Ceska Pozice

Směšné penále Omnipolu problémy letadel CASA nekompenzuje

Smluvní pokuta za vadný systém pasivní ochrany dosahuje desítek tisíc korun za den. Obrana však za nefunkční stroje zaplatila miliardy.

Výsměch daňovému poplatníkovi. Tak lze charakterizovat smluvní pokutu pro společnost Omnipol za vadné letouny CASA C-295M, které tato firma dodala české armádě. Penále začalo nabíhat počátkem srpna poté, co Omnipol nezajistil odstranění závad na systému pasivní ochrany. Ten má v případě útoku oklamat nepřátelskou raketou a navést ji na falešný cíl.

Penále za vadné zařízení se pohybuje v řádu desetin promile z ceny zakázky, tedy v desítkách tisíc korun za den. Výpočet totiž nevychází z celkové hodnoty zakázky (3,6 miliardy korun), ale jen z ceny systému pasivní ochrany letounu. Tento systém má hodnotu 150 milionů korun (s logistikou a službami 200 milionů korun).

Tím však výčet problematických momentů kontraktu mezi ministerstvem obrany a Omnipolem nekončí. Pokud totiž dodavatel neodstraní závady na systému pasivní ochrany, resort po něm může požadovat vrácení peněz, avšak pouze za zmíněné zařízení. Paradoxně nemůže odstoupit od celé zakázky, ačkoli v podstatě s letadly létat nelze. Přesněji řečeno, létat s nimi možné je, avšak nikoli v bojových misích. Přitom za tímto účelem byly pořizovány.

V Afghánistánu, kde jsou nasazeni čeští vojáci v rámci mise NATO, je tento typ ochrany taktických přepravních letadel nezbytnou výbavou. Podle dobře informovaného zdroje ČESKÉ POZICE právě minulý afghánští povstalci úspěšně zaútočili na alianční přepravní vrtulník. Rozměrný vzdušný cíl je považován za snadný terč zejména při vzletu a přistání.

A s přistáváním se pojí i další neduh letadel CASA. Armádní piloti při zalétávání strojů objevili závady v navigačním softwaru. Ten se při přistání choval nevyzpytatelně. Pokud se vedle sebe nacházely dvě přistávací dráhy, stalo se, že systém samovolně převedl přistávací manévr z jedné na druhou a přitom letoun nebezpečně naklonil. Proto je navigační software předmětem reklamačního řízení. Potíž však tkví v tom, že podle informací ČESKÉ POZICE Omnipol závadu uznat odmítá s odůvodněním, že není dostatečně prokázaná a na jiných letadlech sloužících u cizích armád se nevyskytla. V současné době ministerstvo obrany prodloužilo Omnipolu o měsíc zápůjční lhůtu, během níž se technici španělského výrobce (společnost EADS) pokouší dát letoun do pořádku.

Úředníci z ministerstva obrany se shodují, že kontrakt dojednaný vládou Mirka Topolánka, v němž sehrál klíčovou úlohu exministr obrany Martin Barták, je pro resort nevýhodný. Fakticky neumožňuje vedení obrany od smlouvy s Omnipolem odstoupit. Právě proto si ministr obrany Alexandr Vondra najal právníky z White & Case, aby se připravil i na případnou soudní dohru. Pokud Omnipol neodstraní zjištěné závady, anebo nenabídne podstatnou slevu z nákupu, obrana zveřejní dlouho utajovaný kontrakt s Omnipolem o nákupu těchto letadel. Podobně prý naloží i s analýzou White and Case, která má být po úpravách hotova na přelomu srpna a září. A k dovršení všeho se chystá i k vypovězení smouvy s Omnipolem.

„Ministerstvo koupilo letadla, zaplatilo za ně, a přitom je nemůže užívat. To se nám hrubě nelíbí. Dodavatel to musí okamžitě vyřešit a je na něm, jak to udělá,“ prohlásil v pondělí náměstek ministra obrany Rudolf Blažek, který šéfuje sekci vyzbrojování. Zdroje z Blažkova okolí ČESKÉ POZICI potvrdily, že je vedení obrany tentokrát připraveno postupovat razantně.

Související články

zpět na článek


© 2022 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.