Zaplaťpánbůh Bártovi: Havránková prodala pole

Kolem Hradce Králové může vzniknout tříkilometrový kus dálnice do nikam. Radost budou mít developeři, kteří v okolí nakoupili pozemky.

Dálnice D11 se v poslední době dostala do povědomí v souvislosti s propady půdy, kvůli nimž nechal exministr Vít Bárta umístit na poškozené úseky cedule se jménem údajného viníka - společnosti Skanska. Teď se o D11 bude mluvit opět v souvislosti se selkou Havránkovou. foto: Česká pozice

Dálnice D11 se v poslední době dostala do povědomí v souvislosti s propady půdy, kvůli nimž nechal exministr Vít Bárta umístit na poškozené úseky cedule se jménem údajného viníka - společnosti Skanska. Teď se o D11 bude mluvit opět v souvislosti se selko

Televize Nova přinesla v pátečních Televizních novinách na první pohled ohromující zprávu, kterou jaksepatří uvedla jako úvodní reportáž: „Konečně! Stát se dohodl s farmářkou Havránkovou na pozemcích pro D11!“ Člověk neznalý dopravní infrastruktury na dolním toku Labe zaplesal: „Konečně! Mechováci se dočkají rychlejšího spojení do metropole!“ Jenže není všechno tak, jak by se mohlo z úvodních slov moderátorů Markéty Fialové a Karla Voříška zdát.

Že se podařilo prodej 11 hektarů polí potřebných pro pokračování rychlejší cesty z Prahy na severovýchod republiky směrem do Polska dotáhnout do konce, je jistě záslužné. Že už - výhledově do dvou a půl let - nebudou královéhradeckou městskou částí Plačice projíždět zástupy tranzitních osobních vozidel, kvitujme jakbysmet. Možná se uleví i několika nešťastníkům, kteří si v Novém Městě, Obědovicích a Kratonohách postavili příbytek podél státní silnice a později zjistili, že kolem nich povede objízdná trasa pro kamiony. Tím však výčet pozitiv končí.

Pak už zbývají jen otázky k zamyšlení. K čemu je ve skutečnosti dohoda s Havránkovou řidičům směřujícím do Hradce Králové, když se z nynějšího sjezdu z dálnice D11 dostanou do centra města (7,7 kilometru) přibližně za 15 minut. A proč dohodu s PR úsměvem na rtech prezentovali na sluncem prosvíceném dvorku Havránkovic statku ministr dopravy Milan Šmerda a jeho předchůdce ve funkci Vít Bárta (Věci veřejné)? Že by už byly zapomenuty nedávné spory mezi oběma gentlemany, na něž upozornily Lidové noviny?

Vítězem se stává...

V napjatém státním rozpočtu se těžko na další výstavbu směrem k hranicím s Polskem mimořádně najdou penízeAnebo proč náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich (TOP 09), který do funkce nastoupil po svém bývalém stranickém kolegovi z ODA Josefu Malířovi (později Volba pro město), dohodu nadšeně komentoval slovy: „Pro Hradec je to absolutní průlom, který otevře další možnosti pro rozvoj dopravy,“? Kdo ví. Jisté je jen to, že zhruba tříkilometrový úsek dálnice, jehož výstavbu 90milionová dohoda se selkou Havránkovou zřejmě umožní, skončí opět v polích. V napjatém státním rozpočtu se totiž těžko na další výstavbu k hranicím s Polskem najdou peníze. Ačkoli se podle aktuálních informací Ředitelství silnic a dálnic s pokračováním počítá už v roce 2013.

Ale abychom nekončili depresivně. Přece jen někomu může aktuální Šmerdovo-Bártovo-Havránkova dohoda pomoci. Tušíte správně. Jsou to developeři, kteří s vidinou výstavby komerčních nemovitostí skoupili v okolí plánovaných sjezdů z dálnice (poblíž nynější křižovatky Bláhovka) polnosti. A nejde o malé hráče -  finanční skupinu J&T a firmu Unimex miliardáře Jiřího Šimáněho. Konec konců, proč ne. Už můj dědeček po změně režimu v roce 1989 předvídal, že pozemky u Bláhovky budou mít jednou slušnou cenu. Nemýlil se.