Rekordní rok s digitální hudbou

Oproti loňsku narostly v Česku on-line prodeje muziky o 42 procent. Podaří se letos konečně zastavit propady celkových příjmů?

Česká pobočka Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) ohlásila dvě zprávy. Jedna je dobrá: loňský rok byl zcela průlomový, co se týká digitálních prodejů hudby; vloni meziročně narostly o 42 procent. Ta druhá je pro hudební vydavatele méně pozitivní – celkový obrat prodejů hudby včetně fyzických nosičů se meziročně snížil o 16,1 procenta.

V on-line byznysu s hudbou jsou loňské výsledky v Česku lepší než celosvětové, které se meziročně zvýšily „pouze“ o osm procent, jak jsme již informovali. Důvod je prostý: vloni na podzim se pro Čechy otevřel největší on-line obchod s hudbou na světě iTunes. A jak uvádí IFPI, český trh je mezi zeměmi, v nichž byl tento servis spuštěn ve stejné době, v přepočtu na jednoho obyvatele jednoznačně nejúspěšnější (v září 2011 otevřel iTunes místní „pobočky“ ještě v těchto zemích: Bulharsko, Estonsko, Maďarsko, Kypr, Litva, Lotyšsko, Malta, Polsko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko).

A rozšířila se také nabídka tuzemských prodejců: týden po iTunes zprovoznil svůj on-line obchod MusicJet, v listopadu následoval Supraphon s downloadovací službou Supraphonline. Na počátku roku 2012 k těmto servisům přibyl ještě Deezer (francouzská streamingová služba, která podobně jako MusicJet umožňuje stahovat a poslouchat písně i na smartphonech) a letos v dubnu se přidá i největší tuzemská síť obchodů s hudbou, filmy a počítačovými hrami Bontonland.

Český trh s hudbou zaznamenal pozitivní vývoj naposledy v roce 2008. Díky CD přibalovaným k novinám.V celkovém objemu trhu s hudbou však Česko pokulhává. Celosvětově se totiž propadly souhrnné prodeje jak digitálu, tak fyzických nosičů pouze o tři procenta, kdežto u nás o více než 16 procent. Celkem vydavatelství sdružená v IFPI vloni generovala 300 milionů korun příjmů, z toho 36 milionů za on-line prodeje. Ty už se nyní na celkových prodejích podílejí téměř 12 procenty (v roce 2010 vygenerovaly 25 milionů, tedy asi sedm procent celkových příjmů).

Za letošní rok lze tedy očekávat další nárůst v tomto segmentu, otázkou však zůstává, zda se díky on-line prodejům konečně podaří zastavit propad celkových příjmů (například v USA a Jižní Koreji již vloni příjmy z on-line prodejů lehce přesáhly prodeje klasických CD).

Český trh s hudbou zaznamenal pozitivní vývoj naposledy v roce 2008, kdy po deseti letech vykázal poprvé nárůst – meziročně o 11 procent (na 555 milionů korun). Hlavní podíl na tomto výsledku však měla levná CD prodávaná jako přílohy novin. Tato strategie se však ukázala dlouhodobě neudržitelná. Jak se ale zatím zdá, zpřístupnění hudby prostřednictvím on-line služeb do slepé uličky nevede.

Největší „hráči“ na hudebním trhu v Česku v roce 2011

  • Universal Music – 30 procent
  • Sony Music – 22,9 procenta
  • Supraphon – 19,7 procenta
  • EMI – 15,6 procenta
  • Česká muzika – 5,4 procenta
  • Popron Music – 2,4 procenta