Diskuse k článku
Volební inspirace: Co strany nabízejí českému školství
Všichni politici vždy deklarují, že školství a věda bude jejich prioritou. Jde hlavně o to, kdo to konečně prosadí a opravdu také dodrží.
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
I30s35a31a74c 48N64e30w79t92o98n 8446199577547S některými Vašimi tvrzeními si dovolím nesouhlasit.Z vlastní praxe v rámci výzkumu a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků vím, žea) řada učitelů nezná základní zásady školského zákona azákona o pedagogických pracovníchb) na otázku, jako administrativou jsou přetíženi nedokáží dát konkrétní odpověď.Co se týká politiky a školského systému - promiňte, ale řadovému učiteli základní a střední školy je to úplně, ale úplně jedno. Jeho jediný zájem je, zda má škola děti a zda bude mít dostatečný úvazek. Jestli bude učit podle osnov nebo ŠVP, případně zda se to celé bude jmenovat jinak je mu vcelku jedno, pokud po něm nebude někdo chtít práci.K tomu úhrnu 55 %. Týdenní pracovní doba učitele je 40 hodin. Přímá vyučovací povinnost je různá podle typu školy, ale pohybuje se kolem pod 50 % - učitelé rádi tvrdí, že musí učit např. 21 hodin, nicméně málokterý poctivě řekne, že vyučovacích, čili něco málo přes 15 hodin.Problém absolventů - to je věc dlouhodobá . V osmdesátých letech bylo procento těch, kteří šli učit z pedagogických fakult kolem 60 %, z ostatních fakult připravujících učitele 20 %. O prověřování způsobilosti adeptů učitelství, zda jsou především mentálně způsobilí učit se mluví dlouhá desetiletí, ale recept, jak to zjistit nikdo nenašel. Nehledě na to, že by to nikdo neprosadil legislativně.Poslední poznámka k trvale setupné tendenci pod průměr (čeho průměr?), V roce 1896 napsal tehdejší rektor UK, že "studenti přicházející na univerzitu jsou rok od roku horší, jejich znalosti nižší a mravy nevázanější..." (parafráze, zdroj prof. Č.). Nejsou náhodou ti nynější již hluboce záporní? Nejsou. Jsou prostě jiní. A je na nás, abychom se s tím vyrovnali. Věcně k tématu: Bylo by vhodné v nové PSP neustavovat školský výbor, a pokud ano, tak do něj nepouštět staré matadory jmenované v článku a dále nenechat do něj zasahovat různé "angažované pedagogy", kteří se snaží mainstreamu vnutit svoje okrajové představy... Věřte tomu, že běžní lidé nestojí o to, aby se jejich děti učily "býti ... metodou idiotem". (za tečky si dosaďte libovolné reformní nebo experimentální hnutí) |
![]() |
KraldavidVOlbyVolím ODS Volím pravici Volím Petra Bendla ve středních Čechách |
![]() |
Kraldavidškolstvínejlepší kandidát Petr Fiala za ODS! |
![]() |
I85s42a24a23c 41N67e54w37t91o90n 8176789297297Pojala mne úzkost,když jsem si přečetl ty seznamy "odborníků" na konci. Samá známá jména, za nimiž je jen zmar. Chybí jen Bartoš, cudně schovaný za prof. Fialou (čestná výjimka) a Kitzberger... Jediné, co jim je společné je to, že nesouhlasí s ostatními a pokud někde prohrají, při první příležitosti obrátí kormidlo na opačnou stranu.A lodička našeho školství se potácí od "deformy" k "deformě". |
![]() |
P51a65v79e96l 69M48i57c43h48a87l 9723345513Zadarmo muziky málo, nebo nejde poslouchatPokud žák utrácí za svá potěšení více, než stát na jeho vzdělání, je to postaveno na hlavu. Třeba symbolické školné by to mohlo signalizovat. Ale značkové zboží, elektrohračky.., mají více na reklamu co sleduje i ministr, stejně lobbing marketingu. Škola je secondhand zdarma, tedy smetiště. Po zdravotnictví další v pasti quvajtského myšlení, akorát tady ve studni akorát voda. Maturity přijímačky skoro 19. století, stačila by evaluace, každým rokem. Nejen výsledek, ale i řešení vzniklé situace. Krom osoby s diagnozou pedagog, také studijní poradce, popř. terapeuticky zběhlý znalec. Žák sice umí desítky předmětů, ale nezná své vlohy, netuší své cíle. Učí se asi rád, ale naučené je mu fuk, živit ho bude matinka s papínkem nebo jejich zástupci (přítelem- přítelkyní) v rodině. Škola má jasně sdělit, zda k ní pasuje i uplatnění, nebo jen podporuje osobní rozvoj. Ale když pedagog má apanáž jako princ, učí hlava nehlava, co mu na jazyk přijde. Až jej bude platit také jeho žák ze svého příjmu, uváží jinak. Třeba před nároky zimního vytápění včas sestoupí na učňák. |
![]() |
Jiri JanecekJako když kluci u nás naJako když kluci u nás na vesnici dělají tunning - spousta jednotlivostí, které vypadají "hustě", za určitých okolností možná zvyšují výkon, ale když se to splácá dohromady, nepomůžou ani samolepky s finskýma vlaječkama (přestože Hakinnen je na autě má a výhrává...). Hitem letoška je asi kariérní řád. Opravdu by mne zajímalo, co si pod tím u jednotlivých stran představit (zvlášť když z těch samých hub současně léta mantra "musíme dobře zaplatit ty schopné")? A má smysl něco takového dělat, pokud VŠ produkují 4x více učitelů, než je třeba? A má-li ředitel ze zákona možnost na osobní ohodnocení ve výši 0-100 % tarifu? Zamyslel se někdo v TOP09, k čemu povede vyšší podpora pedagogických fakult? K šestinásobnému uspokojení potřeb? Má někdo z těch lidí představu, jak probíhá příprava učitelů u nás a jak třeba v Německu?Sebereflexe ČSSD ohledně státních maturit je obdivuhodná... |
![]() |
M13i90r63o17s48l64a89v 43B65l91á27h27a 9225927929434Zvýšení platů pro kantoryVe včerejších Otázkách Václava Moravce na ČT1 se našlo tolik peněz ,které unikají z ČR,z nich by stačila pouhá polovina a bylo by hned na platy,pomůcky a především na nejnovější IT technologie pro školy aniž by se někomu musely krátit finance.Chce to jen a jen odvahu a hlavně rychlé konání a ne pouze sliby a jen sliby. |
![]() |
V40í66t 69P44á11t37e36k 8286471499197První celkový dojem:Nejsou lidi.(Míněno "lidé v politice" s vizí, leadershipem a manažerskými schopnostmi, od kterých by se dalo čekat, že naše školství v roli ministrů a náměstků opravdu výrazně posunou k lepšímu.)Druhý celkový dojem:Peníze taky nebudou.(Míněno taková reforma státního rozpočtu, která dá financování vzdělanosti patřičnou reálnou prioritu a která povede k tomu, že se s ročními výdaji na školství alespoň co do poměru k našemu HDP dostaneme mezi vyspělé země.)Oba nezávislé na tom, kdo bude nakonec vládnout. |