Uživatelé sociálních sítí na prodej – ve velkém

Inzerce na sociálních sítích zažívá boom. Letos podle odhadů vyskočí o dalších 30 procent na více než 24 miliard dolarů. Suverénně nejoblíbenější reklamní plochou se stal Facebook – loni mu na účtu přistály tři čtvrtiny celosvětových reklamních investic na sociálních sítích.

Využívání a někdy údajně i zneužívání osobních údajů pro marketingové účely ale... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Využívání a někdy údajně i zneužívání osobních údajů pro marketingové účely ale... | foto: Richard Cortés, Česká pozice
Využívání a někdy údajně i zneužívání osobních údajů pro marketingové účely ale...

Lidé stále častěji přesouvají své aktivity do virtuálního světa. Populárním místem, kam se mnozí chodí družit častěji než do baru, jsou sociální sítě. Počet jejich aktivních uživatelů loni celosvětově překonal hranici dvou miliard. Firmy proto stále častěji vylepují své plakáty na internetu než například na sloupu před hospodou. Jen na sociálních sítích loni zadaly inzerci za 15,3 miliardy dolarů, což je meziročně o 41 procent víc.

Dominantní hráči

Suverénně nejoblíbenější reklamní plochou se stal Facebook. Na největší sociální síti má v současné době svůj profil přes 1,4 miliardy uživatelů. To znamená, že zhruba 68 procent všech uživatelů sociálních sítí má profil právě zde. Ještě větší dominanci má Facebook v reklamních příjmech. Loni mu na účtu přistály tři čtvrtiny celosvětových reklamních investic na sociálních sítích.

Podle očekávání společnosti Strategy Analytics by v letošním roce objem reklamy na sociálních sítích mohl vzrůst o 29 procent na 24,2 miliardy dolarů

Jeho často skloňovaný konkurent Twitter si přišel na pouhých osm procent trhu. Vedoucí postavení Facebooku by se navíc letos mohlo ještě posílit. Podle očekávání společnosti Strategy Analytics by v letošním roce objem reklamy na sociálních sítích mohl vzrůst o 29 procent na 24,2 miliardy dolarů. Zvýšit by se měl i podíl sociálních sítí na celkovém objemu online reklamy, který v současnosti tvoří 11 procent.

„Trh sociálních sítí vykazuje silný růst napříč regiony. Velké sociální sítě a komunikační platformy podporují stále větší využívání a uvázání si uživatele prostřednictvím rostoucí integrace digitálního mediálního obsahu,“ říká analytik Leika Kawasaki.

Pod dohledem Velkého bratra

Co ale opravdu výrazně pomůže Facebooku do budoucna, je jeho podrobné cílení reklamy. Díky opakované úpravě svých podmínek a utahování uživatelských práv má totiž své „ovečky“ prokleplé jako nikdo jiný v tomto odvětví. Nová pravidla používání, která vyvolala na přelomu roku vášnivé diskuse internetové veřejnosti, dávají Facebooku možnost shromažďovat řadu informací o tom, jak, odkud a kdy ho lidé používají, jaké weby navštěvují, jak často se toulají mimo facebookové stránky, co nakupují, za co platí či kam si nechávají zboží posílat.

S nařčením z využívání a někdy i zneužívání osobních údajů se čas od času vypořádávají všechny velké technologické společnosti, včetně výrobců elektroniky

Kromě toho ale Facebook shromažďuje informace od přátel a cizích lidí, od sdílení fotografií, příspěvků až po poslané zprávy. Facebook vidí i kontakty uživatele, pokud si je uživatel v mobilním telefonu nebo v e-mailu takzvaně sesynchronizuje. A konečně Facebook shromažďuje i informace o používaných zařízeních, jejich operačních systémech, hardwaru, nastavení, jménech souborů, aplikacích, stavu baterie, síle signálu či telefonních číslech.

To všechno je pro sociální síť dobře zpeněžitelné. Třetí strana, tedy například zadavatel reklamy, totiž může mít díky tomu tak efektivní kampaň jako nikde jinde. Třeba kavárna si vybere uživatele, který jde zrovna kolem, s téměř vyčerpaným předplaceným datovým balíčkem a jednoduchým vzkazem ho pozve na wi-fi zdarma.

Využívání a někdy údajně i zneužívání osobních údajů pro marketingové účely ale není jen případ Facebooku. S nařčením z takového jednání se čas od času vypořádávají všechny velké technologické společnosti, včetně výrobců elektroniky. Dlouhodobě je kvůli tomu popotahován Google, nedávno se dostal pod palbu kritiky i Samsung kvůli „odposlouchávajícím“ televizím. Nakládáním s citlivými daty se proto nyní intenzivně zabývá i Evropská unie.

Regulace by měla zpřísnit

Nová pravidla jsou součástí dlouho připravovaných předpisů na ochranu osobních dat v EU, které navrhuje česká eurokomisařka Věra Jourová

Ministři zemí EU už minulý měsíc souhlasili s novými pravidly, podle kterých si budou lidé moci na zneužívání osobních údajů stěžovat přímo ve své zemi a ve svém jazyce. Dosud to totiž řešili úředníci v zemi, ve které má firma evropské sídlo. To je v případě 29 ze 30 největších světových online společností, Facebook nevyjímaje, v irském Dublinu. Dovolat se svých práv z Čech tak dosud bylo značně složité.

Nová pravidla jsou součástí dlouho připravovaných předpisů na ochranu osobních dat v EU, které navrhuje česká eurokomisařka Věra Jourová. Ta věří, že je prosadí. „Letos se podaří dosáhnout konce legislativního procesu, protože dnes je výrazně silnější poptávka po ochraně soukromí než kdy dřív,“ uvedla v dřívějším rozhovoru pro LN.

Reklama na sociálních sítích.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.