Ceska Pozice

V nejbližší době zájem o nemovitosti neopadne. Ke změně není důvod

Už loni měla stát v Česku továrna na levné montované byty. Na projektu se měl podílet holding M&M Reality. „Domluvili jsme se, že projekt o tři roky posuneme,“ říká v rozhovoru Petr Morcinek, většinový akcionář holdingu.

Petr Morcinek, většinový akcionář holdingu M&M Reality. foto: idnes.cz

Petr Morcinek, většinový akcionář holdingu M&M Reality.

Petr Morcinek, většinový akcionář holdingu M&M Reality, v rozhovoru říká: „Vycházím z dat a ta říkají, že nejsou nemovitosti. V Česku jich chybí 150 tisíc, aby se situace trochu zklidnila. Nestaví se. Nejsou stavební materiály, a když jsou, pak drahé. Dalším aspektem je, že nejsou lidé. Mladí, když už dodělají učební obor, většina z nich se chce stát manažery. Nemají zájem pracovat v oboru.“

LIDOVÉ NOVINY: O co je teď mezi kupujícími nemovitostí největší zájem? Hodně se mluví o chatách a chalupách...

MORCINEK: Je pravdou, že všichni zmiňují chaty a chalupy. Zájem o nemovitosti ale táhne obava klientů o to, co bude. Nechtějí přijít o úspory, chtějí je investovat a je skoro jedno kde. Nezáleží na tom, je-li to chata, dům, nebo byt. Když je na prodej chata do dvou milionů, nastane úplné šílenství. Ale nedá se říct, že realitní byznys táhnou jen chaty.

LIDOVÉ NOVINY: Je zájem o nemovitosti srovnatelný s předchozími roky?

Zájem o nemovitosti táhne obava klientů o to, co bude. Nechtějí přijít o úspory, chtějí je investovat a je skoro jedno kde. Nezáleží na tom, je-li to chata, dům, nebo byt. Když je na prodej chata do dvou milionů, nastane úplné šílenství. Ale nedá se říct, že realitní byznys táhnou jen chaty.

MORCINEK: Osm let před pandemií byl trh silný. Na trhu byl nemovitostí nedostatek a málo se stavělo, poptávka převyšovala nabídku. Do toho přišel covid a poptávka ještě zesílila. Když srovnáme loňský květen s lety předcovidovými, vidíme nárůst o 50 procent. Pokud ale srovnáme letošní duben s předcovidovým obdobím, je nárůst poptávky o 75 procent. Letos je tedy zájem o nemovitosti ještě silnější.

LIDOVÉ NOVINY: Jak dlouho tato euforie na trhu vydrží?

MORCINEK: Vycházím z dat a ta říkají, že nejsou nemovitosti. V Česku jich chybí 150 tisíc, aby se situace trochu zklidnila. Nestaví se. Nejsou stavební materiály, a když jsou, pak drahé. Dalším aspektem je, že nejsou lidé. Mladí, když už dodělají učební obor, většina z nich se chce stát manažery. Nemají zájem pracovat v oboru. Bylo by dobré postavit nějakou továrnu, která bude chrlit levné montované byty, aby se deficit snížil.

Před osmi lety bylo na serveru Sreality více než sto tisíc nabídek nemovitostí k prodeji, dnes jich je 52 tisíc. A jestlizájem opadne? V nejbližší době to nečekám. Nevidím důvod, proč by se něco změnilo.Češi v době pandemie našetřili přes 300 miliard a ekonomika se zase pomalu rozjede.

LIDOVÉ NOVINY: Neočekáváte, že by na poptávku měl zásadní vliv pozvolný růst sazeb z hypotečních úvěrů?

Osm let před pandemií byl trh silný. Na trhu byl nemovitostí nedostatek a málo se stavělo, poptávka převyšovala nabídku. Do toho přišel covid a poptávka ještě zesílila. Když srovnáme loňský květen s lety předcovidovými, vidíme nárůst o 50 procent. Pokud ale srovnáme letošní duben s předcovidovým obdobím, je nárůst poptávky o 75 procent. Letos je tedy zájem o nemovitosti ještě silnější.

MORCINEK: Letos určitě ne. Když bude všechno fungovat aspoň jako doposud, nic se nestane. Může se stát, že někdo nebude mít peníze na splátku hypoték a bude třeba rychle potřebovat prodat nemovitost. Určitě se ale najde kupec. V bankách leží značné množství peněz na účtech, které jim můžou prodělávat. Potřebují je investovat. Nepředpokládám, že by banky letos zvedly úroky u hypoték na čtyři a více procent.

LIDOVÉ NOVINY: Jak by šel snížit deficit nemovitostí na trhu?

MORCINEK: Před třemi roky jsme podepsali memorandum s velkými firmami, jako je Knauf. Plánovali jsme postavit továrnu na výrobu levných montovaných bytů. Kdybych byl mladší, už by stála. Měli jsme již vybraný pozemek. Ve světě takové továrny fungují. Byty z nich jsem viděl v Anglii nebo ve Francii. Zjednodušeně lze říci, že je to modul.

Jednotlivé moduly lze na sebe postavit a vytvořit několik pater. Vše se připraví na lince v jedné továrně. Nelze to však srovnávat s paneláky – je to cool bydlení. Na pozemku se připraví základová deska a přivezené moduly se sešroubují k sobě. Stavba je za čtyři měsíce hotová. Lze se dostat na cenu 15 tisíc korun za metr čtvereční.

LIDOVÉ NOVINY: Proč jste záměr nedotáhli?

MORCINEK: Už loni měla být továrna hotová. Ale nakonec jsme se to rozhodli posunout, abychom se lépe připravili. Je to velký projekt. Firmy, se kterými jsme spolupracovali, teď mají velké objednávky, stavějí továrnu v Rusku. Domluvili jsme se, že projekt v Česku o tři roky posuneme. Firmy postaví továrnu, kde se budou vyrábět kontejnery. Celé je to naplánované tak, že zajistíme pozemek, kde se budou byty stavět, a potom pro ně zajistíme prodej. Vyplatí se to od pěti tisíc bytů ročně. Všichni jsou ze spolupráce nadšení.

LIDOVÉ NOVINY: Nedávno jste oznámili, že spouštíte hromadné aukce nemovitostí. Proč?

Může se stát, že někdo nebude mít peníze na splátku hypoték a bude třeba rychle potřebovat prodat nemovitost. Určitě se ale najde kupec. V bankách leží značné množství peněz na účtech, které jim můžou prodělávat. Potřebují je investovat. Nepředpokládám, že by banky letos zvedly úroky u hypoték na čtyři a více procent.

MORCINEK: Připravovali jsme to tři roky. Nikde na světě žádná taková aukce není, konají se pouze na webu a o nemovitost soutěží dva tři zájemci. My ale pořádáme televizní aukce. Investice do projektu dosahuje sta milionů korun ročně.

LIDOVÉ NOVINY: Co je tak finančně náročné?

MORCINEK: Museli jsme investovat do vlastního studia, máme šest moderátorů. Ale největším nákladem je aktivní propagace každé takto prodávané nemovitosti v celonárodních televizích. Museli jsme investovat, abychom mohli splnit to největší poslání realitní kanceláře, což dnes neplní žádná realitka na světě – prodat nemovitost za co nejvyšší částku.

Celý trh funguje tak, že makléř, a nezáleží, odkud je, nabere nemovitost, udělá pěkné fotky a pošle to na inzerci. Když jde o malou kancelář, má k dispozici třeba 20 realitních serverů, na něž inzerát pošle, když jde o větší realitku, využívá mnohem více serverů. Tím to končí. Na základě nabídky se ozve relativně pár klientů. Dnes je jich víc.

Pokud přijde zájemce s hotovostí, makléř ho upřednostní, protože má okamžitě provizi. Zájem klienta proto značně kulhá. Pokud se koná televizní aukce, nemůže makléř vykšeftovat něco stranou s někým, kdo mu dá bokem 20 tisíc korun. Žádný majitel realitní kanceláře nemůže zaručit, že se něco takového nestane.

LIDOVÉ NOVINY: V čem je tedy výhoda televizní aukce?

Nikde na světě žádná taková aukce není, konají se pouze na webu a o nemovitost soutěží dva tři zájemci. My ale pořádáme televizní aukce. Investice do projektu dosahuje sta milionů korun ročně.

MORCINEK: Máme za sebou několik televizních vysílání. Vždy se děje něco výjimečného. Prodávající jsou ze systému nadšeni, protože vidí, že lze prodat dráž. Když se nemovitost dostane do televizní aukce, v tu chvíli to nefunguje jako s jednoduchou inzercí a s několika zájemci. Provádíme masivní kampaň, která nabíhá pod heslem Prodej za nejvíc. Snažíme se přivést co nejvíce sledujících a kupujících. Po prázdninách budeme celý 40minutový pořad vysílat na Primě.

Už nyní před prodejem nějaké nemovitosti v aukci systematicky informujeme sousedy v okolí. Říkáme jim: Dívejte se na televizi. I mezi nimi se může najít kupec. O nemovitosti před aukcí informujeme v celonárodní televizi i v online prostoru, například na Facebooku. Snažíme se strhnout dav a přesvědčit lidi, aby prodávali v televizních aukcích, v rámci solidního pořadu. Skutečnou cenu nemovitosti totiž zjistíme jen v soutěži klientů, kteří si ji chtějí koupit. Hlavní přidanou hodnotou televizních aukcí je více potenciálních kupujících.

LIDOVÉ NOVINY: Část holdingu M&M Reality měla získat skupina Arca. Spolupráce ale nevyšla. Proč jste hledali investora?

MORCINEK: Finanční důvody nehrály roli. Arca byla velikánská. Setkal jsem se s Veličem (Rastislav Velič, šéf skupiny Arca – pozn. red.). V uplynulých dvou letech hodně investovali do prodejních kanálů, kterými prodávají hypotéky a pojištění. Na Slovensku si koupili jedničku na trhu, firmu Finportal.

Pokud přijde zájemce s hotovostí, makléř ho upřednostní, protože má okamžitě provizi. Zájem klienta proto značně kulhá. Pokud se koná televizní aukce, nemůže makléř vykšeftovat něco stranou s někým, kdo mu dá bokem 20 tisíc korun. Žádný majitel realitní kanceláře nemůže zaručit, že se něco takového nestane.

To bylo první, co bylo pro nás zajímavé. Prodáváme pojištění a hypotéky prostřednictvím interní sítě, ale neměli jsme externí síť. Byla to část produktu, kterou jsme přes Arcu chtěli získat. Firmu bychom potom přenesli do Česka a dále bychom expandovali do Rakouska a do Německa. To byl první plán.

Druhým byla realitní činnost. V Česku už nám Arca neměla co dát. Na Slovensku ale měli silné zázemí, asi 120 poboček, které bychom mohli okamžitě využít. V Rakousku měli dvě firmy – část banky a podíl v jenom investičním fondu, který ve Vídni vlastní asi 1200 bytů. To byl další bod, kde jsme s Arcou cítili synergii. Bohužel to ale nedopadlo, Arca skončila v insolvenci. Když se ale všichni dověděli, že spolupráce neklapla, začala nám chodit spousta nabídek od různých firem a investorů.

LIDOVÉ NOVINY: Co vy na to?

MORCINEK: Mě baví firma, nikdy ji neprodám, peníze nepotřebuji. Dnes nevedeme žádná jednání. Když někdo zavolá, potkáme se a probereme, jestli nenajdeme nějaké synergie, jako jsme našli s Arcou. Ta byla hodně rozkročená a nám to vyhovovalo. Neznal jsem ale do detailu hospodaření Arcy. Nevěděl jsem, že páka, kterou využívají, je tak velká. Teď mi všichni radí, ať si koupím jejich pohledávky. Na to ale nehraju.

Petr Morcinek

  • V holdingu M&M Reality je většinovým akcionářem a řídí oddělení pro strategii a rozvoj.
  • Do skupiny vstoupil v roce 2009.
  • Předtím působil téměř 20 let ve finančnictví a pojišťovnictví.
  • Ve volném čase je zapáleným pilotem a také rád surfuje.

zpět na článek


© 2021 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.