Registr vozidel funguje. Jenže nejde o happy end!

Centrální registr vozidel teprve čeká zatěžkávací zkouška – napojení na základní registry spravované ministerstvem vnitra.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © Česká poziceČeská pozice

Samé dobré zprávy? Jak se to vezme. Ministerstvo dopravy na svých internetových stránkách zveřejňuje počty transakcí, které ten který den zvládl úspěšně vyřídit nový centrální registr vozidel (CRV). Vezměme si například středu 1. srpna. Během ní bylo zaregistrováno bezmála 1600 aut, změna provozovatele byla provedena ve více než 3700 případech.

Ve čtvrtek 2. srpna padl za problémový projekt další trest. Po vrchním řediteli úseku silniční dopravy Karlu Peškovi musela své místo opustit vedoucí oddělení správy registrů vozidel Eva Zlámalová. Ministerstvo slibuje náhradu všem, kterým komplikace s novým registrem způsobily prokazatelně škodu. 

Jenže to vše nelze ani náhodou považovat za happy end celého příběhu. Nový registr vozidel byl zprovozněn a pokud odhlédneme od jeho nedostatečné rychlosti, můžeme souhlasit s ministrem dopravy Pavlem Dobešem, že funguje. Jenže ho čeká náročná zatěžkávací zkouška.

Původní termín odložen

Centrální registr vozidel se má napojit na základní registry, které spravuje ministerstvo vnitra. IT odborníci, se kterými hovořila ČESKÁ POZICE, se obávají, že toto napojení může přinést obdobné problémy, jaké jsme zažívali v průběhu července. Původní termín napojení registru vozidel na centrální registry byl stanoven na pondělí 6. srpna. Jenže se tak nestane.

Ministerstvo dopravy, zřejmě z obavy z dalšího fiaska, datum odložilo. Zatím na neurčito. „Na harmonogramu a postupu k tomuto napojení se nyní intenzivně pracuje. V této chvíli není určen definitivní termín, kdy by k napojení na základní registry mělo dojít,“ konstatuje tisková mluvčí Andrea Volaříková. Ujišťuje, že se napojení uskuteční až po „důkladné analýze a otestování ve spolupráci s ministerstvem vnitra“. O důkladném testování jsme ale slyšeli i před spuštěním CRV a jak to dopadlo.

Již mnohokrát bylo zopakováno, že dodavatel systému, firma ATS-Telcom, dostal zakázku bez výběrového řízení, a to formou dodatku ke smlouvě, kterou s ministerstvem uzavřela v roce 2010.Také další zakázka související s registry, opět bez soutěže, byla společnosti ATS-Telcom přidělena v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. Jde o podporu provozu systému.

Za tuto službu má ministerstvo dopravy vyplatit přes 27 milionů korun bez DPH. Kontrakt je omezen do konce března příštího roku. Podporu registru v dalším období bude mít na starosti firma, která vyhraje otevřené výběrové řízení. Takový plán alespoň zveřejnilo ministerstvo dopravy. Přesný termín, kdy bude výběrové řízení vypsáno, ale Dobešův resort zatím nestanovil.

Je pravděpodobné, že v soutěži o zakázku na podporu systému uspěje dodavatel systému nebo některý ze subdodavatelů

Jenže IT firmy jsou k soutěži skeptické. Zatímco o nový centrální registr vozidel se zajímaly, a pokud by byla vyhlášena soutěž, zcela jistě by se do ní přihlásily, v případě tendru na podporu systému zatím nadšení nesdílejí.

Dle jejich názoru je totiž pravděpodobné, že uspěje dodavatel systému nebo některý ze subdodavatelů. „Situaci lze přirovnat k autoservisu. Pokud se specializuje na opravu značky Opel, těžko se bude najednou přeorientovávat na Fordy, jenom proto, že jsou to také auta a mají čtyři kola,“ zní názor jednoho z manažerů IT firmy.

Kolik to vlastně stálo?

Ministerstvo dopravy tvrdí, že nový registr vozidel zatím oficiálně nepřevzalo. Peníze za jeho tvorbu, jde o 37 milionů korun, ale již vyplaceny byly. Doprava vysvětluje vyplacení tím, že postupuje na základě smlouvy z roku 2010. A kontrakt, uveďme, že byl uzavřen v době, kdy ministerstvo vedl Gustav Slamečka, je nastaven tak, že ministerstvo dopravy platí firmě ATS-Telcom měsíční paušál bez ohledu na to, zda jejich služeb využívá, či nikoliv.

Za podporu systému, kterou ATS-Telcom poskytuje na základě smlouvy uzavřené v režimu jednacího řízení bez uveřejnění, zatím firma nedostala ani korunu. V sumě, kterou nakonec od ministerstva obdrží, se pravděpodobně promítnou penále za dny, kdy registr nefungoval, jak má, a dále náhrada škody, již po ministerstvu dopravy požadují lidé, kteří se marně snažili přihlásit či odhlásit své auto. Kolik peněz si z částky určené na podporu systému „strhne“, zatím ministerstvo dopravy neupřesnilo.

Jako důvod, proč zadalo vytvoření registru napřímo ATS-Telcom, uvádí ministerstvo časovou tíseň a snahu o úsporu peněz. Jenže 37 milionů korun není konečnou sumou, za kterou nový registr pořídilo. Připočtěme finance na podporu systému a dále pak částky, které šly na vypracování studie proveditelnosti a dalších materiálů pocházejících z let, kdy se počítalo s tím, že projekt bude spolufinancován z evropských dotací.

Jeden ministr připraví velkolepý projekt, druhý ho pozmění a třetí z něj vyčlení jednu část...

Co chceme?

Na centrálním registru se ukazuje jedna z podstatných slabin fungování našeho státu, totiž že přesně nevíme, co vlastně chceme. Jeden ministr připraví velkolepý projekt elektronizace agend v oblasti dopravy, další pozmění jeho obsah a posune harmonogram. A třetí ministr vyčlení z projektu jednu část a s velkými obtížemi ji uvede v život.

A jaký je osud celého ohromného projektu s názvem Elektronizace výkonu agend inspekce a dozoru v oblasti dopravy, který se týká i registru vozidel a na nějž byla v roce 2010 vypracována studie proveditelnosti? (Připomeňme, že z 85 procent ho měla zaplatit Evropská unie.)

„Tento projekt je v přípravě a je intenzivně komunikován s nadřízeným orgánem odborem strukturálních fondů ministerstva vnitra. Doufáme, že přidělené prostředky bude možno řádně a včas čerpat. O výběrovém řízení prozatím není rozhodnuto,“ zní vyjádření ministerstva dopravy. Nechme se překvapit, co toto úřednické ptydepe ve skutečnosti znamená.