Úřednický zákon na baterky. Vznikne 6500 míst pro politické asistenty?

Aktuální návrh zákona o úřednících podle občanských sdružení nezajistí profesionalizaci a odpolitizování státní správy.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Neziskové organizace, které se zabývají vznikem nového zákona o úřednících, zuří. Ministerstvo vnitra, coby předkladatel zákona, kvapně během tří měsíců připravilo již druhou verzi tohoto klíčového zákona v boji proti korupci. Aktuální návrh podle občanských sdružení nezajistí profesionalizaci a odpolitizování státní správy, ale naopak zakonzervuje současný špatný stav státní správy a vliv politiků na státní správu ještě posílí zřízením pozic pro zhruba 6500 politických asistentů.

Lukáš Wagenknecht z think-tanku Good Governance upozorňuje, že přijetím zákona by se automaticky zrušil doposud neúčinný služební zákon, který Česká republika musela přijmout v roce 2002 jako podmínku vstupu do EU. Kvůli politické nevůli však byla platnost tohoto dobře zpracovaného zákona již pětkrát odložena. Podle neziskovek ministerstvo postupuje velmi zbrkle a nekoncepčně. K tomu všemu ministerstvo vnitra na zaslání připomínek stanovilo lhůtu pouhých pěti dnů!

Představitelé několika sdružení (Oživení, Good Governance, Fond Otakara Motejla, Inventura demokracie, Ekologický právní servis, Transparency International a Nadační fond proti korupci) vyjádřili ve společné tiskové zprávě obavu: kdyby prý každý člen vlády, hejtman, primátor, starosta, náměstek ministra, náměstek hejtmana, náměstek primátora, místostarosta nebo uvolněný člen územního samosprávného celku měli dle nového zákona právo na politického asistenta placeného jako zaměstnance veřejné správy, vzniklo by minimálně 6500 politických míst.

Úřednický zákon a la Potěmkin

„Místo koncepční přípravy tohoto klíčového zákona jsme svědky chaotického měnění jeho klíčových parametrů. Jeden týden budeme mít ‚úředníky‘, ‚zaměstnance veřejné správy‘ a ‚klíčové spolupracovníky‘, a druhý týden máme ‚úředníky vnější a vnitřní správy‘ a ‚osobní asistenty‘. Jeden týden budeme mít ‚státního tajemníka‘, další týden tajemník mizí. Naopak se úředníky stanou obecní policisté. Takovýto postup nejen nemůže přispět k vytvoření profesionálnější veřejné správy, ale stále více ukazuje, že navrhovaný zákon o úřednících je jen Potěmkinovou vesnicí,“ upozorňuje Radim Bureš z Transparency International.

První návrh zákona o úřednících ministerstvo vnitra předložilo v srpnu roku 2012. Během připomínkového řízení v září obdrželo od neziskového sektoru a ostatních ministerstev řadu zásadních připomínek. Podle občanských sdružení tyto připomínky jasně ukázaly, že již věcný záměr zákona je špatný a neumožňuje naplnit účel zákona, stanovený vládou – totiž zajištění profesionalizace a odpolitizování.

ČESKÁ POZICE se zákonu o úřednících věnovala v těchto článcích:

Lenka Petráková z organizace Oživení ministerstvo vnitra s kritikou nešetří: „Jeho postup je šokující. Návrh zákona je nejen koncepčně špatný, ale nerespektuje ani základní principy EU pro veřejnou správu. Místo aby ministerstvo zásadní připomínky vypořádalo, obešlo je vypracováním nové verze zákona, stejně špatné, jako byla předchozí. Ministerstvo se vyjádřilo, že připomínky nad rámec jejich zadání (neboli věcného záměru zákona) nebude řešit. A dodává, že ačkoli je potřeba přijmout kvalitní zákon o úřednících, je podle ní lepší začít s přípravou zákona znovu od začátku a s jasnou koncepcí, než přijmout takto špatný návrh.

Otázkou je, proč ministerstvo na vznik nového zákona najednou tak tlačí. Jedním z důvodů by mohlo být i problematické čerpání evropských fondů. Evropská unie dlouhodobě kritizuje, že Česká republika jako jediná země EU služební zákon nemá. Nový zákon o úřednících se ale zdá být pouze alibi, které současný stav české státní správy nezlepší. Nechce česká vláda znovu vodit Evropskou unii za nos?

Počet příspěvků: 4, poslední 12.11.2012 09:14 Zobrazuji posledních 4 příspěvků.