Začíná lítá řež o nový loterijní zákon

Legislativní rada doporučila vládě jej neschválit, protože prý odporuje právu EU. Ministerstvo financí považuje námitku za nepřijatelnou.

Během loňského roku se odehrávala bitva o nastavení nových parametrů zdanění hazardu a legislativním procesem prošla i obří novela loterijního zákona. (Jak zdanění, tak novele, takzvané Suchofar, se ČESKÁ POZICE věnovala detailně.) Současně připravoval odbor státního dozoru nad loteriemi paragrafové znění zcela nového hazardního zákona. Zda jej schválí a pošle do Poslanecké sněmovny k projednávání, měla ve středu 29. února rozhodnout vláda (na konci článku aktualizováno o vyjádření premiéra Petra Nečase po skončení středečního jednání vlády). A jak jinak, i tentokrát lze v oblasti hazardu očekávat lítou řež.

Legislativní rada vlády totiž doporučila nový zákon neschválit. Jak ve středečním vydání upozornily Hospodářské noviny, odporuje prý evropskému právu. Hlavní problém? On-line sázkové kanceláře, které by dle návrhu nového zákona měly mít sídlo v České republice. To považují právníci legislativní rady vlády za diskriminační pro sázkové kanceláře z jiného státu Evropské unie. Povinnost zřídit v Česku kamennou pobočku pro registraci sázejících dle nich porušuje právo na volný pohyb služeb a usazování v rámci EU.

Diskutabilní rozpor

Náměstek ministra financí Tomáš Zídek, pod něhož problematika hazardu spadá, pro HN uvedl: „Stanovisko rady je možná právně korektnější, pro nás ale nepřijatelné. Politicky je liberalizace loterií zcela neprůchozí.“ Dodejme, že povinnost mít sídlo v Česku by se dle návrhu nového zákona nevztahovala jen na on-line sázkové kanceláře, ale například i na on-line kasina. Své „služby“ přitom nabízejí prostřednictvím internetu již nyní, ale mimo dosah regulátora hazardu. A proto v Česku neodvádějí žádné daně.

Dle informací ČESKÉ POZICE je rozpor s evropským právem, jejž uvádí legislativní rada vlády, velkou otázkou. V rámci Evropské komise (EK) funguje pracovní skupina, jejímž jsme členem a která problematiku on-line hazardu řeší průběžně. Ta by však až na konci letošního roku by měla poskytnout další postup v této oblasti, tedy zda připraví směrnici, nebo se spíš posilí spolupráce dozorových orgánů jednotlivých členských zemí EU.

Co se týká nového loterijního zákona, který vznikal i za konzultací na úrovni EU, zatím neexistuje oficiální stanovisko, že by zákon byl v rozporu s evropským právem. O tom by případně rozhodoval Evropský soudní dvůr.

Oficiální stanovisko EU, že by zákon byl v rozporu s evropským právem, zatím neexistuje

Současná debata je v tomto ohledu tedy spíš „akademická“. A vláda by kvůli dalším změnám, jež nový zákon obsahuje, neměla jeho návrh a priori odmítnout. Dovolím si upozornit na jeden jeho zásadní, a vzhledem k současné situaci na hazardním trhu pozitivní přínos.

Technická neutralita

Nový zákon zavádí jako základní princip takzvanou technickou neutralitu. Dosud loterijní zákon definuje konkrétní hry a herní zařízení a pro ně určuje míru hazardu (čili maximální sázku na jednu hru a maximální hodinovou prohru). To způsobuje problémy ve chvíli, kdy se objeví na trhu nové herní zařízení, jež zákon konkrétně nedefinuje.

Připomeňme v této souvislosti nástup moderních videoloterijních terminálů, které v minulých letech vytlačovaly tradiční výherní hrací přístroje s mechanickými válci. Ač videoterminály fungují de facto stejně jako tradiční přístroje (hrají se na nich stejné typy her), spadaly pod jiný paragraf zákona a ministerstvo financí u nich povolovalo násobně vyšší limity pro jednotlivé hry. Proto nastávaly paradoxy, kdy vedle sebe v hospodě je starý přístroj s maximální sázkou na jedno protočení válců ve výši pěti korun a videoloterijní terminál s tisícikorunovou sázkou.

V čem spočívá ona „technická neutralita“? Místo definice míry hazardu pro konkrétní druh hazardu nebo hrací zařízení definuje maximální hodinové prohry (součin maximálních vkladů, počtů her a sázky do jedné hry) pro konkrétní prostor, v němž je hrací zařízení umístěno. Zákon definuje čtyři typy herních prostor: herní středisko (maximálně šest koncových herních zařízení ve stavebně odděleném prostoru, například v hospodě), hernu, kasino (nejnižší míra hazardu je nastavena pro středisko, nejvyšší pro kasino) a sběrné a prodejní místo (číselné loterie, stírací losy, sportovní sázky apod.).

To je ideální řešení, které účinně zabrání lapsům podobným při zavádění videoloterijních terminálů. Prostor pro diskusi samozřejmě nabízí nastavení oněch limitů pro maximální hodinovou prohru. Z této diskuse pak vyplyne, jak vážně to politici se snížením dopadů hazardu na společnost myslí a jak silná bude v tomto případě hazardní lobby.

Aktualizace: Vláda projednávání nového loterijního zákona ve středu přerušila na několik týdnů. „Budou zpracovány některé konkrétní analýzy a posudky, které se budou týkat kompatibility s evropským primárním právem a také vyhodnocení rizik, například možnosti různých arbitráží proti České republice a podobně. Teprve s plnou znalostí těchto věcí se vláda k projednávání tohoto návrhu zákona vrátí,“ uvedl premiér Petr Nečas na tiskové konferenci po jednání vlády.

Počet příspěvků: 1, poslední 29.2.2012 12:15 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.