Sundá Francie kříže i z katedrál?

Patří na evropská veřejná místa křesťanské symboly? Dle francouzského soudu musí kříž a oblouk ze sochy Jana Pavla II. na náměstí městečka Ploërmel pryč.

Církev - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Církev - ilustrační foto | foto: Shutterstock
Církev - ilustrační foto

Francouzský soud nařídil odstranit kříž a oblouk ze sochy papeže Jana Pavla II., která stojí na stejnojmenném náměstí městečka Ploërmel, protože se jedná o jednoznačné symboly katolické církve. Bohužel, nejde o citát z utopistického románu Michela Houellebecqa Podrobení, nýbrž ze skutečného verdiktu správního soudu v Rennes z května 2015. Umístění a velikost sochy prý odporuje 110 let starému zákonu o odluce církve od státu.

Osmimetrové bronzové dílo vadilo už dříve, v roce 2008 anarchisté omotali papežovu hlavu toaletním papírem. Nyní se stalo trnem v oku jisté volnomyšlenkářské organizaci Libre Pensée (Svobodné myšlení). Soud se už v této kauze jednou postavil na její stranu, když před pěti lety malou finanční podporu radnice (pár tisíc eur) na postavení sochy označil za nezákonnou. Tato radikální skupina i loni zaznamenala „úspěch“ v boji s křesťanstvím, když soud v Nantes přikázal rozebrat betlém, který o Vánocích ve městě stojí od nepaměti. Verdikt vyvolal pobouření, někteří ho označili za totalitní, jiní za ničení kulturních tradic s tím, že „Francie je přece jen křesťanská země“. Starosta dotčeného města ironicky navrhl, zda by soud nemohl zakázat i zvonění v kostelech.

Sebedestrukce EU

Sochu v roce 2006 vytvořil slavný ruský umělec gruzínského původu Zurab Cereteli, čestný občan města Ploërmel. Cereteli se proslavil svými monumentálními pracemi. Na památku obětem teroristického útoku na New York vytvořil třicetimetrový Tier Drop Memorial v americkém Bayonne (tam však kříž ani oblouk není), devadesátimetrového Petra Velikého v Moskvě či padesátimetrového Kryštofa Kolumba v Seville, kde kříž měří minimálně deset metrů, ale podle dostupných zpráv Španělé zatím neuvažují o jeho odstranění.

Teď se mohou sejít všichni soudci ve Francii a rozhodnout, aby se z měst odstranily kříže a oblouky ze všech katolických kostelů a katedrál, aby neiritovaly a neurážely kolemjdoucí ultraliberály či muslimy.

Rozhodnutí lze označit za zářný příklad pokračujícího úpadku a sebedestrukce EU, která ve své ústavní smlouvě nemá o křesťanství ani zmínku. Brusel byl kvůli tomu Vatikánem a samotným papežem Janem Pavlem II. několikrát kritizován argumentem, že křesťanství hrálo v Evropě roli po staletí, což je fakt, na který žádný historik nemůže zapomínat. A nyní musí být socha polského papeže, který zanechal výraznou stopu v evropské historii, připomeňme hlavně jeho podíl na pádu komunistických režimů ve východní Evropě, rozmontována.

Zarážející je argumentace soudu ohledně velikosti a umístění sochy. Teď se mohou sejít všichni soudci ve Francii a rozhodnout, aby se z měst odstranily kříže a oblouky ze všech katolických kostelů a katedrál, aby neiritovaly a neurážely kolemjdoucí ultraliberály či muslimy. S demolicemi by se mohlo začít například ve Štrasburku, nejen proto, že město je vedle Bruselu symbolem evropské byrokracie, ale hlavně z důvodu, že tamní katedrála 227 let patřila mezi nejvyšší budovy světa. A tento postup pak aplikovat na Německo, Itálii, Španělsko a další země EU.

Soud dal vedení malého bretaňského města šest měsíců na nápravu. Tamní občané jsou sice šokovaní, ale i odhodlaní. Případ chtějí pohnat až k nejvyšší soudní instanci. Uvidíme, jak dopadnou.