Zasáhnou do sněmovních voleb američtí poradci?

Americké konzultanty z PSB přebral ČSSD Andrej Babiš. Pobočku si tu otevřela i firma Prism Group zaměřená na volební kampaně.

Dan Macek 18.7.2013
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice

Na nadcházející sněmovní volby se vedle levicových voličů těší také poradenské firmy, pro které je lákání lidí k urnám zdrojem živobytí. V Praze si právě otevřela pobočku mezinárodní firma Prism Group specializující se na volební kampaně. Jejím výkonným spoluředitelem je americký poradce Garrett Marquis, který radil v prezidentské kampani Janu Fischerovi.

Výsledek jeho tehdejšího snažení, kdy dlouhodobý favorit promarnil dvouciferný preferenční náskok a skončil v prvním kole téměř na čtvrtém místě, není pro Marquise nejlepší vizitkou. O principech marketingu však ví dost na to, aby zdůraznil alespoň personální provázanost své firmy s úspěšnějšími experty. „Mým partnerem ve firmě je Barbara Fiala, která spolupracuje s Arthurem Finkelsteinem, který je v USA i v zahraničí známý jako brilantní politický stratég,“ utrousil v rozhoru pro Hospodářské noviny.

Vrtěti Finkelsteinem

Finkelstein je v branži vskutku pojmem, zejména coby průkopník takzvané „negativní kampaně“. Někteří tvrdí, že pomohl ke zvolení do amerického Senátu či Sněmovny reprezentantů většímu počtu kandidátů (vesměs republikánů) než jakýkoli jiný konzultant před ním či po něm. Podílel se na prezidentských kampaních Richarda Nixona i Ronalda Reagana. Významným způsobem loni zasáhl do izraelské politiky. Letos ho Americká asociace politických konzultantů uvedla do své Síně slávy.

Garret Marquis přiznal, že jeho firma Prism Group spolupráci s Arthurem Finkelsteinem nepředpokládáOdlesk jména Finkelstein značce Prism Group zkrátka neuškodí. Jenže na dotaz ČESKÉ POZICE Garret Marquis přiznal, že jeho firma spolupráci s Arthurem Finkelsteinem nepředpokládá. Kolegové v Hospodářských novinách ovšem neprohlédli ani další Marquisův marketingový trik, jímž je umně naformulovaný životopis. Titulkem „McCainův stratég rozjíždí byznys v Česku“ nepochybně přeceňují jeho úlohu v předminulé americké prezidentské kampani, kdy mu bylo všeho všudy 25 let. Na obšírném seznamu předních členů McCainova volebního štábu Marquisovo jméno nefiguruje; spojení „McCainův stratég“ tedy zní trochu nadneseně.

Mediální ohlas vzbudila rovněž skutečnost, že ředitelem Prism Group pro Česko je bývalý úřednický ministr dopravy Gustáv Slamečka. Toho v Česku dosud neprovázela pověst geniálního politického stratéga a žádná soudná česká strana nejspíš neprahne si jeho poradenské služby najmout. Prism Group ovšem poskytuje poradenství v oblasti PR také korporátním klientům, a zde jistě Slamečkovy kontakty z jeho veřejného působení své uplatnění najdou.

První liga

Ambicí Prism Group nepochybně je, aby měli na českém politickém trhu coby „američtí poradci“ podobný zvuk jako známá agentura PSB. Ta se podílela na volebních kampaních ČSSD v letech 2006, 2008 a 2010. Na Česko má vazbu v osobě svého viceprezidenta Alexandra Brauna. Ačkoliv za své služby inkasovala od ČSSD jen v roce 2010 osm milionů korun, pro nadcházející sněmovní volby zamířila PSB do jiné stáje. „Jsou nejlepší, proto jsme si je vybrali. Kontrakt dojednával přímo Andrej Babiš,“ sdělila serveru iHned.cz mluvčí hnutí ANO 2011 Radka Burketová.

Ambicí Prism Group nepochybně je, aby měla na českém politickém trhu coby „američtí poradci“ podobný zvuk jako známá agentura PSBDruhého nejbohatšího občana České republiky, jehož majetek odhadl časopis Forbes na 40 miliard korun, si příliš mnoho jiných klientů asi nemůže dovolit přeplatit. Do svého hnutí už sám, nebo přes své firmy, údajně investoval 50 milionů korun. Úkol dovézt charismatického, leč kontroverzního miliardáře do parlamentu na vlně lidové zloby je navíc pro PSB vcelku povědomý. Loni přivedli v Gruzii k volebnímu vítězství (a premiérské funkci) ještě o řád bohatšího Bidzinu Ivanišviliho.

Sáhne tedy ČSSD po lacinější „americké“ náhražce ve formě Prism Group? „Socani zatím nikoho nechtějí, protože Sobotka věří interním poradcům. To se sice může za měsíc změnit, teď ovšem Hamáček s nikým nevyjednává,“ sdělil ČESKÉ POZICI s odkazem na sociálnědemokratického volebního manažera zdroj z branže, který má zkušenosti s prací pro ČSSD i ODS.

Pravá bída

Právě ODS by pro Prism Group mohla představovat dalšího potenciálního klienta. Arthur Finkelstein, jehož jménem se Garrett Marquis v médiích ohání, ostatně ODS v roce 2010 radil s kampaní. Na dotaz ČESKÉ POZICE Marquis uvedl, že Prism Group jedná o spolupráci hned s několika českými stranami, odmítl ovšem specifikovat, o které jde. Na rozdíl od Finkelsteina, který se orientuje především na pravicové či konzervativní strany, prý Prism Group nabízí své služby napříč politickým spektrem.

ODS by pro Prism Group mohla představovat dalšího potenciálního klientaZa české specifikum podle Hospodářských novin považuje, že tu nefunguje politický fundraising, tedy to, jak obtížně se tu shromažďují peníze na politickou kampaň. Právě stav stranických financí by mohl být důvodem, proč se poohlížet po jiných klientech, než je údajně kriticky zadlužená ODS, k níž se vzhledem k neutěšeným volebním vyhlídkám sponzoři prý příliš nehrnou.

O něco perspektivnější je snad TOP 09, jež vážně aspiruje na převzetí prvenství na pravici. Předpokládaný volební lídr Karel Schwarzenberg ovšem možná nemá zapotřebí vyhledávat pomoc zahraničních expertů. Volební tým, který připravil jeho prezidentskou kampaň „Karel na Hrad“, byl Asociací public relations agentur (APRA) minulý měsíc vyhlášen absolutním vítězem letošního ročníku oborové soutěže „Česká cena za public relations“. Volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček ČESKÉ POZICI potvrdil, že předpokládá využití osvědčených domácích spolupracovníků i v nadcházejících sněmovních volbách.

Transparentní až bezobsažné

Už samotný akt najímání zahraničních expertů však může pro některou stranu být vzkazem voličům, že jde na věc profesionálně. Na Prism Group by se z takových pohnutek mohla obrátit například strana SPOZ, jejíž čestný předseda Miloš Zeman si zakládá na tom, že jmenováním „vlády odborníků“ v rozporu s ústavními zvyklostmi jen plní slib voličům z prezidentského klání.

Samotný akt najímání zahraničních expertů může pro některou stranu být vzkazem voličům, že jde na věc profesionálněO hned několika ministrech nominálně apolitického kabinetu se předpokládá, že by mohli stanout na sněmovní kandidátce SPOZ, počínaje premiérem Jiřím Rusnokem a ministrem vnitra Martinem Pecinou. Ministr financí a vicepremiér Jan Fischer až dosud v těchto spekulacích nefiguroval. Na svém transparentním účtu však těsně před svým jmenováním do funkce demonstroval, že politický fundraising v Česku funguje zázračně. Najmout Prism Group by tedy neměl být problém, s Garrettem Marquisem se dobře znají.

Má to však háček. „Píár (public relations – pozn. red.) je tu dost, ale je k němu třeba obsah. Voliči sice mají tendenci volit pod dojmem píár, ale bezobsažné sdělení poznají,“ popsal pro ČESKOU POZICI situaci na zdejším poradenském rynku zdroj z branže.