Škoda Auto: Letos oproti loňsku výroba v Česku o sto tisíc aut pozadu

Škoda Auto čelí propadu stěžejních trhů. Na začátku roku ji zasáhl koronavirus v Číně a poté v Evropě. Škoda i celý koncern Volkswagen však mají dost problémů i bez pandemie. Zákazníkům nemohou kvůli potížím se softwarem předávat ani nové golfy, ani nové octavie. Tyto dva modely jsou přitom pro finanční zdraví celé skupiny zásadní.

Roman Šitner 15.6.2020
Škoda Auto obnovila výrobu. Zavřená byla kvůli pandemii od 18. března. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Škoda Auto obnovila výrobu. Zavřená byla kvůli pandemii od 18. března. | foto:  Petr Topič, MAFRA
Škoda Auto obnovila výrobu. Zavřená byla kvůli pandemii od 18. března.

Ve Škodě Auto se dál kupí problémy. Na začátku roku ji zasáhl koronavirus v Číně, poté v Evropě, oživení navíc komplikují potíže s novou Octavií. A teď se ještě chystají změny ve vedení automobilky – současný šéf firmy Bernhard Maier má údajně zamířit do čela Porsche. Škoda i celý koncern Volkswagen přitom mají dost problémů i bez pandemie. Zákazníkům nemohou kvůli potížím se softwarem předávat ani nové golfy, ani nové octavie. Tyto dva modely jsou přitom pro finanční zdraví celé skupiny zásadní.

V koncernu se proto připravují změny, které by měly vyřešení problémů urychlit, napsal německý magazín Auto Motor und Sport. Podle něj je hlavním cílem uvolnit ruce šéfovi skupiny Herbertu Diessovi, který řídí nejen celý kolos od motorek Ducati až po autobusy Scania, ale i značku Volkswagen. Tu by měl podle magazínu přenechat Oliveru Blumemu, nynějšímu řediteli Porsche. A to se týká i české automobilky.

Potíže se softwarem

Zdroje z koncernu říkají, že se ve vedení výrobce sportovních vozů počítá s jejím někdejším obchodním šéfem Bernhardem Maierem, který už pátý rok stojí v čele Škody Auto. Kdo ho nahradí, nikdo neuvedl a automobilka tyto spekulace nekomentuje. Nový šéf by tedy firmu nepřevzal v ideální situaci. Za normálních okolností by nyní prodeje jely naplno a nová Octavia by ke značce lákala zákazníky. Její moderní technologie by pak umožnily prodávat ji za vyšší ceny a s vyšší marží. K tomu má firma nové SUV Kamiq, stále čerstvou novinku Scala i například modernizovaný Superb.

Jenže potíže s koronavirem to komplikují. Oproti loňsku je firma letos s výrobou v Česku pozadu o sto tisíc aut. Čelí pokračujícímu propadu stěžejních trhů. Sice má objednávky z minula, ale nové přicházejí pomalu. Na zhrouceném trhu pak není možné počítat s vysokými maržemi. A také je tu zmíněný problém s Octavií. Ta sice uvolnila část prostoru SUV Karoq, ale stále tvoří zhruba 30 procent odbytu Škody, proto je s náskokem nejsilnějším modelem. Jenže automobilka octavie nepředává zákazníkům už přes dva týdny a stále není jisté, jak dlouho to potrvá.

Problémy nezůstaly jen u koncernových bestsellerů. Nezdařilo se ani uvedení elektromobilu ID.3, který se měl stát milníkem vstupu skupiny do éry elektromobilů. Důvodem jsou opět hlavně potíže se softwarem, který se podobá systému Android. Firma na novinku navnadila zákazníky, kterým teď nemá co dodávat.

Řešení potíží se softwarem se zatím nenašlo. „Stále probíhá interní analýza,“ uvedl mluvčí podniku Pavel Jína. Oficiálně je důvodem špatně funkční systém E.call, který má v případě nehody volat záchranáře. Stejná potíž zastavila i dodávky golfů a třetího ze spřízněných modelů Seatu – model Leon. Varováním bylo už odložené představení nového Golfu. O jeho problémech se softwarem se mluvilo dlouho a německá média to označovala za katastrofu. Když se nějakou potíž podařilo odstranit, objevila se nová.

Problémy přitom nezůstaly jen u koncernových bestsellerů. Nezdařilo se ani uvedení elektromobilu ID.3, který se měl stát milníkem vstupu skupiny do éry elektromobilů. Důvodem jsou opět hlavně potíže se softwarem, který se podobá systému Android. Firma na novinku navnadila zákazníky, kterým teď nemá co dodávat. Desítky tisíc lidí, kteří si auto rezervovali už loni na podzim, si je budou moci v půlce června teprve objednat. Také v tomto případě se problém týká i Škody, protože Volkswagen prošlapuje cestu a vyvíjí technologie, jež v Mladé Boleslavi převezmou.

Škoda dosud nezveřejnila výroční zprávu za loňský rok, kterou měla původně nachystanou na 23. března. Výsledky by přitom ukázaly, jak na firmu dopadly potíže na čínském trhu, kde loni prodala o pětinu méně aut než v roce 2018. To vše koronakrize prohloubila, v prvním čtvrtletí prodeje v Číně spadly meziročně o více než polovinu. V Evropě to není lepší, za první čtyři měsíce se odbyt škodovek propadl o 28 procent.

Bernhard Maier (60)

  • Vyučený automechanik později vystudoval podnikovou ekonomiku.
  • Začal jako obchodník s výpočetní technikou.
  • Do automobilového průmyslu se dostal v BMW, kde strávil 13 let a zastával různé vedoucí pozice v Německu i Velké Británii. Tam mnichovská automobilka vlastnila značky Rover a Land Rover.
  • V roce 2001 přešel do Porsche, kde se stal šéfem německého zastoupení. Později převzal řízení globálních prodejů automobilky.
  • Od listopadu 2015 je šéfem Škody Auto.
  • Nyní se spekuluje, že by mohl převzít pozici ředitele značky Porsche.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.