V anketě o nejabsurdnější poplatek mají své favority i samy banky

Web Bankovnípoplatky.com se neptá jen čtenářů, ale i nejpovolanějších – bank. Na jaké absurdity poukazují jejich mluvčí u konkurence?

Web Bankovnípoplatky.com pořádá již sedmý ročník ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek roku. A jako každý rok se zeptal i samotných bank, které nominované poplatky považují za nejabsurdnější z jejich vlastního pohledu. Čímž (jako každý rok) dostal některé mluvčí bank do úzkých a přímou odpověď na přímou otázku od nich neobdržel. Jasno mají jen někteří, Patrik Nacher z webu Bankovní poplatky nám poslal kompletní sadu odpovědí, posuďte jejich přímočarost sami.  

Jaký poplatek je nejabsurdnější pro tiskové mluvčí bank?

Jan Holinka (Tiskové centrum České spořitelny):

„Poplatky, které účtujeme, jsou opodstatněné. Naše poplatková politika je dlouhodobě transparentní a férová, klienti vědí, za co platí. Neradi bychom označovali za absurdní některý z poplatků, které si účtuje naše konkurence, proto necháme toto hodnocení spíše na veřejnosti.“

Rostislav Kocman (Air Bank):

„Jsme přesvědčení, že za kvalitní služby se platí a nestydíme se za to, že za naše služby chceme poplatky. Zákazník ale musí mít dopředu jasno v tom, za co bude platit. Proto má náš ceník jednu stránku A4 – každý náš zákazník si ho dokáže zapamatovat za pár minut a nikdy nebude překvapený, pokud má zaplatit. Navíc si může vybrat tarif, kde platí jen měsíční poplatek a všechny běžné služby včetně výběrů z bankomatů v celé EU má zdarma.

Za absurdní považujeme takové poplatky, které se netýkají bankovních služeb, ale spíš funkcionality nebo třeba využití komunikačního kanálu. Pokud je některá naše služby zpoplatněna, tak stojí vždy stejně, ať navštívíte pobočku nebo ji uděláte přes internet nebo po telefonu. Stejně tak umožňuje ve všech kanálech využívat stejné služby.

Za absurdní také považujeme poplatky za inovativní funkce. Proto je zavádíme, aby je lidé používali. Proč je tedy omezovat absurdním poplatkem? Proč chtít od zákazníka peníze za to, že do banky přinese peníze? To považujeme za absurdní. A podobných příkladů by se v českém bankovnictví dala najít spousta…“

Pavla Hávová (ČSOB):

„Stejně jako každá jiná firma, také banka musí nabízet své produkty za odpovídající cenu. Velikost poplatku musí jít ruku v ruce s kvalitou a dostupností nabízených služeb. Nastane-li však situace, kdy se poplatek snaží skrýt, není jasně definovaný, nebo neumožní klientovi se seznámit s jeho postatou, dá se takový poplatek nazvat absurdním. Pro ČSOB je tato transparentnost velice důležitá a klient má možnost se s každým jednotlivým poplatkem důkladně seznámit. Z vámi navrhovaných poplatků bych se stejně tak jako v loňském roce přiklonila k poplatku týkajícího se internetového bankovnictví, přesněji poplatku za výpis z účtu zaslaného elektronickou cestou. Svůj účet v současnosti po internetu spravuje velké množství našich klientů a ti by měli mít jednoduchý a levný přístup ke svému elektronickému bankovnictví.“

Monika Klucová (Komerční banka):

„Přijde mi spíše absurdní diskutovat o tom, zda a které bankovní poplatky jsou absurdní. Za všemi produkty a službami stojí samozřejmě nějaké náklady, které se promítají do ceny, v případě bankovních služeb do poplatků. Naším cílem není poskytovat nejlevnější služby, ale kvalitní produkty, služby a poradenství za odpovídající ceny v celé škále různých bankovních produktů. Každý klient si může vybrat dle svých potřeb a preferencí. Nabízíme různé alternativy a kombinace.

Snažíme se klienty motivovat k využívání moderních služeb přímého bankovnictví a k elektronické komunikaci. Pro jednoduché operace je pro obě strany efektivnější využít některý z kanálů přímého bankovnictví. Tyto kanály poskytují vysoký standard a jsou pro řadu běžných bankovních operací pro klienty rychlejší a pohodlnější než návštěva pobočky.

Nechceme účelově ukazovat na nějaký konkrétní poplatek a tvrdit o něm, že je absurdní – jen proto, že ho sama KB nemá. Snažíme se v cenové politice vystupovat transparentně a poctivě, a pokud bychom některé poplatky považovali za absurdní, nebudeme je účtovat. Za poplatky, které účtujeme, je vždy nějaký důvod.

Několik příkladů k poplatkům v aktuálním seznamu: například poplatek za vklad přes bankomat – vypadá to jako automatizovaná služba bez nákladů, ale tak tomu není. K bankomatu musí přijít živý člověk a zajistit hotovost, bankomat musí umět ověřovat pravost bankovek a jakékoliv vložení karty znamená přímé náklady na autorizace. Obdobou je například zjištění zůstatku přes bankomat. Stejně tak kontokorent i při nevyužívání s sebou nese náklady – banka peníze klientovi rezervuje, aby je měl ihned v případě potřeby dostupné a nemá dopředu informace o záměrech klienta kontokorent využít či nevyužít. Podobnou optikou se můžeme dívat prakticky na všechny poplatky uvedené na aktuálním seznamu.

Nicméně, byť má vše svoji cenu, snažíme se v KB o takovou cenovou politiku, která nabízí klientům možnost volby. Velmi dobré ceny klienti zaplatí za produkty a služby, které využívají nejčastěji. Naopak u služeb, jejichž poskytování je nákladné a klienti mají možnost zvolit si alternativní službu, se ceny někdy i mírně zvyšují, jako tomu bylo například u papírových výpisů nebo papírových transakcí. To, že je naše cenová politika dobře nastavena, potvrzuje i vaše ocenění v OVB Vstřícné bance pro KB.“

Tomáš Pavlík (UniCredit Bank):

„Stále respektuji právo každé banky pro tvorbu vlastní poplatkové politiky způsobem, aby nevzbuzovala negativní pocity u klientů a současně odpovídala záměrům a cílům banky.“

Tomáš Kofroň (Raiffeisenbank):

„Pro klienta je především důležité, že má možnost volby. Na českém trhu působí zhruba čtyři desítky bank, každá má vlastní poplatkovou politiku, každá se zaměřuje na jiný segment trhu a každá se snaží konkurovat jiným způsobem – některá cenou, jiná kvalitou a šíří nabízených služeb, další třeba kvalitním finančním poradenstvím. Pokud tedy nějaký poplatek je pro klienta absurdní, může využít banku, která jej neúčtuje. Přestože tedy Raiffeisenbank neúčtuje svým klientům prakticky žádný vítězný poplatek z minulých let, nebudu navrhovat žádnou konkrétní nominaci.“

Pavel Zúbek (GE Money Bank):

„Tipovat nejabsurdnější bankovní poplatek z pozice banky je ve své podstatě absurdní. Přestože GE Money Bank některé ,nominované‘ poplatky neúčtuje, ponecháme výsledek ankety plně v rukou hlasující veřejnosti.“

Denisa Salatková (ERA Poštovní spořitelna):

„Zřejmě už se budu opakovat, ale absurdní je z mého pohledu takový poplatek, který není srozumitelný. Tímto heslem se maximálně řídíme, a proto jsme i letos přistoupili k dalšímu zjednodušení a zpřehlednění sazebníku. Zaznamenali jsme totiž připomínky, že význam některých položek není naším klientům zcela jasný. Vyšli jsme jim tedy vstříc a pro většinu z nich jsme použili české výrazy. I nadále totiž chceme poskytovat srozumitelné, dostupné a funkční služby pro současného člověka – aby bylo každému hned jasné, co může využít a kolik za co zaplatí.

Letošním favoritem pro mě zůstává poplatek za elektronický výpis. Ten by měl být rozhodně zdarma, aby motivoval k přechodu od papírových výpisů, a tím alespoň částečně podpořil ochranu životního prostředí.“

Ivana Buriánková (mBank):

„Vzhledem k tomu, že můj osobní favorit – poplatek za vedení hypotečního účtu – je mezi nominovanými i letos, vybírám opět právě tento poplatek.

Absurdita a nesmyslnost tohoto poplatku je v tom, že odměnou banky za poskytnutí hypotečního úvěru a také za vedení hypotečního účtu je úrok. Banka svou odměnu dostane ve formě úroku a nevidím tedy důvod, proč bychom měli klientovi vedle úroku účtovat ještě další poplatky, a tím mu prodražit úvěr o další tisíce korun. U naší hypotéky se klient nesetká s poplatkem za vedení hypotečního účtu ani s poplatkem za vyřízení hypotečního úvěru.“

Marek Zeman (AXA Bank):

„Za nás je to jednoduché. Jak ukazuje naše strategie, je to možné téměř bez poplatků.“

Martina Lambert (LBBW):

„Stejně jako v minulém roce, z tabulky nominovaných Nejabsurdnějších poplatků vybíráme Poplatek za vložení variabilního (specifického) symbolu do příkazu k úhradě. I naše odpověď, proč jej považujeme za absurdní, zůstává stejná:

Možnost vložit variabilní, specifický nebo konstantní symbol, případně zprávu pro příjemce do příkazu k úhradě je naprostá samozřejmost a součást služby platebního styku. Klientovi a i příjemci to dává možnost blíže identifikovat danou platbu. Dle našeho názoru je zcela absurdní za tuto součást poskytované služby požadovat dodatečný poplatek.“

Petr Málek (J&T Bank):

Poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat.“

Lucie Hálová (Volksbank):

„Do kategorie absurdních bychom z výše nominovaných zařadili především poplatky za „servisní“ služby realizované v rámci elektronického bankovnictví klientem samotným. Typickými zástupci této skupiny poplatků jsou Poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou či Poplatek za vložení dalších údajů do příkazu k úhradě. Snahou banky by mělo být motivovat klienta, aby ve větší míře využíval možností vlastních nastavení a správy účtu a zároveň touto cestou šetřil náklady na bankovní poplatky. I proto Volksbank tyto služby nabízí klientům bez dodatečných poplatků zdarma.“