V luxusní Pařížské je plno. Mít tu obchod se totiž vyplatí.

Přední světové značky čekají na prostory v Pařížské ulici léta. Obchod na tomto místě totiž demonstruje sílu a velkolepost značky a firmy ho využívají jako marketingový nástroj.

Pařížská ulice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pařížská ulice. | foto: MAFRA- Jan Zátorský
Pařížská ulice.

Boj o obchodní místo v Pařížské ulici, která je symbolem luxusu, je dle realitních expertů nelítostný. Rivalita táhne nájemné nahoru a cena za metr čtvereční může měsíčně překročit i 200 eur (kolem 5400 korun), což je nejvyšší suma v zemích střední a východní Evropy. Řada brandů čeká na vhodný obchodní prostor roky. Již delší dobu se v této souvislosti spekuluje o značce Chanel či Armani. Právě ty své zastoupení v Praze zatím neotevřely.

Realitní makléři se shodují, že pro všechny skutečně luxusní firmy je Pařížská jedinou adresou, kde chtějí sídlit. „Značky se drží již zavedené lokality a nejsou moc ochotny zkoušet něco nového,“ říká Tomáš Beránek, vedoucí oddělení High Street Retail and Tenant Representation v mezinárodní poradenské společnosti CBRE. Vyhledávají obchodní prostory v sousedství dalších exkluzivních jmen.

Rivalita táhne nájemné nahoru a cena za metr čtvereční může měsíčně překročit i 200 eur (kolem 5400 korun).

Proč se právě Pařížská stala centrem luxusu, má více důvodů. „Je to nádherná ulice, s krásnou architekturou... Lemují ji vzrostlé stromy, je možné tam zajet autem,“ uvádí přednosti pražského bulváru Jan Kotrbáček, vedoucí týmu maloobchodních prostor v mezinárodní poradenské společnosti Cushman&Wakefield.

Značky chtějí prostřednictvím obchodu demonstrovat svou sílu a velkolepost. Je důležité, aby byly vidět, protože obchod požívají jako marketingový nástroj.

Jan Kotrbáček poukazuje na slova zakladatele společnosti Apple, Steva Jobse, dle něhož je obchod nejlepší prezentací značky. „Když je na internetu vyfocen sebelepší produkt, tak je to stále jen produkt. Pokud je ale naaranžovaný v nějakém luxusním prostoru, dostane velikost příběh,“ věří Kotrbáček.

Pařížské ulici pomáhá také turismus. Skoro každý návštěvník Prahy zavítá do Židovského města.

Nedostupná exkluzivita

Soupeření firem o obchodní plochy v Pařížské ulici vede k tomu, že obchody jednotlivých značek nahrazují takové, které mají v nabídce zboží více firem a zpravidla je provozují tuzemští podnikatelé. „Lokální partner nikdy nemá takovou sílu jako přímo značka. Ta je schopna platit i vyšší nájmy. To táhne ceny nahoru,“ říká Jan Kotrbáček.

Za metr čtvereční v Pařížské zaplatí nyní nájemce měsíčně kolem 200 eur (v ideálním obchodu o ploše sta metrů čtverečních), v některých případech ale může být suma i vyšší. Srovnávat výši nájmů v Pařížské lze v jen s ulicí Na Příkopě. I tam stojí metr čtvereční měsíčně kolem 200 eur. V okolních ulicích poblíž Pařížské se platí přibližně polovic.

Momentálně není k dispozici volného nic a firmy musejí čekat na vhodné místo a expanzi do Prahy i řadu let.

Vysoké nájemné ale luxusní značky od hledání prostor v Pařížské neodrazuje. Naopak. Momentálně není k dispozici volného nic a firmy musejí čekat na vhodné místo a expanzi do Prahy i řadu let. V této souvislosti se mluví o společnostech Chanel či Armani.

„Značky nemusí otevřít obchod za každou cenu. Mají po celém světě spoustu podnikatelských impulzů,“ říká Kotrbáček z Cushman & Wakefield. Při volbě obchodních ploch mají zásadní slovo architekti, s nimiž brandy spolupracují. Vědí, že špatně zvoleným prostorem mohou pošramotit image exkluzivní značky.

Firmy, které nepatří mezi top segment, jsou ochotny hledat sídlo i v blízkosti Pařížské. Zájem je o Širokou ulici, značná poptávka je i po obchodních prostorech v Havířské ulici a také v Železné ulici, v blízkosti Prašné brány a Obecního domu.

„Vidíme oživení i v části Pařížské blíže k Vltavě, která byla dlouhodobě vnímána kvalitativně níže,“ říká Beránek z CBRE. Tuto lokalitu posílilo otevření butiku Cos a dále pak zastoupení Rolls Royce v hotelu InterContinental, v němmá obchod také například značka Bally.

Luxus pod jednou střechou

Suma ploch všech obchodů v Pařížské ulici dá dohromady zhruba necelých 15 tisíc metrů čtverečních, což odpovídá rozloze menšího obchodního centra.

„Kdyby v Pařížské ulici přibylo několik domů, bez problémů by je zaplnili nájemníci z nejvyššího luxusního segmentu,“ věří Beránek. Expanzi do Prahy před časem zvažoval luxusní obchodní dům Harrods, jehož sídlem se měla stát ulice Na Příkopě. „Není jisté, zda má Praha kapacitu pro zdvojnásobení Pařížské ulice,“ dodává ovšem Beránek.

Suma ploch všech obchodů v Pařížské ulici dá dohromady zhruba necelých 15 tisíc metrů čtverečních, což odpovídá rozloze menšího obchodního centra.

Dle Jana Kotrbáčka by záleželo, jak by byl „pražský Harrods“ velký a o jaký koncept by šlo. „Značky v Pařížské ulici chtějí mít svou identitu. V obchodním domě to je odlišné, protože budou koncentrované pod jednou střechou. Je nutné vymyslet jiný příběh,“ říká Kotrbáček. Tím „příběhem“ by mělo být unikátní prostředí a dokonalý servis.

„Takový obchodní dům v Praze chybí. Měl by nabídnout širokou selekci značek, kvalitní potraviny a služby včetně wellness,“ dodává Kotrbáček s tím, že by měl spadat spíše do kategorie premium. Šanci stát se takovou destinací má dle něho například obchodní dům Kotva. Ten v nedávné době koupila Pražská správa nemovitostí realitního magnáta Václava Skaly a plánuje její revitalizaci.

Kdo vlastní Pařížskou

Pařížskou ulici tvoří 27 domů (bez hotelu InterContinental). Celkem 17 jich patří nájemníkům či majitelům bytů. Investoři, pokud by se chtěli s majiteli dohodnout na odkupu domů, narážejí na problém, že vlastníků je ve většině případů hned několik. Jeden dům náleží realitnímu magnátovi Václavu Skalovi, tři patří státu. Právo hospodařit s nimi má ministerstvo pro místní rozvoj. Pouze sedm nemovitostí v Pařížské ulici vlastní firmy.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.