Tunel Blanka? Pražští lídři netuší, ani na kolik přijde, ani kdy bude.

Pražští radní chtějí revidovat náklady na tunelový komplex Blanka. Záležet bude na ústupcích městských částí a úsporách na technologiích.

Obhajoba bývalého primátora Pavla Béma, že prodražení stavby tunelu Blanka je věcí nového magistrátu, postrádá logiku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Obhajoba bývalého primátora Pavla Béma, že prodražení stavby tunelu Blanka je věcí nového magistrátu, postrádá logiku. | foto: ČTKČeská pozice
Obhajoba bývalého primátora Pavla Béma, že prodražení stavby tunelu Blanka je věcí nového magistrátu, postrádá logiku.

Jasno do toho, kdy bude dostavěn tunelový komplex Blanka a kolik za něj Praha celkem  zaplatí, nevneslo ani dnešní zasedání pražské rady. Její členové měli k dispozici víc než stostránkový materiál, který detailně rozebírá jednotlivé položky a zdůvodňuje, proč se náklady na projekt vyšplhaly z původně plánovaných 26 miliard na nedávno zveřejněných 36 miliard korun.

„Sejdu se se všemi zainteresovanými subjekty, abych projednal revizi nákladů a případné slevy,“ slíbil dnes po zasedání rady Karel Březina (ČSSD), první náměstek pražského primátora. Výsledky vyjednávání by měly být známé během dubna. Teoreticky by bylo možné seškrtat požadavky městských částí na povrchové úpravy, pokud dosud nebyly provedené, a také náklady na technologie, protože se budou řešit až po dokončení stavebních prací. Rada uložila odboru městského investora, aby shrnul dopady na celkové náklady u čtyř skupin položek: Trójský most, dodatečné požadavky báňského úřadu, dodatečné náklady spojené s přísnějšími normami a požadavky jednotlivých městských částí, kterými tunelový komplex povede.

Až dosud se nikdo nezabýval tím, kolik procent z celkových nákladů na výstavbu tunelového komplexu připadá na provize

Dodatečné výdaje na stavební práce, na které z deseti miliard korun připadá polovina, nejvíc navyšuje nový most v Tróji. Projekt Trójského mostu, s nímž stavební společnost Metrostav vyhrála v roce 2006 výběrové řízení na výstavbu tunelového komplexu Blanka, byl odhadován na 400 milionů korun. Náročnější varianta mostu, která vzešla z dodatečné architektonické soutěže vypsané pražským magistrátem, však přijde na 1,2 miliardy korun. Navíc se nákladná konstrukce projeví i ve vyšších výdajích na sítě.

Zdražení jde za Bémem

„Většina dodatečných nákladů na projekt Blanka pochází z let 2007 až 2010,“ tvrdí Karel Březina. Vyvrací tím obvinění bývalého pražského primátora Pavla Béma, že prodražení stavby je věcí nového magistrátu. „O nákladech na Blanku se v bývalé radě jednalo pouze jednou – v roce 2008. Tehdy rada vzala informace o stavbě pouze na vědomí,“ upřesnil současný pražský primátor Bohuslav Svoboda.

V souvislosti s Blankou se objevila řada spekulací. Až dosud se nikdo nezabýval tím, kolik procent z celkových nákladů na výstavbu tunelového komplexu připadá na provize. Dle zdroje ČESKÉ POZICE by to mohlo být 40 až 50 procent. Zaznívají i názory, že růst nákladů současné vedení magistrátu záměrně přestřelilo, aby si pak všichni zainteresovaní  za případné slevy připsali u voličů body.

Původní plán byl, že se v tunelech začne jezdit už příští rok. To je však naprosto nereálné. Jedním z důvodů je, že Trójský most dosud nemá pravomocné stavební povolení. Radní připustili, že dnes není možné říct, kdy bude tunelový komplex dostavěn. Teprve po revizi celkových nákladů bude možné porovnat zbývající částku s investičními možnostmi Prahy. Můžeme tedy jen doufat, že současný pražský primátor Bohuslav Svoboda bude lepším prorokem než jeho předchůdce Pavel Bém. Nedávno totiž tvrdil, že nejzazší termín dostavby je začátek roku 2014.