Zrušení dotací na jízdné pro studenty má vyřešit volný trh

Ministerstvo dopravy se chystá zrušit studentskou slevu ve výši čtvrtiny ceny jízdenky. Dopravci ji mají pokytovat dobrovolně. Učiní to?

foto: © ISIFAČeská pozice

Stát nařizuje dopravcům poskytovat studentům slevu ve výši čtvrtiny jízdného, kterou následně vyúčtují ministerstvu dopravy (MD). To se však chystá  dotované jízdné pro studenty ve vlacích i autobusech zrušit. Upozornil na to deník MF Dnes.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura toto rozhodnutí zdůvodňuje úsporami a tvrdí, že se studentů ani rodinných rozpočtů příliš nedotkne. Problém má dle něho vyřešit volný trh: „Systém liberalizovaného trhu bude jednotlivé dopravce motivovat, aby slevy dávali z vlastní vůle.“

Sleva i bez dotace

Nápad je to dobrý a někteří dopravci již avizovali, že určitou formu slev studentům poskytovat budou – i bez dotace. „Student Agency a RegioJet budou nadále slevy studentům a dětem poskytovat – a to ze svého,“ uvedl tiskový mluvčí tohoto dopravce Aleš Ondrůj. Konkurenčního boje se pravděpodobně zúčastní i LeoExpres a státní České dráhy.

Někteří dopravci již avizovali, že určitou formu slev studentům poskytovat budou – i bez dotace

Tento nápad však příliš nezohledňuje fakt, že alespoň v případě osobní železniční dopravy je plán její liberalizace sotva na začátku. První a jedinou skutečně liberalizovanou tratí je z Ostravy do Prahy, na níž dnes tři dopravci jezdí na komerční riziko a v rámci konkurenčního boje se předhánějí v cenách i poskytovaných službách (v případě autobusů jde například o linku Praha-Brno).

Je možné, že se stejný boj na liberalizovaných linkách svede i o studenty. Plán liberalizace ostatních vlakových linek ale MD s největší pravděpodobností o několik let odloží kvůli zmařenému výběrovému řízení na trasu Olomouc-Ostrava.

Tři otázky

Proto se nabízejí otázky:

  • Bude existovat tlak na snižování jízdného pro studenty i na drtivé většině linek, na něž zatím liberalizace nedorazila a na kterých jezdí výhradně České dráhy?
  • Bude státní dopravce motivován poskytovat snížené jízdné na regionálních linkách?
  • Bude na to mít peníze, jestliže tyto méně lukrativní linky už nyní lze často provozovat jen s dotacemi?

Pokud by totiž měly být podmínky pro všechny dopravce stejné, bude MD pravděpodobně muset vzít Českým drahám i část těchto dotací. Nyní je totiž kompenzace slev jejich součástí. A ředitel RegioJetu Radim Jančura už předem avizoval, že pokud stát jakýmkoliv způsobem podpoří státního dopravce oproti soukromým, okamžitě zažaluje stát o náhradu škody.

Pokud plán ministra dopravy Zbyňka Stanjury schválí vláda, začne platit už od června tohoto roku

„Konkrétně České dráhy budou muset vrátit státu přibližně 600 milionů korun, které dostávají v dotacích právě jako kompenzaci za tyto slevy, a pokud přestane ministerstvo dopravy proplácet kompenzace na slevy komerčním dopravcům, musí i těm dotovaným ponížit dotace o tu částku, která je určena na kompenzaci slev,“ uvedl Jančura.

Pokud Stanjurův plán schválí vláda, začne platit už od června tohoto roku. Podle ministra dopravci budou mít během prázdnin dost času, aby studentům připravili překvapení ve formě slev. Může to však také být tak, že studenti překvapí ministra – přestanou jezdit veřejnou dopravou a raději si ušetří na starou škodovku a zaplní silnice.