V supermoderních pražských tramvajích mohlo hrozit vážné poranění

Zhotoviteli tramvají 15T ForCity – Škodě Transportation – se podařilo závadu u otáčecí plošiny odstranit. Tuto jejich část je třeba vyměnit.

foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro Canu, foto WikipediaČeská pozice

V supermoderních tramvajích pražské hromadné dopravy 15T ForCity, jež hlavní město přijdou zhruba na 19 miliard korun, se nedávno objevila závada, která mohla ohrožovat zdraví cestujících. Šlo o povolené šrouby u přechodového můstku v měchu – místu, které cestující-laik zná jako „otáčecí plošinu“ uvnitř tramvaje. V důsledku toho se mohly uvolnit přechodové plechy a způsobit zranění v oblasti chodidel, v lepším případě třeba jen useknutí podpatku boty.

Závada byla naštěstí zjištěna ve chvíli, kdy tramvaj stála ve vozovně a nebyl v ní žádný cestující. Na problém byl následně upozorněn Drážní úřad, který teoreticky mohl zakázat výjezd těchto tramvají. V uplynulých dnech se však zhotoviteli tramvají – firmě Škoda Transportation – podařilo závadu odstranit, a proto by zdraví cestujících nemělo být ohroženo. Část tramvají ForCity však bude nutné v následujících měsících vyměnit.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) by měl od Škody Transportation dle smlouvy z roku 2005 odkoupit do roku 2018 celkově 250 tramvají 15T ForCity. Cena se vyšplhala téměř na 19 miliard korun. Dosud DPP od Škody odebral 61 tramvají, od začátku dubna by měl zaplatit a začít odebírat dalších 32 kusů. Dopravní podnik nyní řeší, z jakých zdrojů nové tramvaje zaplatí. Předseda dozorčí rady DPP Jiří Pařízek (TOP 09) v březnu uvedl, že podnik nyní hledá banku, která mu půjčí formou směnky přibližně osm miliard korun.

Informaci o nebezpečné závadě supermoderních pražských tramvají získala ČESKÁ POZICE od zdroje blízkého vedení DPP. Následně nám ji potvrdil Miroslav Košatka z Drážního úřadu, který má na starosti agendu vozidel městských a lanových drah. A prohlásil, že se závada vyskytla u dvou tramvají. Podle Košatky se Škoda Transportation zachovala zodpovědně a několik dnů a nocí raději zkontrolovala dalších 30 tramvají 15T ForCity.

Tisková mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá k problému spojovníků mezi články napsala:

„V minulém týdnu jsme na dvou tramvajích zaznamenali uvolnění šroubů na mosazné liště (což je součástí uzlu otočného ložiska přechodového můstku v měchu). Přesto, že závada byla zaznamenána pouze na dvou tramvajích, přistoupili jsme k prohlídce dalších 30 nejdéle sloužících strojů. S tímto postupem jsme okamžitě seznámili zástupce jak dopravního podniku Praha, tak Drážního úřadu, kteří s ním souhlasili, a proto nemohlo dojít k ohrožení bezpečnosti cestujících. Dále jsme přistoupili k tomu, že tyto mosazné lišty, které mimo jiné vyrábí renomovaná rakouská firma, vyměníme za nové bronzové, a to na všech vozech typu 15T – jak na už dodaných, tak nově dodávaných.“

Na otázku, zda závada mohla ohrožovat zdraví cestující, tisková mluvčí Škody odpověděla: „Máte pravdu, teoreticky zdraví nebezpečné může být cokoliv – upadne sedačka s cestujícím, přivřou cestujícího dveře, něco na někoho spadne, to vše se teoreticky stát může, opravdu. Prakticky jsme ale udělali vše, co je možné, abychom zabránili tomu, aby bezpečnost cestujících byla jakkoliv ohrožena. A to může jak dopravní podnik, tak Drážní úřad potvrdit, protože s našimi opatřeními souhlasili.“

Milan Slunéčko, vedoucí jednotky Správy vozidel tramvají pražského dopravního podniku, ČESKÉ POZICI potvrdil, že nebezpečí pro cestující opravdu vzniknout mohlo. Podle něho však Škoda Transportation vše zkontrolovala a nebezpečí nyní nehrozí. „Nicméně všechny přechodové plechy, kterých je zhruba 122, se budou postupně měnit na náklady Škody. Jde o záruční opravu. Není to však první ani nejzávažnější problém, který se u těchto tramvají vyskytl – jak známo z médií, v minulosti jsem jednou musel zastavit provoz těchto tramvají kvůli velkému opotřebení brzdových destiček,“ prohlásil Slunečko.

Další závada

Předsedu dozorčí rady DPP Jiřího Pařízka informace o uvolněných šroubech v pátek 5. dubna překvapila. „Nic o tomto problému nevím. Přitom včera jsme jako dozorčí rada měli jednání. Děkuji tedy za informaci,“ řekl Pařízek ČESKÉ POZICI. Po opotřebených brzdách a vadných kolech je defekt se šrouby další závadou, která se u nových strojů objevila. Tramvaje typu 15T ForCity se v pražských ulicích prohánějí teprve dva roky – od února 2011.

Jak na tuto situaci zareagují politici ve vedení hlavního města, kteří by – podle našich informací zejména ti za TOP 09 – téměř nevypověditelnou smlouvu na dodávku 250 supermoderních tramvají nějakým způsobem nejraději zrušili?

Počet příspěvků: 1, poslední 8.4.2013 06:22 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.