Symbolická událost: IPO Facebooku

Vstup největší sociální sítě na burzu odstartuje čtvrtou éru počítačového světa.

Facebook ve středu předloží americkému burzovnímu dohledu SEC podklady potřebné pro vstup na tamní burzu. Prvotní emise akcií však zdaleka nebude tak vysoká, jak se původně očekávalo. Namísto deseti miliard chce firma podle webu International Financing Review (IFR) z prvotní nabídky získat „pouhých“ pět miliard dolarů.

IFR cituje zdroj blízký jednání, podle kterého se vedení největší sociální sítě na světě nakonec rozhodlo zvolit konzervativnější přístup. V případě bezproblémové registračního procesu by se akcie mohly začít obchodovat již v květnu. V ten moment by hodnota Facebooku podle listu Wall Street Journal mohla přesáhnout sto miliard dolarů, což by byl dvojnásobek oproti letošnímu lednu, kdy firma oznámila investici 1,5 miliardy dolarů od společnosti Goldman Sachs.

Hlavním manažerem emise by se měla stát banka Morgan Stanley. Na IPO budou však rovněž spolupracovat Goldman Sachs, Bank of America, Merrill Lynch, Barclays Capital a JP Morgan.

Investoři na IPO Facebooku čekají již několik let. Podle některých expertů se bude jednat o vyvrcholení současné zlaté horečky kolem investic do technologických firem a Facebook se snaží využít situace, kdy panuje obrovská poptávka po vstupu nějaké sociální sítě na burzu. „Uvědomili si, že tu mají ideální příležitost, a chtějí to udělat raději dřív než později,“ řekl tiskové agentuře Bloomberg analytik společnosti IPOX Schuster Josef Schuster, podle něhož jsou současná očekávání přehnaná.

Facebook totiž vstoupí na burzu v momentě, kdy trh pravděpodobně začne zpochybňovat hodnotu některých nových internetových byznysů. Tak například cena akcií slevového portálu Groupon po veleúspěšné emisi v listopadu klesla o 42 procent, podobně se chovaly i akcie sociální sítě pro profesionály LinkedIn, jež od vstupu na burzu v květnu spadly o 36 procent.

Facebook je ke vstupu na burzu tlačen i americkou vládní agenturou SEC dohlížející na kapitálový trh

Facebook je ke vstupu na burzu tlačen i americkou vládní agenturou SEC dohlížející na kapitálový trh. Společnost totiž co nevidět dosáhne limitu 500 podílníků. Pokud pak nevstoupí na burzu, budou po ní američtí regulátoři do konce dubna 2012 požadovat předložení jejích finančních výsledků, které v současné době zveřejňovat nemusí. Vloni přitom probleskly zprávy, že zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckenberg s IPO počká právě až na rok 2012, aby do té doby získal co nejvíce uživatelů, a navýšil tím i prodejní cenu.

Dle blogu Business Insider se však zdaleka nejedná pouze o jedno z největších IPO v dějinách Ameriky, ale rovněž o velmi symbolickou událost. Vstup na burzu budou sledovat miliony lidí, které by první veřejná nabídka akcií technologické společnosti normálně vůbec nezajímala. Stránka přirovnává IPO Facebooku k několika symbolickým událostem minulosti:

  • vstupu společnosti Apple na burzu  v roce 1980, jenž odstartoval éru osobních počítačů,
  • veřejné nabídce akcií společnosti Netscape, jež odstartovala éru internetu
  • a představení prvního iPhonu před pěti lety, s nímž byl spojen počátek éry chytrých mobilních telefonů.

Se vstupem Facebooku na americkou burzu nyní dle experta blogu Business Insider začíná sociální éra. Přičemž význam Facebooku nespočívá ve vytvoření produktu, který umožňuje lidem sdílet fotografie svých dětí či informace o tom, co měli k večeři. Facebook počítačový vývojářům poskytl platformu, jejíž pomocí mohou sociální zážitek zakomponovat do každé své služby, bez ohledu na to, zda ona služba funguje na notebooku, chytrém telefonu či tabletu.

ČESKÁ POZICE se pokoušela akcie Facebooku získat již před IPO. Jak dopadla, se dočtete ve článku Jak jsem si chtěl koupit Facebook.