Revolučních on-line přednášek MOOC se chytají už i Japonci

Dvě nejprestižnější japonské univerzity v Tokiu a Kjótu spouštějí nové dálkové kurzy. Přidávají se tak k americkému Stanfordu či MIT.

V tokijském Muzeu nastupující vědy a inovací (Miraikan) měli trenažér operací už před lety, nyní nabídne Tokijská univerzita i on-line MOOC kurzy pro desetitisíce studentů. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V tokijském Muzeu nastupující vědy a inovací (Miraikan) měli trenažér operací už před lety, nyní nabídne Tokijská univerzita i on-line MOOC kurzy pro desetitisíce studentů. | foto: © ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice
V tokijském Muzeu nastupující vědy a inovací (Miraikan) měli trenažér operací už před lety, nyní nabídne Tokijská univerzita i on-line MOOC kurzy pro desetitisíce studentů.

Před několika dny vyšel žebříček nejlepších světových univerzit, takzvaný Šanghajský, jenž je též znám pod zkratkou ARWU. V první dvacítce je sedmnáct amerických univerzit s vedoucím Harvardem a Stanfordem, dvě britské (pátý Cambridge a desátý Oxford) a jedna švýcarská škola – ETH Curych. Právě tato polytechnika vystřídala na dvacátém místě nejlepší univerzitu Asie, když Tokio (Tódaj) kleslo na 21. příčku. Pak už jsou zase čtyři anglofonní školy, než na 26. příčce trůní japonská imperiální „dvojka“ – Kyoto University (Kjódaj).

A právě obě tyto univerzity se dle deníku Jomiuri Šimbun přidávají k rozvoji celosvětového fenoménu hromadných on-line přednášek, pro něž se vžila zkratka MOOC (Massive Open On-line Courses). Jde o distanční výuku s videem a vysokou mírou interakce, úkoly a diskusními fóry, jež připravují špičkoví učitelé ze škol typu Yale, MIT nebo průkopnické Stanford University. Jak ČESKÁ POZICE obsáhle popsala, do těchto kurzů se hlásí desetitisíce uchazečů. Jsou totiž dostupné zdarma. Všem, kdo mají čas a dostatek píle.

Jeden takový kurz MOOC (v angličtině) připravuje tokijský Hitoši Murajama, ředitel astrofyzického ústavu. „Dnes budu hovořit o Higgsově bosonu, který byl nedávno ve všech zprávách,“ říká na zapnutou kameru Murajama, jehož kurz bude od podzimu dostupný na nejpoužívanější z platforem, na webu Coursera, kde je zapsáno 4,5 milionu studentů.

Dvě první japonské vlaštovky...

Tokijská univerzita zde ovšem není jediným zástupcem Asie. Doplňují ji univerzity z Tchaj-wanu a Singapuru (obě na 101. až 150. příčce v ARWU) a dvě instituce z jednoho města: Chinese University of Hong Kong plus tamní University of Science and Technology.

Japonští přednášející nabízejí na webu zatím dva předměty: Murajamův kurz nazvaný Od Velkého třesku k temné energii a přednášky na téma světové bezpečnosti, míru a války, jež povede od října profesor Kijči Fudžiwara.

„Rádi bychom nabídkou našich kurzů přitáhli vynikající studenty,“ uvedl pro list Jomiuri zástupce Tokijské univerzity, podle nějž se již na podzimní dvojici předmětů registrovalo přes čtyřicet tisíc zájemců! Prostě počet, který by se nikdy nevešel do žádné auly...

A jak se zdá, budoucnost v MOOC vidí – anebo si ji alespoň zkoušejí a osahávají – i v Kjótu, kde sídlí druhá nejstarší univerzita Nipponu (z roku 1897). Kjódaj se naopak přidala ke konkurenčnímu serveru EdX, který založil Harvard spolu s MIT. Zatím jen formálně, poněvadž ještě žádnou MOOC výuku na EdX neprovozuje – podobně jako obě již u Coursery zmíněné hongkongské univerzity, dále Pekingská či Soulská univerzita nebo IIT Bombaj (Mumbaí). Z fáze příprav do dvou kurzů již mezi asijskými hráči přešla Tsinghua University (v žebříčku ARWU je na 151. až 200. světovém místě), která nabízí Základy elektrických obvodů a Dějiny čínské architektury – mandarínsky s anglickými titulky.

Americké videopřednášky na Wasedě

Co z kurzů MOOC vzejde, netuší nikdo, ale je jasné, že se do terciárního vzdělávání začínají promítat. A naprosto globálně.Rozvíjející se fenomén MOOC, o němž pravidelně píší články magazíny jako The Economist, Nature nebo Scientific American, přestává být jen západním výmyslem a jednoznačně proniká do celého světa. Propojuje i světové univerzity. Některé japonské už navíc začínají užívat cizí přednášky jako doplněk vlastní výuky.

Jak říká Šudži Hašimoto, prorektor tokijské Wasedy, ve svém červencovém semináři debatoval se študáky nad videem z George Washington University, které se týkalo umělé inteligence.

Co vlastně z kurzů MOOC vzejde, netuší nikdo, ale je jasné, že se do terciárního vzdělávání začínají výrazně promítat. A naprosto globálně.