Zbavit se Kapsche se státu může prodražit

Vláda už dříve schválila technologicky neutrální tendr na obří zakázku nového silničního mýtného. Ministr dopravy Dan Ťok teď ale radikálně obrací. Argumentuje penězi. Jeho úředníci totiž spočítali, že náklady spojené s opuštěním mikrovln by se mohly vyšplhat až do 10 miliard korun včetně případných následků prohry v arbitráži s Kapschem.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto:  Petr Topič, MAFRA

Ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr Dan Ťok před pár dny zaskočil poslance. Při jednání o obří státní zakázce na nové silniční mýtné opustil vládou posvěcenou myšlenku, že tendr má být technologicky neutrální. Tedy že se budoucí dodavatel nemusí fixovat na stávající technologii od firmy Kapsch.

Důvod nečekaného obratu? Podle propočtů Ťokových úředníků by při opuštění mikrovln mohla státu vzniknout škoda až deset miliard korun. Ve vybudovaných mýtných branách má totiž Česko uloženo 6,5 miliardy. Další 1,2 miliardy představují palubní jednotky OBU, které mají řidiči ve vozech.

Do výčtu nákladů patří ještě výdaje za případnou prohranou arbitráž s Kapschem kvůli dodatku smlouvy z roku 2007. Tady hrozí až dvoumiliardová sankce.

„Máme právní posudek, že pokud nedodržíme dodatek smlouvy se společností Kapsch, tak by mohli vymáhat až dvě miliardy. Dodatek říká, že Kapsch může realizovat všechny zakázky na výstavbu mýtných bran, které mají stavební povolení do konce roku 2017. Stavět tedy bude moct mýtné brány až do let 2021–2022,“ řekl v rozhovoru pro LN ministr Ťok. Pro ministra za ANO může mít nezvládnutý tendr na mýto politickou dohru.

Technologicky neutrální tendr

Na riziko arbitráže ministra dopravy Ťoka upozornil odborný posudek, který připravil Jakub Kopřiva, šéf legislativně-právní sekce jeho úřadu. Podle vládních plánů by se mělo v příštích dvou letech začít stavět zhruba 200 kilometrů dálniční sítě, na kterých by mohl Kapsch budovat mýtné brány. To má firma smluvně ošetřené.

Podle vládních plánů by se mělo v příštích dvou letech začít stavět zhruba 200 kilometrů dálniční sítě, na kterých by mohl Kapsch budovat mýtné brány. To má firma smluvně ošetřené.

Pro nedávnou bouři má proto Ťok jednoduché vysvětlení. Členům řídicího výboru k mýtu, v němž kromě expertů zasedají i zástupci parlamentních stran, nalil čistého vína. A zavládlo zděšení. Poprvé někdo sepsal, jaký je současný stav a co hrozí, pokud by stát trval na technologicky neutrálním řešení.

„Stát je od roku 2007 vlastníkem mýtného systému a je na něm, jak s ním bude nakládat v budoucích letech. Bylo by ale z pohledu dobrého hospodáře pro daňové poplatníky dobré, aby svůj splacený systém dál efektivně využíval pro výběr mýta jako dosud,“ napsal LN Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch.

Když loni o inkriminovaném dodatku LN informovaly poprvé, odpověď resortu dopravy pod vedením tehdejšího ministra Antonína Prachaře za hnutí ANO byla následující: „Dodatek nemá žádný vliv na přípravu tendru, v němž bude vybrán nový provozovatel mýtného systému. Jestliže se jedná o dodatek ke smlouvě, tak logicky předpokládáme, že jejím vypršením zanikají i její dodatky.“ Dnes jeho nástupce vidí závaznost dodatku přesně opačně.

Hříchy z minula

Koaličním politikům není dost dobře jasné, proč se zmíněný výklad dodatku nepromítl i do dubnového usnesení vlády k mýtu. V něm se ministr dopravy zavázal k zadání technologicky neutrálního tendru. Proč ministr Ťok neupozornil kabinet dřív? „Souvisí to se systémem informování na ministerstvu. Neměli jsme dostatečný právní posudek a přišli jsme s tím ve chvíli, kdy jsme ho měli. Jak jsme zjistili, není to nová informace. Všichni nám říkali, že ten dodatek jde vypovědět, ale my teď máme posudek, že to vypovědět půjde velice těžce,“ vysvětluje nyní Ťok.

Firma Kapsch, která má zhruba čtvrtinové příjmy z ročně vybraných devíti miliard za mýtné

Nad přípravou tendru se pozastavuje i firma Kapsch, která má zhruba čtvrtinové příjmy z ročně vybraných devíti miliard za mýtné. „Očekával bych vzhledem k časovým obtížím státu daleko intenzivnější zájem ze strany úředníků ministerstva dopravy o jednání s námi, neboť zatím to bylo velice mizivé a slabé,“ sdělil Feix.

A resort dopravy nešetří ani vládní poslanci. „Pokud by pan ministr předložil to, co prezentoval na řídicím výboru minulý týden, tak to by bylo v rozporu s usnesením vlády. Předpokládám, že by se to pak stalo předmětem jednání koaliční rady, protože by to byl vážný problém,“ řekl LN poslanec Jan Birke (ČSSD), který je členem řídicího výboru k mýtnému systému.

O situaci chce Birke hovořit s premiérem. Ostatně ten se už v květnu k budoucnosti ministra Ťoka vyjádřil. Pokud by nepřipravil do konce července technologicky neutrální tendr, který by umožnil účast konkurenčních firem, jež využívají oproti společnosti Kapsch satelitní systém pro výběr mýtného, prý by ani nemusel tlačit na odvolání ministra za ANO.

„Myslím, že by to ani nebylo potřeba. K jedné výměně ministra dopravy kvůli mýtu už došlo,“ řekl MF DNES Bohuslav Sobotka v narážce na výměnu Ťokova předchůdce Prachaře. K personální výměně přikročil šéf hnutí ANO Andrej Babiš na konci loňského roku.

Je to veliký průšvih. Ministerstvo rezignovalo na přípravu otevřeného výběrového řízení, které by bylo umožňovalo všechny způsoby řešení mýtného systému.

Nad přípravami se pozastavují i lidovci a volí ještě tvrdší slova. „Je to veliký průšvih. Ministerstvo rezignovalo na přípravu otevřeného výběrového řízení, které by bylo umožňovalo všechny způsoby řešení mýtného systému. Problém je mnohem složitější, v tuto chvíli chybí koncepce výběru mýta po roce 2016,“ uvedl pro LN Antonín Tesařík, předseda dopravní komise KDU-ČSL a bývalý náměstek ministra dopravy.

Koaliční politici nicméně jedním dechem dodávají, že je to důsledek dlouho neřešeného problému. „Ministr Ťok je ve velmi těžké situaci. Převzal stav, za který nemůže. Jeho řešení je složité a s postupujícím časem to směřuje k opravdu velikému průšvihu,“ dodal Tesařík.

Místopředseda rozpočtového výboru v Poslanecké sněmovně Jan Volný (ANO) naopak věří, že se řešení najde. „Taháme kočku za ocas. S tím se ale začalo před třemi lety. Myslím si, že řešení jsou na stole. Jednoduché – a bez dalších konsekvencí – pouhé prodloužení s Kapschem je pro nás samozřejmě nepřijatelné,“ řekl LN. Nechtěl však prozradit, jaké jsou varianty, o nichž se nyní na ministerstvu dopravy debatuje. Co by následovalo, kdyby ministr Ťok nestihl do konce července předložit základní parametry soutěže, které jsou stanoveny vládním usnesením z dubna.

„Pane kolego, netrapte mě. Opravdu bych o tom nerad mluvil. Je to téma, které patří do koaliční rady,“ zahrál dotaz do autu Volný.

Klíčové okamžiky mýta v Česku

  • V Česku se platí za průjezd zhruba 1400 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací.
  • Zakázku na vybudování a provozování systému získala v roce 2007 společnost Kapsch, a to na deset let. Jen loni se z elektronického mýtného vybralo 8,7 miliardy korun. Zhruba čtvrtina z toho šla zpět konsorciu firem v čele s Kapschem.
  • Loni vypsal ministr dopravy Antonín Prachař výběrové řízení na projektového manažera pro přípravu tendru na elektronické mýtné po roce 2017. Jenže kvůli chybám ho jeho nástupce Dan Ťok zase zrušil.
  • Letos v dubnu přijala vláda usnesení s harmonogramem příprav zakázky na mýtný systém. Podle něj má jít o „technologicky neutrální zadávací řízení“, tedy není vázáno na současný mikrovlnný systém. Do konce července pak musí ministr dopravy předložit jeho základní parametry.
  • Ministr dopravy Ťok v červnu na zasedání řídícího výboru pro přípravu dokumentace k mýtu informoval jeho členy o nákladech přechodu na nový systém.