Ceska Pozice

Velká zářijová dopravní revoluce

Není pravda, že se systém hromadné dopravy v Praze dekády neměnil, spíše se přirozeně a podle potřeb vyvíjel. Co nás čeká po 1. září?

Martin Rychlík 16.8.2012

Linka číslo 12 se má od 1. září stát takzvaně páteřním svazkem. Bude to řádně fungovat? foto: © ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice

Linka číslo 12 se má od 1. září stát takzvaně páteřním svazkem. Bude to řádně fungovat?

Tak se prý v Praze můžeme od 1. září těšit na Velkou záříjovou dopravní revoluci (VZDR). Dvě pětiny cestujících budou nadšeny, „nespokojených bude asi jen pět procent“, jak říká primátorův náměstek pro dopravu Josef Nosek (ODS). Kde se ty odvážné předpovědi berou, není známo, ale měli bychom si je pamatovat. Dobře pamatovat! Stejně jako Noskova slova o tom, jak prý je ze světa známo, že „zhruba do čtrnácti dní si lidé zvyknou a nový systém si sedne“.

Jistota v prohlášeních, jež radní rozdává médiím, je obdivuhodná. Velké komplikace nenastanou; pan Nosek si to tak prostě myslí, ač si to nemyslí dopravní experti z pražského ČVUT, připomínky mají i městské části a rozhodně nejásají ani všichni Pražané, kteří v internetových diskusích poukazují na konkrétní případy, kdy jim dodatečné přestupy prodlouží cestu. Praha pak není na chystané metrobusy infrastrukturně připravena a dle profesora Petra Moose „nebude ani od 1. září,“ což je vzkaz těm, kteří snad ještě věří pohádkám.

Byl v pražském přepravním systému nějaký neřád? Dokonce po celé dekády?„Cestování Prahou bude srozumitelnější a spoje pružnější. Už bylo nutné dát systému dopravy, který se desetiletí neměnil, řád,“ citoval server iDnes.cz Noska. Pokud ten výrok kolegové nevytrhli z kontextu, jak se na novináře občas politici zlobívají, musíme se té logice podivit. On byl v přepravním systému MHD nějaký ne-řád? Dokonce „dekádovitý neřád“, jenž pražskou veřejnou dopravu vynesl až na medailové příčky v meziměstském srovnání metropolí Evropské unie? A nebylo to tak, že k prověřenému systému přibývaly, evoluovaly – jak by řekli Sklepáci –, další subsystémy a nové linky?

SMS jízdenka od Crowsnest...

Vždy po návratu ze zahraničí jsem si říkal, jak je s podivem, že právě Dopravní podnik hlavního města Prahy, i s těmi všemi svými kauzami, tak výtečně funguje. Spoje jezdí na minutu přesně, při využití elektronických jízdních řádů se garantovaně dostanete na druhý kout města za pár desítek minut. Trasy logicky vystavěné, navazující. Abych ale nepropadal naivnímu obdivu, pro jistotu jsem si v mobilu uložil odesílatele SMS jízdenky s trefnou adresou. Když mi pak v kapse pípne „Crowsnest DPT“, vím, že nic není ideální...

Ale nyní se to má ještě zlepšit! Alespoň to tvrdí náměstek Nosek, jenž dle Wikipedie působil v Ústavu dopravního inženýrství Praha. Výtku, že není normální převrátit funkční systém za osmnáct (prázdninových) dní, odráží Nosek slovy o využití intenzivní kampaně na poutačích, internetu, ale i v médiích. Abychom osvětě pomohli, přidáváme i seznam hlavních změn v PDF.

Redaktor pražské Mladé fronty DNES Marek Kožušník ale ve změně vidí – s nadsázkou – „dobrodružnou hru, aby cestování nebylo ani trochu nudné a aby se lidi procvičovali v pozornosti a rychlých reakcích na nenadálé stresové situace“.

Ona to ale zase taková sranda nebude. Změnami se má ušetřit až 400 milionů korun ročně, byť se kritici obávají, že reálně to nebude ani půlka, pokud vůbec. Dále pak hrozí zácpy v klíčových dopravních bodech, což při zkrácení intervalů „páteřních tramvají“ může takovou Národní třídu (kde již developeři „vypnuli“ na dva roky metro) nebo I. P. Pavlova úplně zahltit.

Nasednou pak nespokojenci kvůli zpožděním do aut? Nebude mít vize ušetřených peněz nakonec i obdobné dopady jako výběr DPH, kdy nakonec ubude i platících cestujících? A jestliže čtyřicet procent pasažérů má být se změnami spokojeno a pět nespokojeno, jak se asi zachová většina 55 procent lidí, kteří – narozdíl od radních – dennodenně jezdí „sockou“?

Politik Nosek se projevil odvážně. Chce pozitivní změnu. Prosazuje ji od 1. září. Je o ní přesvědčen, jak dokládají jeho slova v médiích. Systém MHD si má dle něj „sednout“ během čtrnácti dnů. Dne 15. září 2012 by si tak měl pan náměstek Nosek odvážně stoupnout před Pražany a buď sklízet zasloužené body své politické kariéry, anebo se neschovávat a cestujícím se omluvit za problémy, jež jim třeba ta „revoluce“ přinese.

V této situaci byl z čela představenstva pražského dopravního podniku odvolán Vladimír Lich. Podrobnosti a rozbor pozadí naleznete v článku: Z čela představenstva pražského DP byl odvolán Vladimír Lich. Ale proč?

zpět na článek


© 2022 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.