TOP 20 časopisů, do nichž se vědcům vyplatí psát

Nejsilnější citační faktor na světě má časopis CA: A Cancer Journal for Clinicians. Jeho impakt činí závratných 87,9; Nature má „jen“ 34,5.

Ač je Science spolu s magazínem Nature snad nejslavnějším vědeckým časopisem, v pořadí síly impaktů je podle ISI Web of Knowledge až na 15. místě. Nature opanoval osmou příčku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ač je Science spolu s magazínem Nature snad nejslavnějším vědeckým časopisem, v pořadí síly impaktů je podle ISI Web of Knowledge až na 15. místě. Nature opanoval osmou příčku. | foto: Česká pozice

Jedním z hlavním měřítek vědecké úspěšnosti jsou citace – ideálně v prestižních světových časopisech. Renomé, jež přesáhlo vědecké kruhy, mají především dva: Nature a Science. Ty jsou považovány za jakousi Mekku publikování; jen nemnoho Čechů se do nich prosadilo. Oproti všem předpokladům však nejsou oba jmenované žurnály těmi, jež by měly nejvyšší impakt faktor (IF), což je měřítko kvality vypočtené z citovanosti obsažených článků několik let zpátky.

V žebříčku ISI Web of Knowledge, který zahrnuje přes sedm tisíc vědeckých časopisů, získal nejvyšší faktor časopis americké společnosti pro výzkum rakoviny CA: A Cancer Journal for Clinicians, jenž nasbíral závratných 87,925 bodu. Stříbrným magazínem jsou Acta Crystallographica (49,9) a třetí je známý lékařský časopis New England Journal of Medicine (47,050). Nature je až osmý, Science – publikující přehlídku vědeckých senzací – obsadil 15. příčku.

„Je třeba rozlišovat dva typy časopisů: jedny s původními pracemi a pak i ty s přehledovými výběry článků z oboru, které mají zákonitě vysoký impakt,“ řekl ČESKÉ POZICI profesor Václav Pačes, jehož ale „vítězný“ časopis s astronomickou cifrou 87,9 překvapil. „Mezi české vědce s nevyšší citovaností budou jistě patřit profesoři Antonín Holý a Pavel Hobza z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd,“ říká její někdejší předseda Pačes.

Nejcitovanějším vědcem českého původu v biomedicíně je profesor Jiří Bartek v Dánsku

Patrně vůbec nejcitovanějším vědcem českého původu v oboru biomedicíny je profesor Jiří Bartek, který působí jako vedoucí laboratoře Cell Cycle and Cancer ve výzkumném ústavu Danish Cancer Society v Kodani. Ve své vědecké a výzkumné práci věnuje pozornost především výzkumu regulačních mechanismů dělení nádorových buněk a mechanismů vedoucích ke vzniku nádorů.

Ve společenských vědách bodují monografie

Trochu jiná situace je ve společenských vědách; vždyť zmíněné první dvacítce se žádný humanitní časopis neblíží ani náhodou. „Značný význam mají především monografie. Na školách Ivy League vás nikdo neposuzuje podle výše impakt faktorů,“ sdělil ČESKÉ POZICI profesor Miroslav Bárta, nový vedoucí archeologického naleziště v egyptském Abúsíru. Dle Bárty, jenž učil egyptologii na University of Pennsylvania, v oboru ani tak vysoce impaktované časopisy nejsou. Prestiž mají magazín Antiquity nebo Cambridge Archaeological Journal, jejichž impakt je ale počítán v řádu jednotek.

Nejcitovanějším článkem s českou účastí je podle ISI text Evropské společnosti pro hypertenzi z roku 2003, na němž se v Journal of Hypertension podílela docentka Renata Cífková. Nejvyšší faktor z českých časopisů má botanická Preslia, jež se v loňském roce dostala na hodnotu 2,638. Výsledek je to parádní, ale vzdálenost od první dvacítky gigantická.

Nejbodovanější časopisy s impakt faktorem:

1. CA: A Cancer Journal for Clinicians: 87,925
  2. Acta Crystallographica Section A: 49,926