Ceska Pozice

Reparát ministerstva dopravy na téma Jak zachránit dotace z EU

Mezi náhradními projekty pro operační program Doprava se zřejmě objeví dostavba a modernizace D1 a výstavba silnice první třídy.

foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

Napoprvé se to moc nepovedlo, snad to vyjde tentokrát. Ministerstvo dopravy musí vybrat náhradní projekty, které by mohla spolufinancovat Evropská unie. Existuje totiž vážná hrozba, a zřejmě naprosto reálná, že některé z projektů původně zařazených do operačního programu Doprava neprojdou schvalovacím procesem evropských byrokratů.

V materiálu Priority a financování dopravní infrastruktury od 1. ledna 2012, který v polovině srpna projednával pracovní tým tripartity, jsou uvedeny tři projekty, které by připadaly v úvahu jako variantní řešení. Dva z nich se týkají dálnice D1, třetí pak silnice první třídy.

Na operační program Doprava je určeno zhruba 22 procent všech peněz vyčleněných pro Česko z evropských fondů pro roky 2007 až 2013. Jde přibližně o 5,8 miliardy eur. Na začátku letošního roku se ministerstvo dopravy přesvědčilo, že to, nad čím se v Česku jen přimhouří oko, může být pro Brusel nezkousnutelné. Jak již dříve ČESKÁ POZICE informovala, Evropský účetní dvůr (EÚD) provedl audit vzorku projektů financovaných z operačního programu Doprava a důsledky mohou být krajně nepříznivé pro vyplácení dotací.

Ve zkratce připomeňme výsledky kontroly

Evropští účetní prověřovali pět projektů spadajících pod Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a tři pod Ředitelství vodních cest (ŘVC). Evropský účetní dvůr stanovil chybovost u projektů ŘVC na 96 až 100 procent! ŘSD dopadlo lépe, pochybení byla nalezena v osmi až šestnácti procentech. EÚD kritizoval hlavně dělení zakázek na menší, čímž se obchází povinnost vypisovat výběrová řízení, Ředitelství vodních cest vytkl diskriminaci při výběrovém řízení a ŘSD zase účtování neoprávněných víceprací. Již začátkem května ministerstvo dopravy preventivně pozastavilo čerpání části peněz z operačního programu a stáhlo žádost o průběžnou platbu.

Most i dálnice

V materiálu Priority a financování dopravní infrastruktury od 1. ledna 2012 se mimo jiné konstatuje, že největší otazník nad možností spolufinancování z evropských peněz visí nad výstavbou dálnice D8 v úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, a dále pak nad mostem přes Labe v Kolíně. U několika dalších projektů se EÚD pozastavil nad účtováním části nákladů, hlavně víceprací.

Ministerstvo dopravy uklidňuje, že případné stažení evropských peněz z D8 neznamená, že by se dálnice přestala stavětNáklady na rekonstrukci zdvihacího železničního mostu v Kolíně během výstavby vzrostly trojnásobně, a Bruselu se nelíbí ani průběh výběrového řízení na stavební práce. Co se týká D8, je pravděpodobné, že se kvůli početným žalobám ekologických sdružení nestihne dokončit v požadované době, tedy do roku 2015. Ministerstvo dopravy nicméně uklidňuje, že případné stažení evropských peněz z D8 neznamená, že by se dálnice přestala stavět.

Resort dopravy začátkem července pro ČESKOU POZICI uvedl, že s některými nálezy Evropského účetního dvora nesouhlasí a některá zjištění chce rozporovat. Auditoři prý provedli kontrolu příliš paušálně. Například v případě metodiky započítávání DPH do cen vyhodnotili projekty v rozporu s doporučením Evropské komise. Na dotaz, zda již byly námitky prezentovány a zda byly alespoň částečně uznány, ministerstvo dopravy dosud neodpovědělo.

Ještě než bude znám výsledek jednání s Bruselem, začal úřad pod vedením ministra Pavla Dobeše chystat náhradní řešení pro čerpání evropských peněz. A to pro případ, že by unie původně vybrané projekty skutečně odmítla proplatit. Ministerstvo nemá moc na výběr. Většina současných prací již s dotací z operačního programu počítá a nové se nezahajují.

Dálnice D1 - modernizace i dostavba

V materiálu Priority a financování dopravní infrastruktury od 1. ledna 2012 se hovoří o modernizaci dálnice D1 „v jednotlivých nejhorších úsecích mezi Mirošovicemi a Kývalkou“, a dále pak o výstavbě D1 v úseku mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Tato část dálnice se dle původních plánů měla začít stavět v roce 2013. Třetím projektem, který by se dal dodatečně zařadit do operačního programu, je výstavba silnice první třídy mezi obcí Mokré Lazce a hranicí okresů Opava/Ostrava.

Na dotaz, zda již byly tyto tři projekty s konečnou platností schváleny jako náhradní pro čerpání evropských peněz, ministerstvo dopravy nereagovalo. Jisté je, že variantní řešení musí být zahájeno v příštím roce. Pokud by se tak nestalo, hrozilo by, že se stavby nestihnou dokončit do 31. prosince 2015, tedy do časového limitu, který pro vyplácení peněz z fondů stanovila Evropská unie.

zpět na článek


© 2022 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.