V Česku se stále rodí noví Laurinové a Klementové

Navzdory dnešnímu depresivnímu politickému zpravodajství dokážeme stále v Česku navrhnout design a vymyslet technologii výroby.

Rodinná firma Felgrových z Ústí nad Orlicí bude vyrábět motocykl FGR Midalu s výjimečným šestiválcovým motorem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rodinná firma Felgrových z Ústí nad Orlicí bude vyrábět motocykl FGR Midalu s výjimečným šestiválcovým motorem. | foto: archivČeská pozice
Rodinná firma Felgrových z Ústí nad Orlicí bude vyrábět motocykl FGR Midalu s výjimečným šestiválcovým motorem.

Česká média snad žijí jen z negativních a depresivních zpráv o našem úpadku. Téměř samý masochismus a flagelantství.

Jako by si vzala příklad z většinou truchlivých českých pohádek a podobných literárních útvarů. Vedle Kytice Karla Jaromíra Erbena jsou filmy Alfreda Hitchcocka jen slabým odvarem. Z pohádek Boženy Němcové může dojímající se sociální srdíčko dostat infarkt. V zahraničí je to snad ještě horší. Po četbě pohádek bratří Grimmů či Hanse Christiana Andersena musejí mít děti celoživotní trauma.

Nepropadejme však beznaději a pokusme se najít pozitivní zprávy. Nedávno se v médiích objevilo, že rodinná firma Felgrových z Ústí nad Orlicí bude vyrábět motocykl s výjimečným šestiválcovým motorem, který s objemem téměř 2,5 litru patří k největším na světě. Vývoj stroje FGR Midalu trval šest let.

Již dříve jsme se mohli dozvědět, že legendární tříkolka Velorex zvaná „hadrák“ se po 60 letech dočkala nástupce. Moderní verze pro 21. století však není vozidlem pro invalidy nebo méně majetné vrstvy, ale technologií nabitým strojem pro vyšší střední třídu, u kterého se například budou dveře otvírat nahoru po vzoru lamborghini. Moderní verzi vyvinul a vyrobil opavský podnikatel Pavel Brída a jeho firma Motoscoot. Dalším pozitivním příkladem je skupina Samohýl Motor Zlín, která bude ve své restaurátorské dílně vyrábět repliky vozů Bugatti 35.

Stále umíme navrhnout design a vymyslet technologii výroby. Nepropadejme depresi. Noví Laurinové a Klementové se stále rodí. Po Waltrovce sice zůstávají v Jinonicích jen rozbagrované pozemky, její duch je však přítomný. Kaplanovy turbíny vymyslel brněnský rodák Kaplan a na Moravě se dosud vyrábějí. Wichterle a Kovařík už sice na Hané zemědělské stroje nevyrábějí, ale potomci z firmy Wikov nejen v Podkrkonoší konstruují špičkové převodovky. A nezapomeňme na Wichterleho kontaktní čočku používanou na celém světě.

Na schopnosti zbylých českých projektantů, konstruktérů a výrobců dnes spoléhají prakticky všichni zahraniční zájemci – Rusové, Američané, Japonci a Francouzi – o byznys století, nové jaderné elektrárenské bloky. A nejde jen o firmu Škoda JS v ruském vlastnictví. I ostatní konstrukční a stavební „roští“ k elektrárně stále dokážeme v Česku vyprojektovat a vyrobit. Špatnou zprávou je, že už není dost českých občanů na provozování nových jaderných elektráren. Staří zestárli a nových studují málo. Jen žádný pesimismus. Vždy jsme si dokázali se vším poradit – i zodpověděnou improvizací.

Zaplať pánbůh za dnešní Wichterle, Samohýly, Brídy a Felgry. České zlaté ruce a mozky existují i v roce 2011 – navzdory dnešnímu depresivnímu politickému zpravodajství.