Takhle stíná hlavy pražský dopravní podnik

Ředitel největší městské firmy není schopen důvěryhodně vysvětlit, proč byl odvolán auditor, který spustil kauzu Metro.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČTKČeská pozice

V návalu povolebních informací téměř zapadla důležitá událost v rámci největší městské firmy v ČR. Jak ve středu napsal deník E15, vedení pražského dopravního podniku vyhodilo vedoucího odboru interního auditu Lukáše Wagenknechta, který v září upozornil na problémy v kauze miliardové zakázky při stavbě metra do Motola. Wagenknecht měl v těchto dnech předložit finální zprávu výbušné kontroly, den před skončením zkušební doby však byl propuštěn.

Dá se říci, že Jaroslav Ďuriš, nový generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy, si pro tento krok vybral nejlepší možné období, kdy média jsou zahlcena volebními zprávami a ostatní dění se odsouvá na vedlejší kolej. Problémy s dostavbou metra jsou však závažné a kauza by neměla zapadnout. Důvodů je hned několik:

  • výbušná interní kontrola pražského dopravního podniku;
  • hrozba seškrtání evropských dotací ve výši přes 3,5 miliardy korun;
  • angažmá dvou vysoce postavených politiků TOP 09;
  • trestní oznámení, které nyní podle informací ČESKÉ POZICE prověřuje českobudějovická expozitura Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (která se k případu odmítá vyjádřit).

Důležitým momentem vývoje případu měl být přelom října a listopadu, kdy měl Wagenknecht dokončit prověřování smluvních dokumentů mezi dopravním podnikem a kritizovanou firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která na stavbě provádí stavební dozor a organizuje pro dopravní podnik (tedy investora) výběrová řízení dodavatelů. Připomeňme, že takzvaná mezitímní zpráva kontroly hovořila o zavádějících dokumentech k výběrovému řízení, správním deliktu i možném trestném činu. A problém auditoři shledali zejména v případě zadávání takzvaných víceprací.

Vyjádření DP nevyvrátilo spekulaci, že Wagenknecht se stal nepohodlnou osobouZřejmě dost motivů k tomu, aby Wagenknecht někomu začal ležet v žaludku. Náznakem toho byl už před několika týdny incident, kdy se dle Wagenknechta někdo pokusil vytlačit jeho automobil na dálnici. Kontrolor měl v dopravním podniku coby vedoucí odboru krytí do té doby, dokud společnost vedl Milan Křístek. Když na jeho místo usedl Jaroslav Ďuriš, v článku Pražský dopravní podnik bude mít nového „generála“ – Jaroslava Ďuriše jsme si kladli otázku, zda si Wagenknecht udrží svůj post i pod novým šéfem. Neudržel.

Na otázku, zda by bývalo nebylo z hlediska vývoje celé kauzy lepší Wagenknechta (který se k tomu zatím odmítá podrobněji vyjádřit) nechat šetření dokončit, Ďuriš ČESKÉ POZICI odpověděl:

„Vaší otázce rozumím, bohužel z pohledu pracovněprávních vztahů to jinak nešlo. Zkušební doba panu Wagenknechtovi končí 31. 10. A toto rozhodnutí jsem musel udělat do té doby. Pověřený šéf (Ing. Schmid) dostal ode mě úkol audit urychlit. Dále jsem požádal o spolupráci auditora, který audituje hospodaření společnosti, o dohled nad touto problematikou.“

Na doplňující otázky, zda Wagenknecht zkrátka nemohl dál zůstat ve funkci a proč musel z pracovněprávních důvodu funkci opustit, ředitel Ďuriš odepsal:

„Mohl, ale proto je právě sjednávána zkušební doba, aby se to v ní řešilo. To je standardní, po uplynutí zkušební doby už se obvykle tyto změny nedělají. Respektive jen z důvodů uvedených v zákoníku práce.“

Takové vyjádření světlo do případu odvolaného šéfa kontrolního odboru nevnáší. Proto nelze utnout spekulaci, že Wagenknecht se stal nepohodlnou osobou, která disponovala přespříliš vznětlivými informacemi. Další důvod pro to, aby kauzu řádně prověřily policejní útvary.

Počet příspěvků: 16, poslední 9.11.2013 12:28 Zobrazuji posledních 16 příspěvků.