Šéf ŘSD Čermák prý byl málo razantním vyjednavačem

Ředitelství silnic a dálnic disponuje ročně 35 miliardami korun. O vypisované zakázky by se mohly zajímat stavební firmy i vlivní lobbisté.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Ministr dopravy Zdeněk Žák provedl čistku v podřízených organizacích ministerstva. Z postu byli odvoláni hned tři šéfové – generální ředitel Ředitelství silnic a dálnice (ŘSD) David Čermák, Jan Skalický, generální ředitel Ředitelství vodních cest a ředitel Drážního úřadu Pavel Kodyma. Z hlediska objemu peněz, které má daná organizace k dispozici na přerozdělování ve veřejných tendrech, se největší pozornost věnuje manažerské výměně v ŘSD, jež ročně disponuje více než 35 miliardami korun.

To je pádný důvod, aby se o zakázky vypisované ŘSD zajímaly nejen stavební firmy a společnosti zabývající se přípravou staveb, ale i vlivní lobbisté. Nikoho proto nepřekvapuje, že ihned po Čermákově odvolání se objevila řada spekulací, které zájmové skupině jeho odchod pomůže, a kdo naopak ztratil. Více ukážou příští dny.

O odvolání Čermáka se spekulovalo již delší dobu. Ministr Žák opakovaně kritizoval vedení ŘSD v souvislosti s modernizací dálnice D1, zejména pak problematické uzavírky opravovaných úseků. V oficiálním zdůvodnění Čermákova odvolání zverejněném resortem ministr dopravy Žák konstatuje: Po vyhodnocení činnosti ŘSD jsem přesvědčen o tom, že v čele této organizace nyní potřebujeme razantního vyjednavače. Některé stavební firmy totiž stále nepochopily, že se změnila doba. Stát už není v roli obětního beránka, ale bude tvrdě hájit svoje zájmy. Na uvolněný post po Čermákovi usedne Pavel Kočica, předseda představenstva firmy salla 91, která se zabývá přípravou stavebních projektů a jejich kontrolou.

Davida Čermáka jmenoval šéfem ŘSD bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš v polovině května 2011. A stal se jím bez výběrového řízení. V rozhovoru pro ČESKOU POZICI na konci listopadu 2012 Čermák připustil, že snahy, aby ŘSD nevedl, se objevily ihned po jeho jmenování. Zřejmě nejblíže „konci“ byl po dovolání Dobeše loni na začátku prosince. Na postu však Čermák přežil ještě následujících deset měsíců.

Modernizace D1

Během Čermákova působení byly na ŘSD vypsány desítky tendrů, ty nejdůležitější jsou spojené s modernizací dálnice D1. Čermák v tomto ohledu neměl jednoduchou pozici. Výběrová řízení byla připravována již za jeho předchůdce René Poruby. Ve Zprávě o stavu a činnosti ŘSD, kterou Čermák zveřejnil loni v říjnu, se mimo jiné píše: „Dokumentace ke stavbě byla tak špatně připravena, že podle ní nebylo možné s plnou odpovědností řádného hospodáře a podle platné legislativy vypsat výběrové řízení na zhotovitele. (...) S ohledem na stav v čase byly pouze dvě možnosti. Zastavit výběrové řízení na zhotovitele stavby, nebo dokumentaci s maximálním nasazením dát do stavu schopného dokončení soutěže.“

Modernizace D1 se měla připravit mnohem lépe. Bylo by však nespravedlivé svalovat veškerou vinu na Davida Čermáka.

ŘSD se obávalo, že kdyby byla modernizace D1 zrušena, mohl by nastat kolaps stavebního trhu. I proto byla nakonec zvolena druhá varianta. Je bez diskuse, že se modernizace D1 měla připravit mnohem lépe. Bylo by však nespravedlivé svalovat veškerou vinu na Čermáka. Je též bez diskuse, že při vyjednávání se stavebními firmami, a to nejen o D1, má stát postupovat tvrdě. Pokud Čermákův nástupce bude tuto roli zvládat lépe, bude to jen dobře.

Tvrdé vyjednávání ale nesmí znamenat populismus. Vzpomeňme na dobu, kdy v čele ministerstva dopravy byl Vít Bárta a ŘSD řídil René Poruba. V té době veřejnost nabyla dojmu, že smysl resortu spočívá zejména ve válčení se stavebními firmami. Pozitivní reálný dopad však tento přístup neměl.