Temelínská karta Rolls-Royce: Černý Petr, nebo žolík?

Britská firma by měla dodat řídicí systémy, pokud vyhraje ruský reaktor. Podle kritiků jde o neprověřenou kombinaci.

Jan Žižka 13.5.2013

foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice

Kdo by neznal proslulé automobily Rolls-Royce… O ty ale v tomhle příběhu nejde. Jejich výrobu na přelomu tisíciletí převzala německá automobilka BMW.

Britská společnost Rolls-Royce nicméně zůstává předním světovým výrobcem leteckých motorů, pohonů lodí a ponorek, ale například i řídicích a kontrolních systémů pro jaderné elektrárny – tedy technologie známé pod anglickou zkratkou I&C (Instrumentation and Control). A právě ty hodlá dodat pro nové bloky jihočeského Temelína, pokud ve výběrovém řízení na jejich stavbu zvítězí česko-ruské konsorcium MIR.1200 a získá tak historicky největší zakázku v české historii za více než 200 miliard korun.

Kritici ruské nabídky tvrdí, že sázka na Rolls-Royce naopak přispěje k porážce konsorcia MIR.1200Mohou tedy ruský Rosatom a plzeňská Škoda JS doufat, že společně s klíčovým dodavatelem Rolls-Royce dosáhnou temelínského vítězství? Názory odborníků se v tomto ohledu velmi liší. Kritici ruské nabídky dokonce tvrdí, že sázka na Rolls-Royce naopak přispěje k porážce konsorcia MIR.1200.

Důležitý je samozřejmě pohled elektrárenské společnosti ČEZ jako organizátora výběrového řízení na dostavbu jihočeské elektrárny. A podle některých dohadů konsorcium MIR.1200 zatím v souboji s Westinghousem ztrácelo mimo jiné kvůli tomu, že kombinace nejnovějšího ruského reaktoru (označovaného právě jako MIR.1200 nebo VVER-1200) s řídicími a kontrolními systémy Rolls-Royce je zcela nová, nevyzkoušená a zatím nikde nezískala licenci.

Z tohoto pohledu by tedy nepomohla ani dobrá odborná pověst Rolls-Royce, který má bohatou historii právě i v oblasti jaderné energetiky – už v polovině šedesátých let začal vyrábět tlakovodní reaktory pro ponorky britského námořnictva. Know-how britská firma získala díky transferu technologie na základě dohody mezi Londýnem a Washingtonem – paradoxně od nynějšího soupeře v temelínském tendru, americké společnosti Westinghouse.

Marketingová bitva

Na neprověřené propojení reaktoru VVER-1200 s technologií Rolls-Royce nyní upozorňuje právě konkurenční Westinghouse, jenž v případě svého reaktoru AP1000 nabízí vlastní kontrolní a řídicí systémy, s nimiž získal licenci v USA. Česká společnost I&C Energo – proslavená tím, jak ji ČEZ za záhadných okolností prodal do Maďarska – by měla v Temelíně na starosti „pouhou“ subdodávku pro systémy Westinghouse, která se týká integrace hardwaru, softwaru a různého testování.

Slovní přestřelka kolem systémů Rolls-Royce je součástí širší „marketingové“ bitvy mezi oběma zbývajícími temelínskými uchazečiJe nutné ale dodat, že celá slovní přestřelka kolem Rolls-Royce je součástí širší „marketingové“ bitvy mezi oběma zbývajícími temelínskými uchazeči – poté, co ČEZ vyřadil francouzskou Arevu. Westinghouse čelí výtkám, že nový americký reaktor AP1000 ještě nebyl náležitě otestován, protože zatím nikde nezačal reálně vyrábět elektřinu. (Tyto reaktory jsou dnes v pokročilejším stadiu výstavby v Číně.) A například jaderný expert František Hezoučký, který má blízko k česko-ruskému konsorciu, tvrdí, že technologie AP1000 je až příliš revoluční. Američané reagovali právě námitkami vůči neprověřené kombinaci VVER-1200 a systémů Rolls-Royce.

ČESKÁ POZICE v této souvislosti požádala o stanovisko také samotný Rolls-Royce. Ten ve svém písemném vyjádření upozorňuje, že využití technologie I&C od této firmy na ruských reaktorech prověřené je. Rolls-Royce se odvolává na 34 referencí, pokud jde o reaktory ruského typu, z nichž 31 se týká právě reaktorů typu VVER.

Z druhé strany zaznívá argument, že se to ale netýká právě nejnovějších bloků VVER-1200 (ty jsou zatím stejně jako AP1000 ve výstavbě), kam Rusové v jiných případech – kromě Temelína – dodávají řídicí a kontrolní systémy ve spolupráci s francouzskou Arevou. To ale u jihočeské elektrárny nebylo možné, protože Areva původně šla do soutěže jako konkurent česko-ruského konsorcia.

Šéfka Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová zase upozorňuje, že vše musí být jednou poprvé. „Vývoj by se nikam neposunul, kdyby každý vždy použil jen to, co už někde funguje,“ uvedla. Důležité je, aby nové řešení vycházelo z principů, které už se osvědčily. A v tomto ohledu Rolls-Royce nabízí ověřenou technologii.

Reference z Dukovan

Rolls-Royce byl jedním z hlavních dodavatelů nových řídicích a kontrolních systémů pro elektrárnu v Dukovanech. To je jeho nejsilnější reference.Asi nejsilnějším závažím na jedné misce vah – ve prospěch Rolls-Royce – je přitom reference ze starší z dvojice českých jaderných elektráren v Dukovanech. Právě na tu se odvolává jak sám Rolls-Royce, tak Dana Drábová. Rolls-Royce byl v letech 2000-2011 jedním z hlavních dodavatelů I&C technologie pro jihomoravskou elektrárnu, když Dukovany postupně přecházely z analogových na digitální systémy řízení a kontroly. Další dobře informované zdroje uvádějí, že komunikace s Rolls-Royce sice někdy bývá komplikovaná, ale o kvalitě technologických řešení této firmy není pochyb.

Tím spíše, že Rolls-Royce už dříve postupně převzal také jadernou divizi francouzské firmy Schneider Electric. Tedy společnosti, která získávala významné zakázky díky zapojení do dodavatelského řetězce jaderných elektráren v zemi galského kohouta – největší jaderné mocnosti Evropské unie.

Na druhé misce vah – v neprospěch Rolls-Royce – přesto překvapivě může být poněkud pošramocená pověst firmy. Ve Velké Británii totiž vyšetřují podezření, že se firma v osmdesátých a devadesátých let minulého století zapletla do korupčních případů v Indonésii a Číně.

A pro Čechy možná ještě více zarážející fakt se týká korupce kolem aktivit poměrně nedaleko, v litevské elektrárně Ignalina. Zde se konkrétně zapletla tehdejší americká firma Data Systems & Solutions jako dceřiná společnost britské Rolls-Royce. Vyšetřování skončilo urovnáním s americkým ministerstvem spravedlnosti, dcera Rolls-Royce loni mimo jiné přistoupila na zaplacení pokuty ve výši 8,8 milionu dolarů.

Faktem je, že dnešní vedení Rolls-Royce při vyšetřování korupce aktivně spolupracuje. Své „vady na kráse“ přitom mají i další dodavatelé obou temelínských soupeřů – včetně již zmíněného I&C Energo, které by se tak či onak uplatnilo jako dodavatel Rosatomu i Westinghouse. A Rolls-Royce se pochopitelně snaží do popředí pozornosti stavět spíše své bohaté znalosti a pozitivní zkušenosti se systémy I&C – tedy „čtyřicet let úspěšného uplatnění řídicích a kontrolních systémů na dvou stovkách reaktorů ve dvaceti zemích“.

Chtějí je vůbec Rusové?

Nepochybují o spolupráci s Rolls-Royce také sami Rusové? Viceprezident Rosatomu Kirill Komarov to popírá.Ve vzduchu ovšem visí ještě jeden otazník. Nepochybují náhodou o spolupráci s Rolls-Royce také sami Rusové, byť je pro ně v tuto chvíli těžké najít jiné řešení?

Dohady, že tomu tak může být, se rozšířily loni – v době, kdy ČEZ vyřadil z temelínského tendru Arevu. Někteří činitelé Rosatomu totiž v té chvíli vyslali signál, že by ruská státní korporace mohla vrátit Francouze do hry a sama je zapojit do případně vítězného konsorcia v Temelíně. Pravidla temelínského tendru sice podobný postup neumožňují do doby uzavření výběrového řízení, pozdější spolupráce s Arevou (pokud by souhlasil ČEZ) by ale následně při dostavbě jihočeské elektrárny teoreticky možná byla.

Jedním z možných vysvětlení takového „úniku informací“ z Rosatomu bylo, že se Rusové chystají nahradit Arevou právě svého dodavatele řídicích a kontrolních systémů Rolls-Royce.

Viceprezident Rosatomu Kirill Komarov nicméně ČESKÉ POZICI nedávno řekl, že se nic takového nechystá. „Rolls-Royce působí v energetice už mnoho desetiletí a má velmi dobré reference. Neplánujeme, že bychom jeho technologii měnili za technologii Arevy,“ uvedl Komarov.

Už příští měsíce ukážou, zda byla „karta Rolls-Royce“ pro česko-ruské konsorcium černým Petrem, nebo žolíkem.

jenicek Tak si něco přečti, vodborníku ... 12:44 11.5.2013

Počet příspěvků: 33, poslední 19.5.2013 12:01 Zobrazuji posledních 33 příspěvků.