Ceska Pozice

Zlevňování nových ani ojetých automobilů zatím nelze očekávat

Navzdory všem slevám se letos prodal jen zlomek aut jako v běžných jarních týdnech. Poté, co se autosalony i areály bazarů otevřely, se ale situace zlepšovala pomalu. I když lidé zase chodí, prodává se méně než dříve. Proto by šlo čekat další zlevňování ve snaze přilákat více nakupujících. Jenže jsou i vlivy, jež tlačí ke zdražování.

Roman Šitner 19.5.2020
Prodej aut. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prodej aut. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock
Prodej aut. Ilustrační foto.

Autobazary stejně jako prodejci nových aut měly víc než měsíc zavřeno. Do toho se očekává propad ekonomiky a vyšší nezaměstnanost. Lidé budou šetřit. Co to znamená pro trh s novými i ojetými vozy, ale jednoznačné není. Prodeje se sice zatím rozbíhají pomalu, pokles cen ale přijít nemusí. V prvních týdnech uzavřených autosalonů bylo znát zlevňování aut. Byla snaha alespoň něco prodat přes internet, což nešlo beze slev. Bazary zmiňovaly, že prodávají bez marže nebo i se ztrátou.

Také u nabídek nových skladových vozů autosalonů bylo vidět, že se ceny sunou i o desítky tisíc korun dolů, i když ceník automobilky se nezměnil. Jenže i tak bylo velmi málo lidí, kteří by měli o nové auto zájem. Navzdory veškerým slevám se prodal zlomek toho, co je pro jarní týdny běžné. Poté, co se autosalony i areály bazarů otevřely, se však situace zlepšovala jen pomalu. I když lidé už zase chodí, prodává se méně než dříve. Teoreticky by se proto dalo čekat další zlevňování ve snaze přilákat více nakupujících.

Nedostatek vozů a kurz koruny

Jenže jsou tu i vlivy, které tlačí ke zdražování. Tím hlavním je oslabená koruna, euro nyní nestojí 25 korun jako ještě před dvěma měsíci, ale stále se drží nad 27 korunami. To je ve statisícových hodnotách aut zásadní rozdíl. Pokud auto dovezené například z Německa vyšlo v únoru na 250 tisíc korun, nyní o 20 tisíc víc. Dovoz také komplikovaly uzavřené hranice. Obchodníci sice uměli vozy převézt, zpravidla to ale vyšlo dráže, protože se více využívala kamionová přeprava. Navíc úplně zmizely individuální dovozy.

Možný nedostatek vozů i kurz koruny jsou hlavními argumenty bazarů, proč nelze očekávat pokles cen. Pokud se méně vyplatí dovážet ojetiny ze zahraničí a více těch českých se vyveze, klesne i nabídka. Navíc se očekává, že kvůli snaze ušetřit se budou po ojetinách poohlížet i ti, kdo dosud kupovali nové vozy. A zákazníci, kteří si brousili zuby na dražší ojetiny, sáhnou po levnějších.

Slabší koruna ale prodražuje i vozy českého původu. Leasingové společnosti prodávají své flotily v aukcích a ty hranice neznají. O vysloužilé octavie z vozového parku české firmy proto soutěží český autobazar s německým nebo s tureckým a zájem mají i třeba taxikáři z Palestiny. Slabší koruna totiž nahrává zájemcům z ciziny. České bazary proto toho v aukcích získají méně. Navíc pokud lidé nekupují nová auta, nezbavují se ani těch starých, což dál snižuje nabídku toho, co je na trhu dostupné.

Možný nedostatek vozů i kurz koruny jsou hlavními argumenty bazarů, proč nelze očekávat pokles cen. Pokud se méně vyplatí dovážet ojetiny ze zahraničí a více těch českých se vyveze, klesne i nabídka. Navíc se očekává, že kvůli snaze ušetřit se budou po ojetinách poohlížet i ti, kdo dosud kupovali nové vozy. A zákazníci, kteří si brousili zuby na dražší ojetiny, sáhnou po levnějších. Proto se více zájemců sejde v kategorii zhruba mezi 100 a 300 tisíci korunami.

V Auto Esa čekají, že v kategorii 100 až 150 tisíc korun ceny porostou. To vše je důležité pro ty, kdo chtějí svůj vůz prodat. U aut nad 300 tisíc korun bude slabší poptávka. „U těchto vozů je vidět pokles výkupních cen o zhruba deset procent,“ říká šéfka AAA Auto Karolína Topolová. Výjimkou jsou škodovky a volkswageny, o které je obecně větší zájem. Menší bazary zmiňují, že tyto vozy se i dnes prodávají za původní ceny.

Rozhodnou nejbližší týdny

U levnějších vozů by se výkupní ceny oproti minulosti neměly tolik měnit. Vždy ale záleží na tom, zda o konkrétní model bude autobazar stát. Je třeba připomenut, že řada z nich má stále nakoupeno ze zimy a kvůli vládním opatřením se jim tyto vozy ještě nepodařilo prodat. Pro celý trh bude důležité, co se bude dít na trhu s novými auty. Automobilky se zatím brání představě, že by měly zlevňovat. Naopak varují, že ceny budou růst. V Česku v uplynulých týdnech zvýšily své ceny například Škoda nebo Seat.Na jedné straně to má racionální důvody.

Co bude dál, ukážou nejbližší týdny, kdy se uvolní omezení v Evropě a automobilky uvidí, jak se vozy prodávají. Až pak se rozhodnou, zda se v Česku pustí do lákání zákazníků slevami, což by snížilo i ceny v bazarech.

Závody sice obnovily výrobu, pokračují ale stále jen v omezeném režimu. Automobilky proto nemusejí mít důvod snažit se probouzet novou poptávku. Dalším problémem je zmiňovaný kurz koruny, který tlačí vzhůru i ceny domácích škodovek. Vliv má i snaha splnit „zelené cíle“ Evropské unie. Ve vozech je více moderních technologií, proto jejich cena roste, navíc se automobilky snaží znevýhodnit vozy s vyšší spotřebou a emisemi, aby mohly zvýhodnit tato zelená auta. Výrobci ale mají velký důvod, proč bránit představě, že ceny klesnou.

Pro trh není nic horšího, než když lidé začnou očekávat slevy. To se stalo po krizi z roku 2008, kdy se v Česku rozjely cenové války s cílem rozhýbat trh. Ve výsledky byla auta i o třetinu levnější než v západní Evropě a řada importérů se orientovala spíše na transport zpět do zahraničí. Trvalo minulých zhruba pět let, než se podařilo trh narovnat a ceny vozů dostat zpět nahoru. Co bude dál, ukážou nejbližší týdny, kdy se uvolní omezení v Evropě a automobilky uvidí, jak se vozy prodávají. Až pak se rozhodnou, zda se v Česku pustí do lákání zákazníků slevami, což by snížilo i ceny v bazarech.

Levný benzin dusí zájem o alternativní pohony

Nižší účty z čerpacích stanic odrazují řidiče od přechodu k vozům na „zelenější“ pohony. Automobilky ale potřebují plynová a elektrická auta prodávat, aby splnily evropské emisní cíle. Kdo zvažuje koupi auta na LPG, CNG i na naftu či elektřinu, může si spočítat návratnost takové investice. Platí přitom, že čím levnější je benzin, tím více kilometrů je třeba najet, aby se dražší pohon nebo přestavba vyplatily. Stojí-li dnes u nejlevnějších čerpacích stanic litr naturalu i méně než 22 korun, nedává smysl řada dříve samozřejmých pouček, komu se už vyplatí naftový motor nebo vůz na plyn.

Příkladem může být nejvýhodnější nový plynový vůz na trhu Dacia. Tato rumunská automobilka si za přestavbu účtuje jen deset tisíc korun. U nejprodávanějšího modelu Duster se taková investice podle údajů výrobce v únoru vyplatila po 13 tisících ujetých kilometrů. Nyní je to už 20 tisíc kilometrů. A to jen díky mimořádně levné přestavbě. Další automobilkou, která přestavby na LPG nabízí se zárukou, je Mitsubishi. Japonská značka ale už chce podle modelu navíc 36 až 38 tisíc korun.

Výrobce udává návratnost zhruba 35 tisíc kilometrů, což je ale údaj, který při současných cenách pohonných hmot neplatí. Reálně může být nyní dvojnásobný. Změna pohonu na LPG navíc není jen o penězích, nádrž na plyn bere prostor pro rezervní kolo a celý systém vozu je o něco složitější. Současné ceny benzinu tu nebudou navždy. Relativně rychle může dojít k jejich návratu na původní hodnoty. Smysluplnost investice do jednoho či druhého typu pohonu proto nyní není jednoznačná.

Evropské emisní cíle

To platí i pro stlačený zemní plyn, CNG. Několik takových vozů má v nabídce či v plánu i Škoda Auto. Další nabízejí značky Volkswagen nebo Seat. Tyto vozy jsou ale pro automobilky důležité, aby splnily náročné evropské emisní cíle. Vozy na CNG vytvářejí méně oxidu uhličitého než naftová nebo benzinová auta. Prodávat se je však dosud dařilo, protože dávaly ekonomický smysl. Škoda například octavii na CNG prodává za přibližně stejné ceny jako podobně výkonnou naftovou verzi. Zákazníkům ale nabízí úsporu, která je kvůli padajícím cenám u čerpacích stanic méně významná.

Jak ukazují data o prodejích, zájem o tyto alternativy se sníží vždy, když klesne cena benzinu. Stejně jako u LPG i vozy na CNG vyžadují kompromis. Zatímco LPG je kapalné palivo a nádrž, která nahradí rezervní kolo, běžně stačí i na více než 500 kilometrů dojezdu, u stlačeného zemního plynu, CNG, je třeba mnohem více prostoru. Velké nádrže zaberou místo pro rezervu a ukrojí i ze zavazadelníku. A také více zatíží zadní nápravu. Dojezd na plyn je přitom obvykle okolo 300 kilometrů, což vyžaduje častější zastávky na plnicích stanicích.

Když auta nakupují firmy, cena paliva je zpravidla součástí vyjednávání. Nákupní manažery zajímá, kolik je bude stát jeden ujetý kilometr, a dle toho se rozhodují. Tedy za kolik auto koupí, za kolik na konci používání prodají, kolik je bude stát pojištění a servis za celou dobu, jakou má auto reálnou spotřebu a kolik se celkově zaplatí na palivu. Dle toho se pak odvozuje i případná sleva. Podle této logiky by se nyní měly prodávat se slevami naftové a plynové motory, protože jejich ceníkové ceny neodpovídají současné úspoře paliva.

Zejména pokud je automobilky potřebují prodat, aby splnily stanovené evropské cíle – úspornější vozy znamenají také nižší emise, což je pro automobilky problém. Nižší měsíční účty za benzin řidiče netlačí k vyhledávání alternativ. A to se projevuje i na prodejích hybridních vozů a elektromobilů, ačkoli ty nabízejí i jiné výhody a motivaci k nákupu než jen nižší spotřebu paliva, například levnější údržbu a servis.

Výrobci proto budou muset s cenami dolů, jak naznačuje například změna ceníku vozu Hyundai Kona. Benzinová verze podražila, hybridní zlevnila. Podobné úpravy se mohou objevovat i v budoucnu. Evropská unie zatím automobilkám nevyšla vstříc, proto budou muset prodávat vozy s alternativními pohony více než v minulosti, cenám benzinu navzdory.

Jarní slevy v servisech trvají déle

Autoservisy zůstaly otevřené celou dobu vládních omezení. Navzdory tomu se v nich řada věcí změnila. Některé jsou pro zákazníky komplikací, jiné výhodou. Hlavní změnou jsou delší dodací lhůty dílů na objednávku. Ale i to je všude trochu jiné. Na trhu se šíří obavy z nedostatku náhradních autodílů. Důvodem mají být dočasně uzavřené továrny i komplikovanější dálková doprava. Oslovené autoservisy sice problém s nedostupností vyvracejí, ale doprava dílů od dodavatelů není bez problémů.

Co byly zvyklé dostat do druhého dne, nyní kvůli přetížení přepravních služeb může trvat i o několik dní déle. To se však děje jen u dílů, které běžně nejsou skladem přímo na dílně. Například autosalony Domanský popisují, že zásoby raději zvýšily, aby možným komplikacím zabránily. Především dle menších servisů, které opravují více značek a díly objednávají podle potřeby, však vše trvá o něco déle.

Delší doba dodávek

Samostatnou kapitolou, a nebylo tomu jinak ani v minulosti, jsou specifické díly, které se běžně nepoužívají, a nemají je ani centrální sklady automobilek pro Evropu. Typicky jde o části, které se objednávají v USA, Kanadě nebo například v Japonsku. Na ty se čekalo i více než měsíc i před koronavirem, nyní je nutné minimálně několik týdnů přidat. „Teď jsme objednávali díly pro Ford a reakce je ospalá. Co trvalo čtyři týdny, může teď být dvojnásobek,“ popisuje Jakub Švehla z MK Autoservisu.

Doba dodávek dílů se v budoucnu může dál prodloužit. „Situace se může ještě zhoršit vlivem přetrhání dodavatelských řetězců, nedostupné logistiky, a zejména výpadku dodávek od největších světových výrobců komponentů,“ popisuje Michal Knor ze společnost LKQ CZ, pod kterou patří dodavatelé dílů Auto Kelly a Elit. „Největší hrozbu vnímáme od dodavatelů, kteří mají výrobní kapacity v nejpostiženějších zemích, zejména Číně, Itálii, Německu a Španělsku,“ dodal.

Navzdory možným prodloužením dodacích lhůt u objednávaných dílů je nyní jedno z nejlepších období, kdy do servisu vyrazit. Ať opravit závady, či jen na běžnou prohlídku. Jaro je obdobím, kdy automobilky lákají do svých značkových servisů. Nabízejí zvýhodněné prohlídky, které mají oslovit i ty, kdo své vozy svěřují menším, a především levnějším autoservisům. Pandemie koronaviru na tom letos nic nezměnila a akce běží i letos. Jen jsou zpravidla prodlouženy o měsíc či dva a na využití slev není jen pár týdnů jako loni, ale i několik měsíců, tedy do konce května i června.

Pro řidiče je to výhodná možnost, jak ověřit stav svého vozu ve značkovém servisu. Některé nabídky už začínají na dvou stokorunách, jinde sice stojí o pár stokorun víc, ale v ceně může být i vyčištění klimatizace. Nabídky se ovšem liší jak podle značek, tak servisů. Například některé servisy Škody chtějí 199 korun, jiné 249. Stále jde ale zpravidla o zlomek toho, co podobné úkony stojí v těchto servisech zbytek roku. Kde pak případné nedostatky nechá řidič opravit, je na jeho rozhodnutí.

„Bezpečnostními manévry“

Hodí se také výpis závad, který bývá součástí jarního balíčku. S tím pak může oslovit více servisů a vybrat si nejvýhodnější. Dobrou zprávou, tedy prozatím, je i to, že kvůli koronaviru řada servisů hlásí menší vytížení, především ty větší, kam jezdí i firemní vozy, jejichž servisování nyní trochu usnulo. „Je cítit, že lidé vyčkávají s opravami, které nejsou akutní,“ říká Kristýna Štíhelová z autosalonů Domanský. Naopak privátní klientela už začala jezdit téměř stejně jako dříve. To může znamenat rychlejší opravu či kontrolu.

I drobná oprava automobilu může být v současnosti doprovázena „bezpečnostními manévry“ kvůli pandemii. Kombinace dezinfekce interiéru a dalších opatření s cílem zamezit možnému přenosu nového koronaviru může působit jako z jiného světa. Některé servisy přebírají vozy u zákazníků, dezinfikují je u nich před domem, než do nich vůbec sednou, a vrátí je stejný způsobem i například s vyčištěným klíčem v igelitovém sáčku. To jsou ale opatření, která dělá jen část servisů, navíc mnoho takových služeb zákazník musí zaplatit.

Také se tak snaží autosalony oslovit ty, kdo se nyní návštěvy obávají, a chtějí udělat maximum, aby se rizika eliminovala. Při běžném servisu jsou kroky mírnější. Nejde už o manévry, ale o roušky a odstup. Není se proto čeho obávat. Řada opatření může celý servis výrazně zjednodušit. Mezi nejčastější rady servisy zákazníkům patří volat dopředu a na návštěvě se domluvit. U předání vozu je pak snaha minimalizovat osobní kontakt. Zejména ve větších servisech zákazník nejdříve mluvil s recepční, pak s přijímacím technikem a mnohdy s dalšími lidmi u placení nebo při řešení komplikací.

Nyní je snaha toto vše omezit na nezbytnou míru. Stačit může i předání klíče před branou servisu. Tato opatření mohou být pro zákazníky výhodou. Celý proces předání vozu je zpravidla maximálně zjednodušen, papírování se zčásti přesunulo na internet. To vše znamená menší zdržení než dřív. Samostatnou kapitolou je dezinfekce auta ozonem. Tu dnes nabízejí prakticky všechny autoservisy, každý k tomu ale přistupuje jinak.

Část z nich nabízí tuto službu automaticky a zdarma, i když dříve za to účtovaly částky okolo 500 korun. Jako důvod také uvádějí, že chrání mechaniky. Pokud si opravované auto vyčistí, méně riskují možnou nákazu. U některých servisů jde ale nadále o placenou službu. Jinde je dezinfekce interiéru ozonem nově součástí čištění klimatizace, jehož cena se nezměnila.

zpět na článek


© 2020 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.