Ceska Pozice

Výrazné slevy chystají pouze někteří obchodníci. A na vybrané zboží

Hladoví zákazníci s chutí nakupovat cokoliv – na to sázejí obchodníci ze všech oborů. Výraznějších slev se po otevření obchodů však dočkáme jen u některých typů zboží, například u prodejců oblečení, kteří potřebují uvolnit sklady pro letní kolekci. Někteří obchodníci budou mít zájem pro výprodeje zřizovat speciální pop-up prodejny.

U Outlet Areny v pražských Štěrboholích lidé čekali ve frontách. foto: Jakub Stadler.MAFRA

U Outlet Areny v pražských Štěrboholích lidé čekali ve frontách.

Zimní oblečení zahltilo sklady obchodníků, někteří hlásí přebytek až o 80 procent vyšší než v běžných letech. Těží z toho po rozvolnění především outletová centra, která kolekce prodávají s výraznou slevou. „Podle našich odhadů jsou přebytky z loňského roku řádově až o 40 procent vyšší v porovnání s minulými roky a pozorujeme trend přesouvat velkou část neprodaného zboží právě do outletů. To má vliv na ceny,“ řekl Jan Procházka, ředitel Freeport Fashion Outletu nedaleko Znojma.

Asi polovina všech zákazníků sem přijíždí z Rakouska. Zároveň vysvětlil, že už v rámci vánoční sezony obchodníci přicházeli s mimořádnými slevami s cílem uvolnit prostor pro nové kolekce a zajistit si potřebné cash flow. Zatímco standardní outletová cena musí být minimálně o 30 procent nižší než v běžném obchodě, obchodníci kolem Vánoc nasazovali reálné ceny často o 20 až 30 procent nižší.

Outlety

Přeplněné sklady trápí například řetězec s módou Esprit. Šéfka prodejen Petra Kheková nedávno přiznala, že mají asi o 80 procent větší přebytky zimního oblečení než v loňském roce. Už nyní je proto podle Procházky jasné, že někteří obchodníci budou mít zájem pro výprodeje také zřizovat speciální pop-up prodejny. Jde o krátkodobý pronájem maloobchodních prostor, konkrétní obchod se většinou objeví nečekaně a třeba jen na pár týdnů.

Z hlediska nabízeného zboží se nyní obchodníci zaměří dle Procházky spíše na jarní a letní kolekce, neprodané zimní zboží se ve větším rozsahu a pravděpodobně s vyššími slevami znovu objeví v nabídce spíše na podzim. Poptávku po krátkodobých pronájmech eviduje také realitně-poradenská společnost CBRE.

Outlety jsou a v blízké budoucnosti budou vyhledávanou formou odprodeje zboží, které se obchodníkům nahromadilo na skladech a v prodejnách z důvodu vládních restrikcí a omezení maloobchodu

„Umožní to obchodníkům rychle odprodat část zboží a uvolnit si finanční prostředky a sklady pro nové zboží. Outlety jsou a v blízké budoucnosti budou vyhledávanou formou odprodeje zboží, které se obchodníkům nahromadilo na skladech a v prodejnách z důvodu vládních restrikcí a omezení maloobchodu,“ řekl vedoucí maloobchodního sektoru a oddělení správy obchodních center Tomáš Míček.

Podle ředitelky Fashion Arena Prague Outlet Lenky Čapkové je důležité si také uvědomit, že máme za sebou z hlediska maloobchodu již třetí nevydařenou zimní sezonu. Zima 2019 byla relativně teplá, což prodeji zimního sortimentu příliš neprospělo, a na zimu 2020 už dopadla koronavirová krize.

„Řada značek byla tedy letos velice dobře předzásobena kompletní zimní kolekcí, kterou nebyly schopné zákazníkům nabídnout. Očekáváme, že po znovuotevření budou značky zimní kolekce nabízet na části prodejní plochy s výrazně vyšší slevou, aby alespoň částečně zboží vyprodaly. Ale nepůjde o celé zimní kolekce,“ řekla Čapková.

Každý své řešení

Outlet v pražských Štěrboholích má v současnosti obsazenost asi 95 procent a do konce června plánuje otevřít minimálně tři nové obchody. Konkrétní značky však zatím odmítá vedení prozradit. Zakladatel analytické firmy Shopingy Jan Hübner se domnívá, že lze jen těžko paušalizovat přebytky kolekcí. Každý prodejce se nachází v jiné situaci a přeplněný sklad bude řešit jiným způsobem. Nicméně připouští, že bude ze situace profitovat outletový byznys.

„Nejméně budou koronavirovou krizí zasažené outlety. To bude fungovat pořád. Často jsou stavěné tak, že nejsou pod jednou střechou, což pandemii nahrává. Navíc už máme nová data a vidíme, že v outletech se nájemci mění nejméně. Je ale důležité si uvědomit, že v outletových centrech nejsou jenom staré kolekce. Zboží, které míří do outletů, se vyrábí speciálně pro tento účel. Je to takzvaně samostatný sport,“ řekl Hübner. Chystají tedy obchodníci výrazné slevy, aby nalákali zákazníky zpět do obchodů?

Lze jen obtížně paušalizovat přebytky kolekcí. Každý prodejce se nachází v jiné situaci a přeplněný sklad bude řešit jiným způsobem. Ze situace bude profitovat outletový byznys.

Pouze někteří a jen na vybrané zboží. Například obuvní značka Baťa připravila v souvislosti s plánovaným otevřením na aktuální kolekci takzvané mimosezonní slevy ve výši až 50 procent. Zimního zboží se prodejci podařilo zbavit díky fungujícímu e-shopu. Zlevněnou loňskou kolekci se ale chystá prodávat třeba řetězec s módou C&A.

„Co se týká zboží z minulé sezony, zásoby nejsou vysoké, jelikož jsme na základě zkušenosti z loňského roku objednávali velmi selektivně. Styly z minulé sezony budeme prodávat za snížené ceny, ale hlavní část našeho sortimentu už tvoří nová kolekce,“ řekl ředitel C&A pro střední a východní Evropu Norbert Scheele.

Nicméně Hübner je ohledně slev poměrně skeptický. „Pamatuji si, že loni všichni čekali po otevření velké slevy a nic takového nenastalo. Obchodníci budou sázet na to, že jsou lidé hladoví a potřebují nakupovat. Nahrnou se tam a koupí skoro cokoliv. Myslím si, že prodejci nebudou muset zlevňovat,“ uzavřel.

zpět na článek


© 2021 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.