Sport infikoval sféru luxusních oděvů

Paříž představila tři základní trendy pret a porter: mísení stylů, klany a černou jako symbol pokory.

Jedním z výrazných témat příští sezony podzim–zima bude matchwork. Charakteristické pro mísení stylů je velmi živá, veselá barevnost. foto: © Jana MáchalováČeská pozice

Jedním z výrazných témat příští sezony podzim–zima bude matchwork. Charakteristické pro mísení stylů je velmi živá, veselá barevnost.

Důsledky hospodářské krize, politická situace, každodenní starosti. To vše poznamenává svět módy, která odmítá pasivní přístup k oblékání. Inovace šatníku se zaměřuje na funkčnost v kombinaci s osobní kreativitou. Stále intenzivněji zaznívá volání po perfektní řemeslné práci. Ta je však mnohdy pouze předstíraná, snahou je samozřejmě prodávat.

Nové technologie používané při výrobě textilií, a především jejich úprav, již dávno nezasahují jen do oblasti oděvů určených pro vrcholový sport – novinkou je aplikace speciálních úprav na oděvy ze sféry luxusu. Pláště a saka z vysoce kvalitní vlny jsou upraveny stejně jako oděvy určené pro nošení v extremních podmínkách, v mrazu, dešti. Sport infikoval sféru luxusu nejen z pohledu materiálu, ale i tvarování.

Trendové fórum na veletru Pret a Porter na výstavišti Porte de Versailles v Paříži nabídlo tři základní, velmi výrazná témata charakterizující sezonu podzim – zima 2011/2012.

Téma 1.: Matchwork aneb mísení stylů

Drsné, nepředvídatelné, na první pohled velmi chaotické kombinování materiálů, rozmanitých tisků, struktur, ale i tvarů jednotlivých oděvních dílů. Cílem je vytvořit si kreativní mix pohybující se často na hranici dobrého vkusu. Pomocí vlastních intrik si ze sebe můžeme dělat legraci, parodovat módní styly, klasickou uhlazenost a snobskou vznešenost. Módní faux pas podtrhuje hravost a nezávaznostToto módní faux pas podtrhuje hravost a nezávaznost. Vinylové topy se nosí ke klasickým žerzejovým sukním rozevlátého vzhledu, mikrokalhoty se vzorem kohoutí stopy se kombinují s objemnými vestami z angory s vypletenými lesklými pruhy.

Charakteristická pro toto téma je velmi živá, veselá barevnost. Zapadnout do matchworku může jen ten, kdo vyhlíží jako automobilový vrak. Nejde snad o vzpomínku na „starý dobrý punk“ iniciovaný Malcolmem McLarenem, který vycházel z tvorby filozofa Guye Deborda?

Tento pařížský buřič vydal v roce 1957 knihu nazvanou Mémoires. Nenapsal ji. Převzal stovky vět, odstavců a frází z jiných knih a časopisů a jeho přítel Asger Jorn stránky počmáral a pocákal barvou. Na první pohled kniha vypadala afektovaně a domýšlivě, ve skutečnosti ale zachycovala zvláštní, jedinečný příběh dějin. To vše lze aplikovat i v módě: hra událostí na našem těle, výpovědní gesta vytvořená z pomíjivé dekorace.

Téma 2.: Clan-a-Porter aneb zařadit se do stylového klanu

Trend je určen pro zákazníky, kteří se v módním světě orientují, sledují vývoj módy, jsou ekonomicky silní, dokážou ocenit kvalitní řemeslnou práci, vyznají se v oděvních materiálech. Tito novodobí hipsters, pro něž je styl nepostradatelný, ale přesto odmítají přijmout uniformu a v rámci svého vlastního cítění se snaží o výběr, který odpovídá jejich mentalitě. Vytvářejí tak klany, které mají svá specifika. Ač klanoví příslušníci přemýšlejí globálně, v rámci módy se rádi nechávají inspirovat lokálními náměty a tradicemi.

Zjednodušeně lze vystopovat sedm výrazných klanů:

Klan příznivců barev a disko módy: pojímá život jako nekonečnou každodenní party. Zásadní je pro ně výrazné líčení, extravagantní doplňky a radost z barev, lesku a třpytu.

Klan rustikální: protipól předchozího poznamenaný nostalgií, zahleděním do minulosti. Jeho příslušníci dokážou ocenit staré technologie a přírodní materiály. Adorují venkov, hrubé, na první pohled jakoby neopracované materiály kombinují s úlovky z blešího trhu a s technickými, ultra lehkými textiliemi.

Klan romantický: vyznačuje se dětskou naivností a evokuje „Indie Kids“ přelomu osmdesátých a devadesátých let. Jeho příslušníci dávají na odiv svůj životní styl, který není nyní ničím jiným než pouhým konzumem.

Klan nositelů značek: ten snad ani není třeba komentovat. Snobský, poučený příslušník klanu má dvě tváře: dekadentní a excentrickou. Obě se však rozjasní a splynou ve světě značek.

Klan vyznavačů luxusu: je střízlivý, umírněný a ví, že pocitu přepychu lze docílit jen za pomoci vysoce kvalitních materiálů a perfektního vypracování. Bohužel úchvatné materiálové složení, jakým je například kašmír s činčilovým vlasem, není určeno pro zátěžové situace a běžné nošení. Příslušníci klanu ale nestojí o materiály, které by je přežily. Luxus je třeba obnovovat od sezony k sezoně.

Klan intelektuálů: pěstuje retro styly a působí velmi zkostnatěle.

Klan utopie: miluje moderní umění a současnou architekturu. Zajímavé je, jak striktně se drží módy 80. let minulého století. Jeho příslušníci si v ní přímo libují, snad proto, že obdivují japonské návrháře a jejich přístup k odívání. Právě v osmdesátých letech se druhá generace japonských návrhářů začala díky svým neobvyklým pohledům na oděv prosazovat v Evropě. Dnes je tu na scéně již třetí generace Japonců, kteří citlivě vnímají západní tvarování, a jejich myšlení v oblasti futuristických technologií výroby materiálů, a především funkčních úprav je velmi novátorské. Klanu dominuje umírněnost a tvarová střízlivost.

Téma 3.: Naladit správný tón

Výrazný trend, který přináší nenucenost, vyváženost a střízlivost. Černá barva v něm nemá nic společného s Goth či Emo stylem, ani s intelektuály z levého břehu Seiny z 50. let či s levicově orientovanými architekty. Černá tu nesouvisí ani s „malými černými šaty“, které přinesla do módy Coco Chanelová v období 20. let, kdy záměrně povýšila barvu určenou pro služky do oblasti haute couture.

Nyní má černá symbolizovat pokoru, skromnost, možná i východisko pro budoucnost. Básník Pierre Reverdy tvrdil, že černá odhalí pravou podstatu věci. Ponor do černé za poznáním vlastní identity? Možná. Základem tématu je dokonalé, klasické tvarování, které oživuje hra struktur materiálů.

Připomeňme si práci prvního couturiera Charlese Fredericka Wortha, který v dobách vlády Napoleona III. experimentoval s vazbami a jejich vizuální proměnlivostí vlivem světla. K tomu jej vedla nutnost striktně dodržovat dvorní etiketu. Tehdy se totiž dáma nesměla objevit ve vznešené společnosti v jiné barevnosti šatů než bílé.

Úzké sukně zdůrazňující křivky těla, právě tak jako maskulinní prvky, kalhoty v prodloužené délce s vysokým pasem a v uvolněné siluetě zdůrazňují ženskost. Nezbytností jsou předimenzované délky, strohý, ničím nezdobený výstřih a nenápadné poprsí.