Světový byznys poroste letos kvůli epidemii koronaviru pomaleji

V Číně továrny prodlužují nucené dovolené, někdy kvůli koronaviru. Stále více firem, a nejen v Číně, zavírá, protože nemají díly od čínských dodavatelů. Dopady se nevyhýbají ani Česku. Z Číny se dováží řada automobilových dílů, stejně je pro řadu českých firem důležitý čínský trh. Analytici a snižují odhady vývoje čínské ekonomiky.

Roman Šitner 18.2.2020
Desinfekce kvůli koronaviru v Číně. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Desinfekce kvůli koronaviru v Číně. | foto: ČTK
Desinfekce kvůli koronaviru v Číně.

Značky, jako je jako Adidas, Nike a další, zavírají v Číně své obchody. Jde ale jen o velmi malou část toho, co se kvůli koronaviru děje. Světový byznys poroste kvůli epidemii letos pomaleji, než se čekalo. Analytici a banky jedna za druhou snižují odhady vývoje čínské ekonomiky. Jen to samo o sobě bude mít dopad na celý svět. Zhoršení ekonomiky už očekává Thajsko i Singapur.

V Číně jedna továrna za druhou prodlužuje nucené dovolené. Někdy je to kvůli koronaviru, protože vláda chce lidi zatím držet doma. Stále více dalších firem, a nejen v Číně, však zavírá proto, že nemají díly od čínských dodavatelů. Hyundai zastavil výrobu v některých korejských závodech. Dopady se nevyhýbají ani Česku. Z Číny se dováží řada automobilových dílů, stejně je pro řadu českých firem důležitý čínský trh.

Dopady

Do Česka se z Číny dovážejí například brzdy, sloupky řízení, airbagy nebo bezpečnostní pásy. Jde ale jen o zlomek dílů, které tuzemské automobily potřebují. „Zatím žádné zprávy o negativním vlivu na český automotive nemáme,“ říká mluvčí Svazu automobilového průmyslu Vojtěch Severýn. Automobilky mají podle dostupných informací dostatek potřebných dílů, případně je dokážou nahradit jinými zdroji. Roli hraje i zpoždění mezi vyrobením dílu v Číně a jeho dodáním na český trh. Automobilový průmysl se v tomto směru navíc v uplynulých letech proměnil.

Dopady na český byznys v Číně kvůli šíření koronaviru nepochybně budou. Respektive už jsou. Jistou naději na změnu daly zatím nepotvrzené zprávy o novém léku. To okamžitě zvýšilo ceny akcií i ropy, i když na hodnoty před vypuknutím epidemie se nevrátily. Zatím se ale nezdá, že by řešení přišlo brzy.

Výrobu dříve často zastavily spory, které měl dodavatel se subdodavateli, či problémy s kvalitou dílů nebo třeba požár závodu na součástky. Postupně se proto přešlo na systém, kdy je co nejvíce dílů dostupných i z jiných zdrojů. Menší firmy ale tuto výhodu nemají a na dodávkách čínských dílů mohou být závislé. Svaz průmyslu zatím takové potíže neřeší. Problémy ale mohou mít i firmy v opačném směru – ty, které závisejí na stále důležitějším čínském trhu. Nyní není možné tam kvůli obchodu cestovat a domlouvat nové kontrakty.

„Dopady na český byznys v Číně kvůli šíření koronaviru nepochybně budou. Respektive už jsou,“ řekl David Smrkovský, spoluzakladatel a jednatel obchodní společnosti China Czech Associates. Jistou naději na změnu daly zatím nepotvrzené zprávy o novém léku. To okamžitě zvýšilo ceny akcií i ropy, i když na hodnoty před vypuknutím epidemie se nevrátily. Zatím se ale nezdá, že by řešení přišlo brzy. „Výrobci aut budou čelit vážným problémům s dodávkami dílů, něco takového během SARS nebylo,“ říká Cui Dongshu, šéf čínské automobilové asociace.

A odkazuje na podobnou epidemii z roku 2003 – tehdy se ale v Číně vyráběl zlomek aut a jen nepatrná část autodílů. Problém je nyní o to větší, že region kolem Wu-chanu, kde je ohnisko nákazy, patří mezi místa, v nichž se výrobci autodílů soustřeďují. Zatímco tehdy se v Číně vyrobily dva miliony aut za rok, nyní se stejný počet zvládne za jediný měsíc. Každý týden zavřených továren znamená půl milionu nevyrobených aut.

Doprava, letectví i turistika

Potíže mají ale i další firmy. Odstávku svého čínského závodu prodloužil také výrobce letadel Airbus. Kdy se produkce obnoví, není jasné. Airbus prakticky není schopný dovážet potřebné díly. Vázne totiž i doprava. Kamiony je problematické sehnat, lodě zdržují stále přísnější kontroly posádek i nutné karantény v zahraničních přístavech. Rejdaři odhadují, že v prvním čtvrtletí kvůli koronaviru přepraví o šest milionů kontejnerů méně, než předpokládali. Silný dopad má virus i v cestovním ruchu.

Kamiony je problematické sehnat, lodě zdržují stále přísnější kontroly posádek i nutné karantény v zahraničních přístavech. Rejdaři odhadují, že v prvním čtvrtletí kvůli koronaviru přepraví o šest milionů kontejnerů méně, než předpokládali.

Z Číňanů se v uplynulých letech stal jeden z největších motorů globálního turismu. Nyní chybějí v letadlech, v hotelích i v restauracích po celém světě. V Česku tvoří čínská klientela zhruba šest procent hostů v hotelích, podle jejich české asociace jsou čeští hoteliéři schopní se s tímto výpadkem vyrovnat. Mnohem větší dopad má náhlá absence čínských turistů na země v Asii. V Thajsku, Koreji nebo Japonsku čínští turisté dominují. Tvrdě úbytek dopadá i na hotely v Austrálii i například v New Yorku, kde jsou Číňané po Britech druhými nejčastějšími hosty.

Problém mají i letecké společnosti, které postupně zcela zastavují lety do Číny. Letušky i piloti zůstávají na nucených dovolených a situace se projeví i na prodejích letadel. Například Randy Tinseth, viceprezident marketingu divize civilních letadel Boeingu, řekl, že situace zamává jinak optimistickým výhledem letectví. Virus sníží zisky aerolinek kvůli menšímu počtu cestujících, což dopadne na ekonomiku jako celek.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.