Ceska Pozice

Severočeský skandál krouží kolem bossů Oulického a Řebíčka

Policie obvinila manažery firem spojených s podnikatelem Patrikem Oulickým a exministrem dopravy Alešem Řebíčkem z krácení daní.

Zní to trochu jako „aftershocky“ po hlavním zemětřesení, v jehož epicentru se propadla půda pod nohama bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha (policie ho zatkla v pondělí 14. května večer):

Fiktivní faktury?

Konkrétně jde o společnosti Viamont DSP a Energetické a dopravní stavby (EDS). Důvodem obvinění je prý krácení daní při zakázce na rekonstrukci děčínského mostu na silnici I/13 za 564 milionů korun, jak uvádí server Aktuálně.cz. Na opravu mostu přispěla Evropská unie prostřednictvím Operačního programu doprava částkou 549 milionů korun.

Zakázku vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Chomutově v době, kdy byl šéfem chomutovské správy ŘSD René Komínek (ODS). Získala ji společnost Viamont DSP, která pak podle policie část prací fiktivně zadala ústecké společnosti EDS. V průběhu let 2008 a 2009 obvinění zástupci firem vystavovali dle mluvčí ústecké policie Veroniky Hyšplerové „faktury za práce, které pravděpodobně nikdy nebyly provedeny. Tyto služby ve výši zhruba 50 milionů korun vykazovali v příslušných daňových přiznáních.“ Stát tak údajně připravili na daních o zhruba 15 milionů korun.

Mezi obviněnými je dle Aktuálně.cz ředitel Severočeské vodárenské společnosti Bronislav Špičák, který byl v inkriminované době předsedou představenstva EDS.

Hoši z ODS (něco málo o EDS a Viamontu)

Energetické a dopravní stavby – dle Aktuálně.cz patří třem vlivným členům severočeské ODS Patriku Oulickému, Alexandru Novákovi a Danielu Ježkovi. Oulický, považovaný za jednoho z „kmotrů“ ODS, na aktuální kauzu pro Českou televizi reagoval, že „to je určitě velká věc“, ale že o tom nemá informace. Spolumajitelem firmy EDS se dle oficiálních záznamů stal Oulický až v roce 2011.

Viamont DSP – třetinovým majitelem firmy byl do roku 2006 Aleš Řebíček (od loňského léta majitel fotbalové Slavie). Několik měsíců předtím, než se stal ministrem dopravy v Topolánkově vládě, svůj podíl prodal, aniž by přesně uvedl za jakou cenu. Zatím poslední suma, ke které se exministr dopočítal vloni v listopadu, byla 750 milionů korun... Podle některých informací ČESKÉ POZICE Aleš Řebíček míří zpět do politiky, přičemž vlastnictví (a v dané chvíli záchrana) pražského fotbalového klubu by mohlo být vhodným odrazovým můstkem.

A na závěr úryvek z rozhovoru s Alešem Řebíčkem pro ČESKOU POZICI z loňského srpna:

ČESKÁ POZICE: Opoziční politici a média spojují vaše působení na ministerstvu dopravy se státními zakázkami pro Viamont. Vám se to zdá divné?

ŘEBÍČEK: (...) Různá hausnumera vznikala z toho, že se sečetla čísla v jenom roce prostavěných zakázek s čísly vysoutěžených zakázek, které se budou stavět několik dalších let. Navíc když byl Viamont v konsorciu, kde měl dvacetiprocentní účast, započítalo se mu všechno, aby byl „důkaz“ mého ovlivňování tendrů na ministerstvu dopravy zřetelnější. Anebo spekulace o velikosti Viamontu: i já si umím na internetu najít ve výročních zprávách, že záhadný růst jeho stavební divize nezačal v roce 2007, kdy jsem byl ministrem, jak novináři psali, ale že už v roce 2005 měla tržby přes miliardu a v roce 2006 už dvě. A pak pokračovala na tři a čtyři miliardy v dalších dvou letech. O jakém záhadném růstu mluvíme?

zpět na článek


© 2022 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.