost atd?), který by byl fyzicky bůh ví kde, ano jako architektura proč ne, ale na vlastním hw, stát si přece nemůže dovolit přenechat správu klíčových aplikací třetí straně. Zadruhé cloud dlouhodobě vyjde minimálně stejně draze jako „lokální“ řešení a za třetí takzvané cloudové řešení od ms (azure) je momentálně suveréně nejdražší a nejméně používané.