Diskuse k článku

Světoobčané versus občané

V západních společnostech se rozpadá konsensus o tom, kdo jsme. Spor se odehrává pod pravolevým dělením. Mizí střed a vznikají středy dvou bublin a kolem nich extrémy. Ve společnostech bez základního konsensu si umírněný střed jedné bubliny více rozumí s vlastními extrémisty než s umírněným středem druhé bubliny. Píše Andrej Duhan.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

C. Sangrail

Občané, nebo poddaní?

Od prvních řádků je jasné, o co půjde. Autor se snaží zobrazit polaritu "světoobčanů" a "občanů" v koncentrované podobě, jako dva extrémy, a místy se snaží o objektivní charakteristiku obou pólů, ale některé výroky jasně prozrazují, že nezobrazuje nestranně, nýbrž zaujímá stanovisko. Samozřejmě stanovisko "občana": "občané", lidé vyznávající tradiční kategorie a tradiční formulace identity (národ, vlast, víra, pohlaví...) jsou ti se zdravým rozumem, zatímco "světoobčané" jsou ideologové, kteří přehánějí. (Čtenářům České pozice se toto stanovisko bude ovšem líbit. Možná o to šlo?) "Světoobčané" se mýlí, když považují lidská práva za univerzální, "občané" se svým zdravým rozumem vědí, že lidská práva jsou kulturně a historicky podmíněná a mají být zdravým rozumem korigována.

0/0
19.11.2017 23:11

C. Sangrail

Re: Občané, nebo poddaní?

Ale to nejzákladnější lidské právo je právo na život. Byl by autor nebo některý ze čtenářů ochoten mi vysvětlit, jak je možné zpochybnit něčí právo na vlastní život "v kontextu konkrétního společenství"? Jak je možné "filtrovat" něčí právo na život zdravým rozumem? Tedy zdravý rozum usoudí, že někdo právo na život nemá? V kontextu určitého společenství je v pořádku zabíjet? Tedy saúdští poddaní (neboť v Saúdské Arábii má plná práva asi jen 5 tisíc lidí, ostatní jsou poddaní, více či méně korumpovaní drobty bohatství, které padají ze saúdských stolů) jsou popravováni zcela legitimně? Neděje se jim příkoří, nejde o popření jejich základního lidského práva (práva na život), nýbrž na normální "kontext jejich společenství"? A Íránci jsou kamenováni také legitimně? Čínští odsouzenci jsou v počtu tisíců ročně legitimně zabíjeni státní mocí, která vykonává nejvíc poprav na světě? Protože se jedná o společnosti, na které není přenositelné západní pojetí lidských práv?

0/0
19.11.2017 23:16

C. Sangrail

Re: Občané, nebo poddaní?

Uvědomme si, k jakému závěru nevyhnutelně dospěje relativizace lidských práv. Pokud jsou lidská práva pouze konstruktem, pouze historickým plodem určitého prostředí, pokud platí jen tam, kde vznikla, tedy v "euroatlantické oblasti" (přičemž USA s jejich drakonickým trestním systémem bych sem nerad řadil), pak to znamená, že všechny zlořády, které se dějí v jiných částech světa, nejsou v rozporu s naším pojetím lidských práv, které je závazné jen pro nás. Pro Saúdskou Arábii, Severní Koreu, Čínu, Sierru Leone, Omán apod. lidská práva závazná nejsou, takže tamní praxe není s lidskými právy v rozporu. Jakým právem tedy někdo, kdo považuje lidská práva výhradně za euroatlantický výdobytek a odmítá je přiznat lidem z jiných civilizačních okruhů, jakým právem někdo takový kritizuje krutost cizích režimů?

0/0
19.11.2017 23:20

C. Sangrail

Re: Občané, nebo poddaní?

A to je plod konzervativismu tzv. občanů, kteří mně osobně svou loajalitou vůči zděděným poutům, vůči zvnějšku vymezeným kolektivům připominají spíše poddané. Protože kdo je občan? Snad někdo, kdo navazuje se společností partnerský vztah. Jsem partnerem společnosti, v níž žiji, protože se na jejím životě podílím a v míře skromnější či méně skromné utvářím její podobu. Jsem partnerem všech ostatních občanů, jsme si rovni. Ale pokud místo tohoto partnerství nastupuje slepá poslušnost, která se neptá "proč?", nýbrž dětsky důvěřivě následuje, pak není řeči o občanství. Poddaný je ten, kdo uznává cizí mocenskou převahu, aniž by znal její důvody. A když jsme u toho: otrok je ten, kdo líbá ruku, která drží bič.

0/0
19.11.2017 23:25