Transformace pražských oper: Argumenty proti na stole jsou, paní ministryně

Dosud nikdo nepřinesl na stůj argumenty, které by vyvrátily přínosy transformace pražský operních scén, tvrdí Alena Hanáková. Nemá pravdu.

Nová ministryně kultury Alena Hanáková (STAN) je ve funkci měsíc a její dosavadní vyjádření k problematice resortu jsou zatím více než stručná. Tento trend nezměnily ani dva rozhovory, které s ní vyšly tento týden – v úterý v MF Dnes a o den dříve v časopise Týden.

Jedním z nejožehavějších témat posledních měsíců je transformace či sloučení (podle toho, na čí straně stojíte) Státní opery Praha a Národního divadla, kterou rozjel ministr Jiří Besser. Zastavme se u dvou vyjádření paní ministryně, které k nové koncepci, respektive existenci pražských operních domů vyslovila:

  • V Týdnu: „Byla jsem skeptická, když to vypadalo, že by Státní opera zanikla. Půjde-li ale víceméně jen o spojení managementů a soubory zůstanou zachované, nevidím důvod, proč ne.“
  • V MF Dnes: „Nejde o sloučení, ale o transformaci, především vedení. Umělecké soubory musí nadále existovat. Námitky nechám prověřit, (...) Dosud nikdo nepřinesl na stůl argumenty, které by vyvrátily přínosy transformace obou organizací.“

„Proč ne“ znamená, že Hanáková v díle exministra Jiřího Bessera a jeho náměstka Radka Zdráhala (který odejit nebyl) bude plynule pokračovat. Kdo si myslel opak, může vstoupit do bezplatného klubu bláhových idealistů. Dílo je již v plném běhu od 1. ledna, transformace má být dokončena v roce 2015. Protesty, petice „Zachraňte operu!“, zamítavá či pochybovačná stanoviska Senátu a petičního výboru Poslanecké sněmovny na tom s velkou pravděpodobností nic nezmění.

Přesto by si měla nová ministryně – alespoň pro čisté svědomí – vedle argumentů pro transformaci vyslechnout i argumenty vyvracející její přínosy, protože ty „na stole jsou“. Ne že ne. Například kampaň Zachraňte operu! si dala tu práci. Možná jejich námitky nikdo nepřinesl na ten správný ministerský stůl, o čemž pochybujeme, ale na internetu pěkně visí a jsou přístupné komukoli. I Aleně Hanákové.

V tomto materiálu kampaň Zachraňte operu! podrobně rozebírá důvody ministerstva kultury, kterými sloučení (transformaci) Státní opery Praha (SOP) obhajuje. A dochází k závěru, že jsou naprosto nedostatečné pro tak závažné kroky, jež ministerstvo kultury činí (MK):

Vybíráme několik argumentů pro transformaci (MK) a proti ní (Zachraňte operu!):

  • MK:  SOP je prý na tom finančně tak špatně, že sloučením s ND se vlastně zachrání.
  • Zachraňte operu!:  Nejmarkantnější je neustále opakovaná lež o tom, že SOP byla po dva následující roky ve ztrátě, proto musí být ze zákona zrušena. SOP, na rozdíl od ND (!), nikdy nebyla dva roky po sobě ve ztrátě.
  • MK: SOP chybí umělecká profilace, SOP navíc dubluje repertoár ND.
  • Zachraňte operu!: Slovinec Rok Rappl, který od 1. ledna šéfuje operním souborům SOP i ND, prohlašuje, že zdvojené tituly v SOP a ND zůstanou zachovány. Soubory se podle Rappla umělecky nikterak profilovat nebudou, naopak je nutné pokračovat v dosavadní tradici.
  • MK: Sloučením se ušetří finanční prostředky, a to hned k 1. lednu 2012 o více jak 22 milionů Kč.
  • Zachraňte operu!:  MK poskytne jen pro rok 2012 na transformaci opery v Praze částku 165 milionů Kč. Uvědomuje si ale někdo, že pokud letos sloučená SOP a ND bude potřebovat o 165 milionů Kč více, bude asi tyto zvýšené náklady potřebovat už navždy? Jakým způsobem pokryje MK tyto vícenáklady v příštích letech?

Ponechme ministryni Aleně Hanákové jejích sto dní hájení. Ale i během této doby disponuje rozhodovací pravomocí a má velkou odpovědnost. Z jejích dosavadních vyjádření ohledně Státní opery a Národního divadla není úplně zřejmé, zda si to uvědomuje.