Slučovat, či opět rozdělovat Národní divadlo se Státní operou?

Představu, jak to bude, měl za ministerstvo kultury zpracovat náměstek Martin Sankot. Hlásil, že je hotovo, ale dosud o ní neřekl zhola nic.

Fasáda Národního divadla by měla být do roku 2015 v novém hávu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Fasáda Národního divadla by měla být do roku 2015 v novém hávu. | foto: © WikipediaČeská pozice
Fasáda Národního divadla by měla být do roku 2015 v novém hávu.

Aktualizováno. V Národním divadle se stále vyjednává. Ministryně kultury Alena Hanáková se denně schází se zástupci umělců, kteří jsou ve stávkové pohotovosti. A také s odboráři, kteří jsou na její straně. Usmiřuje každého s každým, protože lidi se přece mají mít rádi. Z druhé strany proti ní sedí rozvážný bard Jan Kačer, kterého do role vyjednavače vyzvedli umělci na středečním mítinku s paní ministryní, protože promluvil „moudře“ a projevil se jako gentleman.

Jenže tady vůbec nejde o vzedmuté emoce, které se paní Hanáková s naivitou sobě vlastní pokouší uklidňovat. Dokonce už nejde ani o odvolání bývalého ředitele Ondřeje Černého. Jde o dobré a racionální řešení provozu a fungování Národního divadla (ND).

Jedni šlapou na plyn, druzí na brzdu

Vyjednáváním se dá dohodnout, kdo bude po Martinu Sankotovi, jenž ve funkci krizového ředitele ve čtvrtek skončil, ND provizorně řídit. Ministryně v pátek do funkce jmenovala současného technicko-provozní ředitele ND Václava Peloucha. Může vzniknout i komise, jež osloví kandidáty na příštího ředitele ND. Ale složení, které z takového dohadování vzejde, vůbec nemusí být ideální. Zúčastněné strany – odboráři, zástupci ND i ministerstvo – se budou především přetahovat, kdo v ní bude mít větší vliv. Který z odborníků je „jejich“ člověk. Přitom tam mají především zasednout ti, kdo umějí najít dobrého šéfa ND. Zase: nejde o to, kdo to bude, ale především o jeho představu budoucího fungování ND. A právě na té se rozhádané strany neshodnou.

Jde o dobré a racionální řešení provozu a fungování Národního divadla

Pro to, jak se bude situace v Národním divadle vyvíjet, je rozhodující odpověď na jednoduchou otázku. Bude ND pokračovat s jedním operním souborem? Tím, který vznikl po sloučení Státní opery Praha (SOP) a ND? Nebo se organizačními a provozními změnami vrátí SOP autonomie a v Praze budou de facto samostatné opery dvě? Představu, jak to bude, měl za ministerstvo kultury zpracovat ekonomický náměstek Martin Sankot. Chystal ji od června, hlásil, že je hotovo, ale ani po všech událostech okolo odvolání ředitele Černého ji nezveřejnil. Neřekl o ní zhola nic.

Ministerstvo se bojí přiznat, co že se to od dubna vlastně chystalo udělat a jaké měl Sankot zadání. I proto působí veškeré dění tak iracionálně a jako by nemělo žádný důvod. Vedení ministerstva správně tuší, že jakmile na tuto klíčovou otázku odpoví, bude snadnější dovodit, kdo za náhlou a vzhledem k okolnostem i nesmyslnou změnou ministerského plánu stojí. Absurdita rozhodování o Národním divadle bude pak opravdu nepřehlédnutelná. Vždyť pouhých několik měsíců poté, co se odvolaný ředitel ND se svým týmem pustil z vůle ministerstva do slučování, začalo stejné ministerstvo kolos ND otáčet do protisměru. Černý šlapal na plyn, ministerstvo na brzdu.

Jaké měl náměstek Sankot zadání? Až se to dozvíme, bude absurdita rozhodování o Národním divadle opravdu nepřehlédnutelná.

Situace je v tuto chvíli patová. Pokud ministryně kultury přizná úmysl dát autonomii SOP, vzbouří se ti, co pracovali na sloučení. A nepůjde jen o to, jakému modelu fandí. Věci jsou už prostě příliš daleko. Například opatření, jež k vytvoření nového baletního souboru provedl Petr Zuska, jsou s konceptem autonomní SOP, který je ve hře, neslučitelná. Proto jsou také protesty šéfa baletu nejvíc slyšet. Pokud ministryně naopak couvne a rozhodne se sloučení dokončit, rozzlobí odboráře ze Státní opery, kteří celou dobu doufali v návrat starých časů a jistě i leccos pro něj udělali. Nyní tedy logicky stojí za Hanákovou a podporují odvolání Ondřeje Černého.

Politikum Národní divadlo

Kromě řešení pro ND visí stále ve vzduchu několik dalších otázek. Komu a proč se podařilo na ministerstvu financí prosadit kroky, kterými se sloučení ND a SOP brzdilo? Nikdo se nechce přiznat ani k tomu, že posadil a Sankota na židli ekonomického náměstka na ministerstvu kultury a dal mu jasné zadání.

Stopy vedou na ministerstvo financí do blízkosti Miroslava Kalouska. Že se děly s jeho požehnáním, je zřejmé. Ale nechce se věřit tomu, že by je sám vymýšlel nebo dokonce řídil. Na to asi čas nemá. Zato se hodně mluví o tom, že v týmu Kalouskových poradců je někdo s úzkými vazbami na Státní operu a ten měl mít celou operaci na starosti.

Je nejvyšší čas, aby se všichni, kteří přispěli k současnému rozvratu v ND, chytili za nos. Přestali hrát své hry, ukájet své ambice a prosazovat své zájmy a začali konečně myslet na to, čím své konání zaštiťují: na Národní divadlo. Pokud začnou o jeho budoucnosti jednat s odborníky a divadelními profesionály ti, kdo mají moc o budoucím provozním modelu ND rozhodovat, mohlo by se nějaké „třetí“ a dobré řešení pro budoucnost najít. Že je ND politikum, se v uplynulých dnech potvrdilo a politici to budou muset vzít na vědomí. Paní Hanákovou mezi ně přirozeně počítat nelze.

Počet příspěvků: 1, poslední 14.9.2012 10:40 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.