Stanjura se odvážil čistky v SŽDC. Vyhodil vlivné lidi, i bosse ODS Jurečka.

Pokus o zvýšení už tak astronomických příjmů vrcholového managementu ve státem ovládané firmě ministr dopravy tvrdě zařízl.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČTK, ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura začíná po více než čtyřech měsících v nové funkci dělat v resortu pořádek. Rozsáhlá personální čistka ve správní radě státem ovládané Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) byla provedená rychle a nekompromisně, přestože pro ministra Stanjuru může znamenat vykopání válečné sekyry s mocným muži české politiky. Mezi vyhozenými najdeme plzeňského bosse ODS Romana Jurečka či Jakuba Hodináře, který má blízko někdejšímu rebelovi strany Petrovi Tluchořovi.

I když k rozsáhlým personálním změnám ve správní radě SŽDC došlo před dvěma týdny, některé detaily a souvislosti tohoto rázného kroku nového ministra se objevily až nyní. A jsou mezi nimi i detaily až šokující, například mzdové.

826 tisíc měsíčně?!

Stanjura koncem března navrhl vládě odvolat pět členů správní rady SŽDC, protože přes nesouhlas ministra dopravy schválili zvýšení mezd a odměn členům vedení a správní rady o 18 procent. Přitom už podle usnesení správní rady z července 2012 měl generální ředitel nárok (včetně ročních a tříletých odměn) na 700 tisíc korun měsíčně a jeho pět náměstků po 560 tisících.

Podle nového návrhu by šéf SŽDC měl dostat dokonce 826 tisíc a jeho náměstci 660 tisíc korun. Členové správní rady SŽDC a jednotlivých odborných výborů si měli také polepšit o 18 procent, avšak jejich platy jsou řádově nižší. Předseda pobíral od loňského července měsíční plat 45 tisíc, místopředseda 40 tisíc a řadoví členové 35 tisíc korun, členové výborů brali mezi sedmi a dvanácti tisíci.

K navýšení platů ve vedení SŽDC mělo dojít zejména proto, aby se přiblížily zhruba na úroveň náměstků na Českých drahách

Nový návrh odměňování vrcholových manažerů a členů správní rady vypracoval předseda správní rady SŽDC Adolf Jílek (bývalý senátor TOP 09) spolu s Vratislavem Kulhánkem, někdejším generálním ředitelem Škody Auto, jehož firma Industrial Advisors pro firmy z resortu dopravy připravuje stanoviska k systému odměňování manažerů. K navýšení platů ve vedení SŽDC podle informací ČESKÉ POZICE mělo dojít zejména proto, aby se platy dotčených lidí se přiblížily zhruba na úroveň náměstků na Českých drahách.

Když byl ministr Stanjura o tomto záměru detailně informován, přikázal svému náměstkovi Lukášovi Hamplovi, který je považován za člověka Věcí veřejných, aby na správní radě prosadil přerušení projednávání návrhu na navýšení platů. Jenže kromě předsedy Jílka a řadového člena Hampla, kteří se hlasování zdrželi, správní rada návrh přijala. Stanjurovi kromě výrazného navyšování platů v době ekonomické krize a vládních škrtů vadilo i to, že ho správní rada neposlechla. Správní rada by ale měla poslouchat svého ministra, ať už si její členové myslí, že jsou politicky krytí jménem, historií či členstvím kdekoliv.

Vytočení ministři

Stanjura proto navrhl vládě odvolat ze správní rady SŽDC pět ze sedmi členů. Podle informací ČESKÉ POZICE návrh na navyšování platů o 18 procent vytočil všechny ministry. Ministr financí Miroslav Kalousek dokonce navrhl „říznout“ i generálního ředitele SŽDC Jiřího Koláře, který do funkce byl jmenován loni v dubnu, ale jeho slova nepadla na úrodnou půdu.

„Vzhledem k tomu, že toto navýšení mezd a odměn bylo schváleno jako platné k 1. dubnu letošního roku, ještě zítra se na ministerstvu dopravy sejde správní rada v novém složení a toto navýšení mezd a odměn managementu Správy železniční dopravní cesty okamžitě zruší,“ řekl premiér Petr Nečas po jednání vlády, které se uskutečnilo 27. března. A to se také stalo, takže ke zvýšení platů nedošlo.

Vlivní odvolaní

Správní radu, která se skládá pouze ze současných a padlých politiků, opustil místopředseda regionální sdružení ODS v Plzeňském kraji a člen Výkonné rady ODS Roman Jurečko, který považován za jednoho ze zákulisních bossů strany. Jurečko je též předsedou představenstva společnosti Plzeňská teplárenská, ve správní radě SŽDC sedí od roku 2008.

Odvolán byl také Jakub Hodinář (ODS), který po skončení dvouměsíčního zaměstnaneckého poměru v ČTK (pozice zpravodaj) udělal od července 2005 závratnou politickou kariéru: zastával důležité posty na pěti ministerstvech. Pracoval na Úřadu vlády ČR, na ministerstvu pro místní rozvoj, ministerstvu pro evropské záležitosti, ministerstvu zemědělství, dopravy a školství. V době vládnutí Víta Bárty na resortu dopravy byl nejdříve ředitelem odboru kabinetu ministra, později dokonce náměstkem. V březnu 2011 ho tehdejší ministr školství Josef Dobeš jmenoval náměstkem pro evropské fondy. Hodinář je rovněž považován za jednoho z nejbližších spolupracovníků bývalého šéfa poslaneckého klubu ODS Petra Tuchoře.

Správní radu SŽDC po více než dvou letech opustil také náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro dopravu a správu majetku Libor Joukl z ČSSD, který v minulosti seděl i v dozorčích radách firem vlastněných státem (ČD Cargo a Mero).

Odvolán byl také poslanec Věcí veřejných Radim Vysloužil, který do správní rady SŽDC zasedl v listopadu 2010.

Ze správní rady SŽDC byl vyhozen i bývalý politik ODS Ivan Adamec, který byl senátorem strany v letech 2002 až 2008. Členem správní rady SŽDC se stal v roce 2010.   

Do správní rady SŽDC byli zvoleni dva náměstci ministra dopravy Jaroslav Deml a Jiří Žák. Tento kontrolní orgán má tedy pouze čtyři členy, další tři členové mají být zvoleni později.

  • Deml (57) je členem ODS, v letech 2006 až 2010 byl primátorem Pardubic. Na post náměstka ministra dopravy pro silniční dopravu, ICT a vnitřní správu byl Stanjurou jmenován letos v březnu.
  • Žák je bývalý automobilový závodník, pětkrát startoval v rallye Paříž-Dakar, v letech 2004 až 2010 byl senátorem ODS za obvod Bruntál. Náměstkem ministra dopravy pro zahraniční vztahy a družicové systémy ho v červnu 2011 jmenoval tehdejší šéf resortu Radek Šmerda.

Počet příspěvků: 15, poslední 24.4.2013 04:54 Zobrazuji posledních 15 příspěvků.