Téma privatizace Budvaru znovu ožilo. Pokud prodat, pak co nejrychleji.

Americký Anheuser-Busch koupil firmu Budějovický měšťanský pivovar, jež vlastní část ochranných známek s názvem Budweiser Bier.

Letité téma prodeje národního podniku Budějovický Budvar se znovu vynořilo. Jak informovaly čtvrteční Hospodářské noviny, americká pivovarnická skupina Anheuser-Busch koupila společnost Budějovický měšťanský pivovar (BMP), která vlastní část registrovaných ochranných známek s názvem Budweiser Bier. Právě o toto označení vedou Budvar a BMP s Anheuser-Busch celosvětově více než stovku sporů. Otevřela se tím Američanům cesta k případné privatizaci Budvaru, o níž se hovoří již déle než deset let?

Názory se různí. Pro lepší pochopení nejprve uveďme, jak se Anheuser – člen nadnárodní skupiny InBev – k Budějovickému měšťanskému pivovaru dostal. Američanům jej prodala společnost Harvestor, v níž je dle HN jediným akcionářem František Savov. Tento podnikatel ovládá i vydavatelství Mladá Fronta. Podle projektu rozdělení založeném v obchodním rejstříku rozdělil Harvestor společnost BMP na samostatnou firmu Pivovar Samson, na kterou přešel majetek, technologie a zaměstnanci původního pivovaru. Ta nadále patří Harvestoru. Ve zbytkové části BMP, kterou právě koupil Anheuser-Busch, zůstaly ochranné známky a pozemky se zdrojem vody.

Ale zpět k původní otázce. Z jedné strany je slyšet varovný hlas ředitele Budvaru Jiřího Bočka, podle nějž je z celé transakce patrné, že Anheuser-Busch nebude v Česku vařit pivo, ale jde mu především o kontrolu duševního vlastnictví. „A také si chce vytvořit předpoklad pro zapojení do případné privatizace Budějovického Budvaru po jeho transformaci na akciovou společnost s cílem získat pro sebe celosvětovou exkluzivitu pro značku Budweiser,“ řekl Hospodářským novinám.

Na druhou stranu je však třeba vzít v úvahu, že na českém trhu již dvě silné pivovarnické skupiny působí – SABMiller (vlastník Plzeňského Prazdroje) a Heineken (Krušovice či Starobrno). Nemluvě o investiční společnosti CVC Capital Partners, vlastníkovi Staropramenu. A ty by se mohly vstupu dalšího hráče nejvyšší světové třídy bránit, třeba i tím, že o Budvar rovněž projeví zájem. Pravdou ovšem je, že určitou výhodu Anheuser-Busch přístupem k archiváliím Budějovického měšťanského pivovaru získal.

Prodat co nejrychleji

Záležet bude především na postupu českého státu, který patří coby vlastník pivovaru minimálně v evropském měřítku k exotům. Rozhodne se prodat Budvar ve výběrovém řízení strategickému investorovi, nebo nabídne akcie na burze? Nejprve by však bylo třeba transformovat národní podnik na akciovou společnost. K tomu, o jak zdlouhavý proces může jít, stačí připomenout vzrušené debaty, které se kolem Budvaru vedly na podzim roku 2007.

Médii tehdy proběhla zpráva, že poradce tehdejšího ministerského předsedy Mirka Topolánka Marek Dalík vyjednává s Anheuser-Busch o prodeji jihočeského klenotu. Sám expremiér tuto informaci popřel a uvedl, že proces přeměny národního podniku bude trvat 12 až 18 měsíců. Od té doby se však celá transformace nepohnula.

Jisté je, že stát by se měl pokusit Budějovický Budvar co nejdříve za co nejlepší cenu prodat. Proč tak dosud neučil, si lze vysvětlit snad jedině tím, že národní podnik a jeho známkoprávní spory mohly být lákavým zdrojem peněz pro stranické pokladničky, právnické firmy, lobbisty a spřízněné reklamní agentury.

Ale pozor, aby nám po odstátnění nezbyl jen bolehlav, jak už to po nadměrné konzumaci lahodného budějovického moku někdy bývá. Stačí připomenout příběh konkurenčního hořkého Prazdroje, z jehož vleklé privatizace neměl daňový poplatník nic a po pádu IPB ještě musel uhradit několikamiliardový účet za akci České pivo.

Počet příspěvků: 5, poslední 17.1.2012 03:19 Zobrazuji posledních 5 příspěvků.