Také Indie už chce naskočit do luxusního byznysu

Velkým západním značkám se rodí nová dílna - a Číně silný konkurent.

Petr Matějček 16.10.2011

Čína se v posledních letech stala jedním z nejdůležitějších trhů pro koncerny s luxusem. O svůj kousek diamantového koláče se teď ale přihlásila i druhá nejlidnatější země světa Indie. Globální značky indický trh sice již několik let testují, úspěch se ale ne a ne dostavit. I přes rostoucí počet bohatých a superbohatých tam velké nadnárodní společnosti mají problémy s profity. Podle indického ministra obchodu a průmyslu Ananda Šarma by se to již brzy mělo změnit.

„Hledáme způsoby, jak trh udělat pro tyto společnosti atraktivnější,“ řekl Šarma v Nové Dillí během konference zabývající se luxusem, které se zúčastnili například Joshua Schulman, CEO společnosti Jimmy Choo, anebo šéfka koncernu Burberry Angela Ahrendtsová.

Šéf italského konglomerátu Altagamma Armando Branchini během svého vystoupení dokonce prohlásil, že indický trh je pro něj a jeho konkurenty stále ještě téměř nedostupný. Branchini prý již několik let usilovně lobbuje u politických činitelů, aby globálním koncernům umožnili snazší růst. Má na mysli zejména celní bariéry, které zabraňují tomu, aby Indie zažila podobný boom jako Čína.

Velcí hráči by chtěli, aby Indie snížila dovozní daně na luxusní zboží, které se v současnosti pohybují mezi třiceti až čtyřiceti procenty. Zároveň se jim nelíbí skutečnost, že ve svých indických dcerách nesmí vlastnit většinový podíl. Obávají se, že by se tím mohlo pokazit jejich dobré jméno a narušit ověřené obchodní postupy. Indický ministr Šarma během konference slíbil, že indická vláda některá z přání zahraničních podnikatelů vyslyší, zároveň však podotkl, že by bylo hezké, kdyby se přestali vnímat Indii pouze jako trh, kde mohou své zboží prodat, ale i jako trh, kde ho v budoucnosti budou moci vyrábět.