Stát se chystá zkrouhnout obnovitelné zdroje energie

Ministerstvo průmyslu navrhuje: nové zelené zdroje nezískají provozní podporu, tvrdě se bude kontrolovat návratnost investic u těch starých.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © Reuters, ČESKÁ POZICEČeská pozice

Už žádná podpora nových obnovitelných zdrojů energie ve formě garantovaných cen elektřiny. Ale také důsledné ořezání podpory pro již existující zelené zdroje tak, aby nezískaly ani o „fous“ více, než garantoval původní zákon. A automatické proplácení podpory bude omezeno na deset let.

Právě takové změny zákona o podporovaných zdrojích energie nyní připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu. ČESKÁ POZICE má k dispozici příslušný materiál, který shrnuje teze změn pro jednotlivé ministry. Do vlády by měl samotný návrh novely zákona dorazit do konce května.

Návrh, na kterém se už shodla pracovní komise, složená i ze zástupců dalších úřadů a institucí včetně ministerstva financí, přišla s pěti zásadními opatřeními:

  • Zastavení provozní podpory pro nové instalace obnovitelných zdrojů  (tedy garantovaných výkupních cen elektřiny) od roku 2014. To se týká biomasy, biokapalin, biometanu, slunečních, větrných i vodních elektráren a bioplynových stanic.
  • Kontrola toho, zda návratnost investic do již instalovaných zelených zdrojů není kratší než zákonem stanovených patnáct let. Automatické proplácení podpory bude omezeno na deset let od připojení zdroje. Pro prodloužení práva na podporu bude provozovatel muset „předložit doklady o přijatých podporách a vlastní ekonomice provozu výrobny“.
  • Větším podnikům, které spotřebovávají více než deset gigawatthodin elektřiny za rok, se při platbách na podporu obnovitelných zdrojů uleví. Za spotřebu nad tuto hranici bude možné účtovat nižší poplatek. Ministerstvo tím hodlá reagovat na situaci, kdy se české firmy kvůli vysokým platbám za elektřinu dostávají do nevýhodné situace v mezinárodním konkurenčním boji.
  • Zveřejnění majetkové struktury podniků, které pobírají státní podporu. Toto opatření má podle ministerstva průmyslu umožnit kontrolu a dohledatelnost příjemců veřejné podpory a případné vyšetřování okolností přípravy jejich projektu i vývoje vlastnických vztahů.
  • Příspěvek, který platí lidé a podniky v cenách elektřiny na podporu obnovitelných zdrojů, bude podle návrhu možné zafixovat na určité úrovni. To znamená, že další růst nákladů bude nutné hradit ze státního rozpočtu. S tím je nutné stále počítat, protože současné zdroje – a ty připojené ještě během letoška – mohou produkovat více elektřiny.
50 miliard a dost

Náklady na podporované zdroje údajně díky změnám neporostou výrazně nad padesát miliard korun ročně a časem klesnou

Podle příslušného materiálu celkové náklady spotřebitelů elektřiny a státního rozpočtu na podporované zdroje (tedy z větší části obnovitelné) díky přijatým opatřením už neporostou výrazně nad hranici padesáti miliard korun ročně, a časem naopak mohou začít mírně klesat. Pro srovnání: v letošním roce se počítá s celkovými náklady ve výši 44 miliard korun.

Zdůvodnění potřeby novely zákona je jasné: podpora obnovitelných zdrojů se vyšplhala příliš vysoko a neúměrně zatěžuje domácnosti, podniky i státní rozpočet. Zastánci nového návrhu vidí jedinou šanci v maximálním zkrouhnutí veškeré podpory obnovitelných zdrojů, i když není pochyb o tom, že primárním viníkem je takzvaný „solární tunel“ – tedy špatně nastavené podpory pro fotovoltaické elektrárny, a to i na polích, v období do roku 2010.

„Poplatek na podporu obnovitelných zdrojů vzrostl během pěti let více než desetinásobně, z hodnoty 52 Kč/MWh v roce 2009 na hodnotu 583 Kč/MWh v roce 2013,“ uvádí se v materiálu. Jde však pouze o tu část, kterou platí spotřebitelé elektřiny. Kromě toho je nutné připočítat dotaci ze státního rozpočtu ve výši 11,7 miliardy korun, bez níž by poplatek činil 790 korun za megawatthodinu.

Korekce doby vyplácení

Jelikož o zastavení provozní podpory pro nové obnovitelné zdroje se mluví již delší dobu, vzbudí zřejmě největší pozornost kontroly důsledného plnění patnáctileté návratnosti. Poté, co příjemce podpory předloží příslušné doklady, které „budou muset obsahovat údaje nutné pro výpočet reálné doby návratnosti daného projektu“, bude případně korigována doba vyplácení podpory.

Jelikož se o zastavení provozní podpory mluví již delší dobu, vzbudí zřejmě největší pozornost kontroly důsledného plnění 15leté návratnostiPrávě plánované kontroly Státní energetické inspekce a Energetického regulačního úřadu podle autorů materiálu povedou ke snížení nákladů na podporu obnovitelných zdrojů, a to vzhledem k částečnému „odebrání nároků na podporu“. Pozitivní efekt mají mít také ty kontroly, které budou navazovat na zveřejnění majetkové struktury příjemců podpor. Účinek se nicméně nejvíce projeví až v letech 2018 až 2020, kdy budou po vypršení zmiňované desetileté lhůty kontrolovány projekty z let 2008 až 2010.

V pracovní komisi, která tato opatření připravovala, byli kromě představitelů ministerstev průmyslu a financí také zástupci Energetického regulačního úřadu, operátora trhu OTE, Svazu průmyslu a dopravy, Hospodářské komory, Svazu chemického průmyslu a Sdružení velkých spotřebitelů energie.

V dubnu by měl návrh zamířit do meziresortního připomínkového řízení, legislativní rada vlády ho má projednávat během června a července.

Počet příspěvků: 29, poslední 17.3.2013 12:12 Zobrazuji posledních 29 příspěvků.