V Praze se rodí Pánská pasáž

Metrostav chystá v centru Prahy první obchodní zónu orientovanou výhradně na muže. Otcem projektu je známý hoteliér Ivan Chadima.

Pánská móda slaví návrat, prodej oblečení pro muže podle některých analýz trhu stoupl až o dvacet procent. foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

Pánská móda slaví návrat, prodej oblečení pro muže podle některých analýz trhu stoupl až o dvacet procent.

Nošení vázanky nebylo nikdy otázkou módy. Právě naopak. Její přívrženci ji často oblékají, aby signalizovali jistý despekt vůči těm, kdo jsou natolik nejistí, že sáhnou po něčem tak zrádném, jako je nejnovější trend. Uniknout vkusu své doby koneckonců vyžaduje velmi vytříbený vkus. První obchodní zóna v České republice orientovaná výhradně na muže si tak – doufejme nikoliv nevědomky – nastavila laťku hodně vysoko, když si za logo zvolila právě motýlka.

Pánská pasáž, jak se nový projekt společnosti Metrostav v centru Prahy nazývá, by měla své brány otevřít již v polovině dubna. „Ulice Na příkopech se brzy stane cílem pro charismatické muže s osobitým stylem,“ slibuje otec projektu, proslulý pražský hoteliér Ivan Chadima.

Po kompletní rekonstrukci nabídne Rathova pasáž sousedící s pasáží Myslbek náročným zákazníkům vše, co k dobrému životnímu stylu patří. „Péče o vzhled začíná v pánském holičství. Samozřejmě s tradičním holením břitvou,“ vysvětlil ČESKÉ POZICI Chadima. Pravý gentleman se dle něj neobejde ani bez krejčího, který mu ušije oblek na míru, a samozřejmě nesmí zapomenout ani na zastávku v obchodě s luxusními doplňky, kde si pořídí manžetové knoflíčky, pouzdro na doutníky, deštník a mnoho dalších propriet.

Od plavek po holení břitvou

Průchod, který Metrostav nechal zrekonstruovat za 65 milionů korun, nabídne místo 22 obchodům o rozloze šest až 155 metrů čtverečních. Vedle americké konfekce Ralph Lauren, která nabízí styl American Classics, tedy oblečení úzce spjaté s angloamerickou tradicí, se v pánské pasáži objeví například i známý výrobce plavek pro muže Vilebrequin, do kterých se pánové oblékali už v dobách, kdy se po plážích francouzské riviéry proháněla vnadná blondýna Brigitte Bardotová.

Holičství bude provozovat společnost Tony & Guy (a začne tak konkurovat dosud jedinému tradičnímu pánskému holičství Thomas’s Barbershop, které v Praze vloni otevřel Tomáš Kožíšek). Britské kadeřnictví se sice proslavilo hlavně svými extravagantními a velmi moderními účesy, je ale nutno připomenout, že italská rodina Mascolo, která podnik před téměř padesáti lety založila, původně vlastnila pánské holičství nedaleko italské Pompeje. Za půl století se z Guiseppe & Gaetano sice stal Toni & Guy, zaměstnanci tam s břitvou ale stále ještě zacházejí stejně mrštně jako kdysi na jihu Itálie.

V Pánské pasáži by si na své měli přijít nejen elegáni, ale také gurmáni. Majitel firmy Wine Food Market Jiří Jelínek tam totiž v jednom z největších prostorů otevře takzvaný Fancy Fastfood, tedy rychlé občerstvení pro fajnšmekry. „Sýr z piemontských statků, svěží vína z Alto Adige anebo toskánské Pecorino. Jelínek nabídne občerstvení v kvalitě, kterou jsme u nás zatím neznali,“ libuje si Chadima.    

Perfektní timing

Ostatně nápad zaměřit své podnikání na pány by nemohl mít lepší načasování. Specializované zahraniční časopisy již několik týdnů oslavují velký návrat pánské módy. Prodej oblečení pro muže podle některých analýz trhu stoupl až o dvacet procent. Prodejci za to paradoxně vděčí prý hlavně recesi. Podle profesora americké univerzity Santa Clara Meira Statmana finanční krize nastartovala pánskou soutěživost. „Oblečení už mužům neslouží jen k tomu, aby okouzlili ženy, ale také k tomu aby se vytáhli před budoucím zaměstnavatelem anebo zastrašili konkurenta,“ tvrdí Statman.

Ve své knize What Investors Really Want (Co si investoři opravdu přejí) profesor věnuje dokonce celou kapitolu nákupu oblečení. „Z psychologického hlediska je nakupování oblečení velmi uspokojivé. Oblečením můžete vyjádřit naději. Nová košile může změnit vaší náladu. Nový oblek vám dodá sebevědomí a nové boty třeba změní váš pohled na svět,“ píše Statman.

Pasáž jen pro muže je novinkou i v mezinárodním měřítku, něco takového nemají ani v hlavním městě pánské módy Londýně

Textilní průmysl, zvyklý mrštně reagovat na nálady trhu, nový trend reflektoval téměř ihned. Po celém světě se tak v nákupních domech právě renovují pánská oddělení, rozrůstá se sortiment kašmírových svetříků a poptávka po dobře vyškolených krejčích už dávno přesáhla nabídku. Pasáž jen pro muže je ale novinkou i v mezinárodním měřítku. „Něco takového nemají ani v Londýně, hlavním městě pánské módy. Svůj záměr jsem konzultoval s marketingovými odborníky v Anglii a Francii a všichni projektu předpovídali obrovský úspěch,“ tvrdí Chadima, podle kterého má koncept velkou šanci uchytit se i za hranicemi České republiky.

S vázankou se to má ale takto: odvážnému muži nabízí jedinečnou možnost vybočit z řady a odlišit se od stáda kravaťáku. Když ji ale neumí nosit, špatně zvolí vzor či materiál anebo ji neumí uvázat, velmi rychle se stane terčem posměchu. Podobné to bude s Pásnkou pasáží. Pokud majitelé začnou dělat kompromisy ve výběru a kvalitě nájemníků, nezbude víc než dobrý nápad – a jen další výstřel do vzduchu.

Tak jako se šatník opravdového gentlemana neobejde bez na míru střiženého obleku, neobejde se Pánská pasáž bez opravdu kvalitního krejčího. Jenže takového Chadima zatím nemá. Prý se ale v příštích týdnech chystá na jednání do Vídně, kde – jak naši čtenáři dobře vědí – sídlí pánský salon Knize… Že by se Schwarzenbergův krejčí přeci jen vrátil do Prahy?