Souboj titánů naostro. Ovládne digitální svět Facebook, nebo Google?

Sociální sítě, videochaty, počet uživatelů, cena akcií – v bitvě o internetovou komunitu má zatím navrch nejpopulárnější sociální síť.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard Cortés (iPhone, ArtStudio)Česká pozice

Sotva jsme stačili minulý týden vstřebat oznámení Googlu, že rozjíždí vlastní sociální síť, přišel bleskový kontraúder Facebooku. Zakladatel největší sociální sítě na světě Mark Zuckerberg ve středu v Palo Altu představil jednoduchý videochat, který vznikl ve spolupráci se společností Skype. Tedy odpověď na funkci Hangouts projektu Google+.

Nový videochat umožňuje videohovory v reálném čase i zasílání videozpráv přátelům, kteří zrovna nejsou on-line. Nová aplikace se jednoduše nainstaluje a ještě snadněji ovládá. V podstatě v ničem se neliší od funkce Hangouts. Tedy až na drobnost – množství chatuchtivých kamarádů, kterých je na Facebooku zatím znatelně víc. Přesně 750 milionů.

Mark Zuckerberg počet dosud ulovených uživatelů oznámil v Palo Altu během představení nové videoslužby, a nikoliv při separátní akci jako doposud. Jak Zuckerberg mimo jiné podotkl, v této fázi už počítat uživatele nemá smysl. Souhlasíme.

Nejpopulárnější na Google+ je „Zuck“

Ostatně Mark Zuckerberg v současnosti dominuje i u svého novopečeného konkurenta (Google+ zatím běží ve zkušební verzi pro omezený okruh uživatelů). Podle Google+ Statistics je totiž „Zuck“ nejpopulárnější osobou nové sociální sítě a má nejvíce uživatelů, kteří ho sledují. Do svých „okruhů“ přátel si ho přidalo 44 871 lidí, zatímco zakladatelé Googlu Larry Page (30 271) a Sergey Brin (23 426) jsou až na druhém a třetím místě. S druhou příčkou se v příštích letech pravděpodobně bude muset uspokojit i jejich produkt, který někteří novináři již dnes nazývají „The Facebook Killer“. To je rozhodně předčasné i v případě náladového internetu, tři čtvrtě miliardy kamarádů se prostě jen tak nezbavíte.

Přesto je již dnes zřejmé, že Googlu nejde pouze o vytvoření konkurenční síť Facebooku. Start Google+ je prvním velkým krokem kalifornského internetového gigantu poté, co Larry Page v dubnu nahradil Erika Schmidta ve funkci CEO. Všechny současné změny a novinky naznačují, že v koncernu nastala nová éra a Page přišel s masterplánem, jehož cílem je přeměnit celý internet v osobní zážitek pod dozorem Googlu. V tomto smyslu by měli Larry a Sergey samozřejmě mnohem větší uživatelskou databázi než konkurenční Facebook.

Smaragdové moře

Google má v bitvě o nadvládu několik výhod. Na rozdíl od Facebooku se může poučit z téměř deseti let sociálních zkušeností ostatních společností i vlastních předchozích nezdarů. Vzpomeňme jen na neúspěšné sociální služby Google Orkut, Wave a Buzz. Když specialista na sociální sítě Vic Gundotra začal před rokem pracovat na Google+, dal projektu krycí jméno Smaragdové moře.

Nechal se inspirovat stejnojmenným obrazem německého malíře Alberta Bierstadta, který zobrazuje ztroskotanou loď. „Buď dosáhneme na nový horizont, anebo nás semelou a potopí vlny,“ komentoval tehdy Gundotra krycí název a dodal: „Z Googlu uděláme sociální platformu, jejíž rozměry budou přesahovat vše, co tu doposud bylo.“ Ostatně internetová komunita projevila v prvních dnech o novou službu obrovský zájem. Servery se již několikrát musely restartovat. Pozvánky na otestování sítě se prodávají v internetové aukční síni eBay a stovky uživatelů na Twitteru škemrají, aby je Google konečně pustil dovnitř.

Zúčtování

Uživatelé Facebooku společně strávili zhruba 475 tisíc let, Google společně s YouTubem a e-mailovou službou nasbíral let „pouze“ 380 tisícZatím však vede Zuckerberg. A to i přesto, že se Googlu v květnu poprvé podařilo překonat hranici jedné miliardy uživatelů a Facebook jich má měsíčně pouhých 714 milionů, jak informuje nejnovější studie společnosti Comscore. Jenže zatímco uživatelská databáze Googlu meziměsíčně vzrostla o 8,4 procenta, nárůst Facebooku činil 30 procent. Navíc lidé nikde jinde na webu nestrávili více času než právě v síti Marka Zuckerberga. Uživatelé Facebooku společně strávili 250 miliard minut, zhruba 475 tisíc let. Google společně s YouTubem a e-mailovou službou nasbíral let „pouze“ 380 tisíc...

Navzdory všem spekulacím o nové IT bublině úspěch Facebooku dokumentuje i neutichající zájem o jeho podíly. Zatímco akcie Googlu tento rok silně klesly, valuace Facebooku nedávno dosáhla nového maxima – 70 miliard dolarů. Od dravých investorů ze Silicon Valley až po konzervativní Goldman Sachs, s Facebookem chce do postele každý. Poslední zprávy tvrdí, že si na internetový fenomén brousí zuby dokonce i Peking.

Čínské námluvy

Zdroj blízký jednání prozradil portálu Business Insider, že Čína má zájem koupit od bývalých zaměstnanců Facebooku největší možný podíl. Dle dalších nejmenovaných zdrojů serveru se do jednání ve jménu Číny vložila Citibank s argumenty dosahujícími 1,2 miliardy dolarů.

To může znamenat dvojí: buď se chce Čína dostat do Facebooku, anebo Facebook do Číny. V současné situaci se jako mnohem pravděpodobnější zdá varianta druhá. Koneckonců Zuckerberg Čínu teprve nedávno osobně navštívil, a ač se svěřil s pocitem, že počítat uživatele jižž nemá smysl, největší on-line komunitě na světě ambiciózní mladík jistě odolá jen stěží. Tím spíš, když mu na záda funí Larry se Sergeyem a noční můry o osudu projektu MySpace společnosti Microsoft mu nedají spát.