Žákův resort zpožďuje tendry. I na registr vozidel.

Ministerstvo dopravy svou liknavostí nahrává současným dodavatelům. Volí tak dražší řešení, než kdyby vypsalo otevřená výběrová řízení.

foto: © montaž ČESKÁ POZICE, Alessandro Canu, foto ČTKČeská pozice

Ministr dopravy Zdeněk Žák miluje televizní kamery, před nimiž rozpráví o tom, co v resortu osobně zachraňuje. Vzpomeňme na jeho angažmá s lopatou v ruce, kdy byl připraven jít opravovat dálnici D1. S jeho nasazením v aktivitách, které nejsou pro kamery atraktivní, už je to však horší.

Svojí liknavostí vyhlásit dvě veřejné soutěže Žákův resort nahrává současným dodavatelům. Volí tak dražší řešení, než kdyby uzavřel smlouvy s vítězi otevřených tendrů. Konkrétně jde o podporu provozu centrálního registru vozidel (CRV) a dodávku paměťových karet do digitálních tachografů. Podívejme se na obě problémové zakázky podrobněji.

Prokletý registr

U první jmenované připomeňme, že nový centrální registr vozidel zadalo ministerstvo dopravy v roce 2010 napřímo firmě ATS Telcom. Tehdy krok vysvětlovalo časovou tísní. Na problémy spojené se spuštěním registru – hodinu po svém spuštění vloni v červenci zkolaboval – si jistě pamatuje každý.

„Zakázka na provoz centrálního registru vozidel po 1. dubnu 2014 by měla být řádně soutěžena.“ Ministerští úředníci jsou velcí optimisté...Na základě jednacího řízení bez uveřejnění zajišťoval ATS Telcom do konce letošního března rovněž podporu provozu systému. Od března ji – opět na základě jednacího řízení bez uveřejnění – zajišťuje společnost ICZ, které smlouva vyprší v březnu 2014. O jejím nástupci už se má rozhodnout v otevřeném výběrovém řízení.

Tvrdí to alespoň ministerstvo dopravy, které na dotaz ČESKÉ POZICE, proč ještě nevyhlásilo výběrové řízení a jak hodlá situaci řešit od dubna příštího roku, až vyprší smlouva s ICZ, odpovědělo: „Finalizuje se zakázka na další provoz centrálního registru vozidel. V současné době je zveřejněno předběžné oznámení. Zakázka na provoz CRV po 1. dubnu 2014 by tedy měla být řádně soutěžena.“

V předběžném oznámení, které Žákův resort zveřejnil koncem září, se konstatuje, že kontrakt s vítězem bude uzavřen na dobu neurčitou. Odhadovaná hodnota zakázky za poskytování služby po dobu čtyř let je v předběžném oznámení stanovena na více než 161 milionů korun. Dodavatel nebude mít na starosti pouze podporu provozu a rozvoj centrálního registru vozidel, ale také jeho integraci s centralizovaným informačním systémem stanic technické kontroly, který rovněž provozuje ministerstvo dopravy.

Ministerští úředníci jsou však velcí optimisté. Proč?

  • Zákon o veřejných zakázkách stanovuje, že od zveřejnění oznámení o zakázce musejí mít zájemci minimálně 52 dní na zpracování nabídek. V případě inkriminované zakázky, v níž jde o poměrně komplikovanou službu, by byla optimální lhůta šedesát až osmdesát dní. Kratší doba na přípravu totiž favorizuje současného dodavatele.
  • Po podání nabídek následuje jejich posuzování hodnotící komisí, která by měla mít v optimálním případě čas jeden až dva měsíce.
  • Po zvolení vítěze musí zadavatel počkat patnáct dní, než s ním může uzavřít smlouvu, protože účastníci tendru mají právo podat v této lhůtě námitky.
  • Vítězná firma by měla mít před „ostrým startem“ alespoň měsíc na to, aby zakázku převzala.

Ponechme zcela stranou variantu, že by se někdo z neúspěšných uchazečů mohl obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a že za necelé dva měsíce jsou Vánoce, které proces zpomalí. Vybrat firmu, která bude od 1. dubna příštího roku odpovídat za provoz CRV, ministerstvo dopravy s nejvyšší pravděpodobností ani tak do konce března příštího roku nestihne. Řešení? I po tomto datu postupovat v režimu jednacího řízení bez uveřejnění a prodloužit smlouvu se současným dodavatelem, firmou ICZ.

Připraveno bylo...

Konkrétní důvody, proč ministerstvo dopravy dosud nevyhlásilo výběrové řízení, jsme se od Žákova resortu nedozvěděli. Škoda, protože podíváme-li se na historii tohoto záměru, je věru s podivem, že se opět kvaltuje na poslední chvíli.

Slib vybrat poskytovatele služby ve veřejné soutěži zazněl od resortu dopravy již vloni v létěSlib vybrat poskytovatele služby poté, co vyprší původní kontrakt s ATS Telcom (tedy od 1. dubna 2013), ve veřejné soutěži zazněl od resortu dopravy již vloni v létě, ovšem již tehdy nebylo ministerstvo schopné říci, kdy tendr vypíše. V té době mu šéfoval Pavel Dobeš (VV). Ve funkci skončil na začátku loňského prosince a jeho nástupci, Zbyňku Stanjurovi (ODS), zbývaly k vyhlášení tendru a výběru vítěze zhruba tři měsíce. Což bylo nereálné.

A navíc: vláda tenkrát počítala s tím, že dojde ke sloučení ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu a obchodu. A tento záměr podmínky připravovaného tendru nebraly v potaz. Proto Stanjura koncem března rozhodl, že na základě jednacího řízení bez uveřejnění o rok prodlouží smlouvu s ICZ. ČESKÉ POZICI nicméně potvrdil, že během jeho „šéfování“ byly podklady k tendru připraveny – prý předpokládal, že soutěž odstartuje do konce prázdnin. Jenže 10. července ho ve funkci nahradil Zdeněk Žák, a ten má zřejmě jiné priority.

Hezké sliby... ale pozdě

Obdobný scénář, ale s mnohem napjatějšími termíny, tedy hledání nouzového řešení kvůli zaspání termínu na vypsání otevřeného tendru, lze očekávat i v případě paměťových karet do digitálních tachografů, které jsou instalovány v kamionech a autobusech. Tachografy prostřednictvím těchto karet dohlížejí, zda řidiči dodržují bezpečnostní přestávky.

V roce 2008 zvítězila v soutěži na dodávku upraveného informačního systému digitálního tachografu a karet do digitálních tachografů společnost Asseco. Hodnota zakázky (služba měla být poskytována po dobu pěti let) byla stanovena na 268 milionů korun. Smlouva s Assekem vyprší na konci letošního roku.

ČESKÁ POZICE se ministerstva dopravy dotázala, kolik paměťových karet může na základě smlouvy z roku 2008 ještě využít a na jak dlouho toto množství odhadem vystačí. Pokud by ministerstvo nevyčerpalo do konce roku nasmlouvaný objem karet, mohlo by je dočerpat i poté. Dle dobře informovaného zdroje ČESKÉ POZICE však karty postačí nejdéle do prosince.

Aktualizace: Odpověď ministerstvo zaslalo po publikování tohoto článku. Tiskový mluvčí Martin Novák redakci napsal:

„Smlouva se společností Asseco zaručuje vydání 250 000 paměťových karet systému digitální tachograf ČR, bez rozlišení typu karty. K 25. 10. 2013 bylo vyrobeno a vydáno 236 695 paměťových karet. To znamená, že do konce kontraktu zbývá k vydání 13 305 paměťových karet. Odhadujeme, že požadavky na výrobu paměťových karet smluvené množství nepřekročí. Nedočerpané množství vyrobených paměťových karet by se mělo pohybovat v rozmezí cca 6 – 8 týdnů.“

Otevřený tendr dosud nebyl vyhlášen, takže ministerstvu dopravy pravděpodobně nezbude nic jiného, než Asseku kontrakt prodloužitKdo bude dodávat paměťové karty po skončení kontraktu? Mluvčí ministerstva Novák tvrdí: „Zadávací dokumentace je připravená, nicméně je potřeba ještě nyní prověřit bezpečnostní otázky, které by nenavyšovaly rizika státu při vydávání těchto karet. Zakázka se připravuje na dobu čtyř let, přičemž minimální lhůta plnění je jeden rok. Kromě toho lze provést standardní cestou výpověď. Cena za čtyři roky je odhadována na přibližně 140 milionů korun. Očekáváme však, že díky veřejné soutěži se podaří cenu ještě snížit.“

Hezké sliby, na které je ale pozdě. Otevřený tendr dosud nebyl vyhlášen, takže ministerstvu dopravy pravděpodobně nezbude nic jiného, než Asseku kontrakt prodloužit. Třeba na základě jednacího řízení bez uveřejnění.

Jistě – využívat tuto formu zadávání zakázek žádný zákon ministerstvům nezakazuje. Jenže je to řešení drahé a nesystémové. A nejen v obou popsaných případech.

Počet příspěvků: 2, poslední 2.11.2013 01:04 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.