Raketový růst internetových obchodů zvýšil zájem o skladové plochy

Developerská společnost CTP bude letos usilovat, aby její provoz byl uhlíkově neutrální. Jakub Kodr, jenž se stará o rozvoj firmy, v rozhovoru říká, že se to vyplatí.

Roman Šitner 28.1.2021

Jakub Kodr, společnost CTP. řídí vztahy s novými a současnými nájemci. foto: ctp.eu

Jakub Kodr, společnost CTP. řídí vztahy s novými a současnými nájemci.

Jakub Kodr, který ve společnosti CTP řídí vztahy s novými a současnými nájemci, v rozhovoru říká: „Na jaře to přišlo zničehonic. Najednou tu byl covid a zavírání ekonomiky a nikdo nevěděl, co se bude dít. Přišla lehká panika nájemců, především výrobních firem, ať automotive, nebo dalších oborů. V té době se také jen zdůraznil význam e-shopů. Firmy typu Rohlík nebo Alza rostly neuvěřitelně – a rostla i poptávka po skladech.“

LIDOVÉ NOVINY: Co to znamená, že chcete být provozně uhlíkově neutrální?

KODR: Že jako společnost budeme schopni uhlík, který svou činností vytvoříme, něčím vyrovnat. Budeme k tomu používat například solární panely, také jsme koupili milion metrů čtverečních lesa – a v těchto investicích budeme pokračovat. Naším cílem je mít za každý metr pronajímané plochy metr lesa.

LIDOVÉ NOVINY: Kolik máte solárních panelů?

Naším cílem je mít za každý metr pronajímané plochy metr lesa. V Česku už máme šest megawattů. Připravené máme projekty na dalších 13,5 megawattu, takže relativně hodně. Investujeme do toho a všechny naše nové budovy budou mít solární panely. Potenciál je na našich střechách obrovský.

KODR: V Česku už máme šest megawattů. Připravené máme projekty na dalších 13,5 megawattu, takže relativně hodně. Investujeme do toho a všechny naše nové budovy budou mít solární panely. Potenciál je na našich střechách obrovský. Může jít až o 250 megawattů, ale to bychom potřebovali v Česku lépe nastavené podmínky. Je to správná investice správným směrem.

LIDOVÉ NOVINY: Proč?

KODR: Pro nás jsou budovy dlouhodobá záležitost. Vlastníme je desítky let, proto se na to díváme jinak než ti, kdo je postaví, pronajmou a prodají investičnímu fondu. Od začátku deklarujeme, že máme budovy na co nejvyšším energetickém standardu. Zvětšujeme izolace, instalujeme efektivnější technologie.

Kdybychom byli krátkodobý investor, chovali bychom se jinak. Jako CTP jsme spustili v roce 2019 projekt, který nemá v Evropě obdoby. Veškeré naše budovy jsme certifikovali minimální úrovní „velmi dobrý“ a lepší. A zavázali jsme se, že všechny nové budovy budou minimálně „vynikající“. Věříme, že to má smysl.

LIDOVÉ NOVINY: A klienti to chtějí?

Jako CTP jsme spustili v roce 2019 projekt, který nemá v Evropě obdoby. Veškeré naše budovy jsme certifikovali minimální úrovní „velmi dobrý“ a lepší. A zavázali jsme se, že všechny nové budovy budou minimálně „vynikající“. Věříme, že to má smysl.

KODR: Ano, i ti malí, ale především ti velcí mají vlastní cíle ve společenské odpovědnosti. Zajímají se, jaké budou s provozem spojené emise skleníkových plynů. Že to dává smysl, je vidět už v tom, jak jsme byli úspěšní s emisí zelených bondů.

LIDOVÉ NOVINY: Loni jste vydali dvě emise...
KODR: To byl velký úspěch. Získali jsme víc než miliardu eur. První vydání jsme v září udali s hodnotou kuponu okolo 2,125 procenta, druhé vydání v listopadu už byla za 0,625. To ukazuje, že o to byl dost velký zájem.

LIDOVÉ NOVINY: Takže jste se levně dostali k penězům... Co s nimi uděláte?

KODR: Jsou především na expanzi, ale zavázali jsme se, že budeme stavět v nejvyšším standardu. Chceme mít ještě udržitelnější portfolio, více investovat do nových technologií a stavět efektivnější budovy. Už jen na vydaných bondech je vidět, že to dává smysl. Nájemci jsou nadnárodní firmy a ty se rovnou ptají, jaké máme zelené prvky. Je to win-win situace pro všechny strany a podporuje to růst ekonomiky.

LIDOVÉ NOVINY: Kde plánujete růst?

Malí, ale především ti velcí klienti mají vlastní cíle ve společenské odpovědnosti. Zajímají se, jaké budou s provozem spojené emise skleníkových plynů. Že to dává smysl, je vidět už v tom, jak jsme byli úspěšní s emisí zelených bondů.

KODR: Pracujeme na vstupu do Bulharska a do Rakouska, díváme se na příležitosti. Máme tam tým, chceme i kus tamního trhu. Nechceme tam jít jen s klientem z Česka. Někdy koupíme tamní budovy i s nájemci, takže si tam takto uděláme základnu. To jsme udělali v Rumunsku.

LIDOVÉ NOVINY: Co pro vás znamená pandemie koronaviru?

KODR: Na jaře to přišlo zničehonic. Najednou tu byl covid a zavírání ekonomiky a nikdo nevěděl, co se bude dít. Přišla lehká panika nájemců, především výrobních firem, ať automotive, nebo dalších oborů. V té době se také jen zdůraznil význam e-shopů. Firmy typu Rohlík nebo Alza rostly neuvěřitelně – a rostla i poptávka po skladech.

LIDOVÉ NOVINY: Co je to „lehká panika“?

KODR: Třeba Škodovka zavřela výrobu, čímž ovlivnila i všechny dodavatele. Ti měli měsíce, kdy nemohli plně vyrábět, nevěděli, co bude dál...

LIDOVÉ NOVINY: Jak se to projevilo ve skladovacím byznysu?

Chceme mít ještě udržitelnější portfolio, více investovat do nových technologií a stavět efektivnější budovy. Už jen na vydaných bondech je vidět, že to dává smysl. Nájemci jsou nadnárodní firmy a ty se rovnou ptají, jaké máme zelené prvky. Je to win-win situace pro všechny strany a podporuje to růst ekonomiky.

KODR: Spíše nás tlačili k tomu, řešit odložení nájmu a nájemní prázdniny. Ale to byl krátkodobý stav, ze kterého se všichni rychle vzpamatovali, a výroba zase naskočila. Rozhodně se nebojíme, že by subdodavatelé z automobilového průmyslu, kteří jsou v našich prostorách, dál nerostli, nebo dokonce přestali vyrábět.

LIDOVÉ NOVINY: Vyplývá z toho nějaké poučení? Chtějí teď firmy větší, nebo menší skladovací plochy? Například nechtějí riskovat, že vypadnou dodávky z Číny...

KODR: Řada výrobců zvažuje zvýšit skladovou zásobu, aby nebyli závislí na některých dílech, které chodí i z jiných kontinentů. A řada investorů plánuje nové výrobní závody ve střední Evropě. Teď nám jeden náš klient říkal, že do budoucna plánuje přesunout do Česka další výrobu z Německa.

LIDOVÉ NOVINY: To je reálná poptávka?

KODR: Zatím ne. Jsou firmy, které o tom uvažují...

LIDOVÉ NOVINY: Co se dělo s internetovými obchody, kterým rázem nestačily sklady?

Řada výrobců zvažuje zvýšit skladovou zásobu, aby nebyli závislí na některých dílech, které chodí i z jiných kontinentů. A řada investorů plánuje nové výrobní závody ve střední Evropě. Teď nám jeden náš klient říkal, že do budoucna plánuje přesunout do Česka další výrobu z Německa.

KODR: Jak vypukla pandemie, bylo hodně krátkodobých poptávek. E-shopy najednou rostly o stovky procent, ale nevěděly, kdy se to zastaví, a co bude dál.

LIDOVÉ NOVINY: Co jste jim mohli nabídnout?

KODR: Naše výhoda je, že máme velké portfolio. V našich zhruba sto lokalitách v šesti zemích máme vždycky jednotky procent volných ploch.

LIDOVÉ NOVINY: Stačilo to?

KODR: Co jsme mohli, to jsme nabídli. Byla to doba hysterie, kdy se hledalo nejrychlejší řešení. Lidé začali extrémně nakupovat přes internet. To už probíhající změnu jen podpořilo a e-shopy porostou dál a rychleji. A to na úkor retailu, který má kvůli opatřením potíže. O to jsou logistická centra důležitější. Například Rohlíku jsme předali v Brně dvakrát větší budovu, v bývalém areálu Zetoru.

LIDOVÉ NOVINY: Potřebuje e-shop víc ploch než retail?

KODR: Ano – nemají obchody, kde by mohli mít část zboží. Je i vhodná doba, aby se změnilo vnímání, co děláme. Lidé jsou proti skladům a krabicím u dálnic. Chtějí ale, aby objednané zboží přišlo hned. Kdyby sklady u měst nebyly, šlo by to o dost pomaleji. A také zjistili, že nákupy přes internet fungují. Byli nuceni to zkusit, i když se tomu dosud bránili. Sám jsem do obchodu vždycky chodil nerad, ale musel jsem. Kvůli covidu jsem nakupoval přes internet i potraviny... Najednou si člověk začne vážit času, který ušetří.

LIDOVÉ NOVINY: Co děláte pro to, aby lidé sklady u cest nevnímali negativně?

Jak vypukla pandemie, bylo hodně krátkodobých poptávek. E-shopy najednou rostly o stovky procent, ale nevěděly, kdy se to zastaví, a co bude dál.

KODR: Snažíme se, aby to nebyly jen ošklivé krabice. Například v CTParku Bor, což bude největší logistický park v Česku, od začátku počítáme s tím, že tam pro zdravé fungování bude kvalitní prostředí se službami. Investovali jsme do zeleně, parků a laviček, postavili hřiště, odpočívadlo s grilem, obchod, ubytovnu a máme tam ordinaci praktického lékaře. Byli jsme první a nájemci to skvěle vnímají. Navíc restaurace i kantýna umějí jídlo rozvážet po budovách. Snažíme se to nevnímat jen jako postavit, pronajmout a na shledanou...

LIDOVÉ NOVINY: Jaká je odezva klientů?

KODR: Například nyní jsem měl jednání. Jeden náš klient v Plzni plánuje zdvojnásobit svou kapacitu. Hodinu jsme vedli jen diskusi o tom, jak jim můžeme pomoci, aby byli nejlepším zaměstnavatelem, a lidé chtěli pracovat právě u nich. Tedy o tom, jak jim dát hřiště a lavičky a udělat to co nejlepší. Do budoucna budou sklady vyšší a zaberou méně plochy.

LIDOVÉ NOVINY: Dávají vysoké sklady smysl?

Naše výhoda je, že máme velké portfolio. V našich zhruba sto lokalitách v šesti zemích máme vždycky jednotky procent volných ploch.

KODR: Vyplatí se to. Problém je s územními plány, kvůli kterým nemůžeme jít například do 30 metrů výšky a jsou tam i jiná omezení. Nyní stavíme sklad o využitelné výšce 16 metrů pro Primark. Půjde o kompletně automatický sklad, ve kterém bude pracovat do 20 lidí. A systém je zcela založený na robotizaci. Úspora je obrovská. Na jaře dokončíme Lenovo, jejich první evropský závod v Budapešti. A bude opravdu high-tech.

LIDOVÉ NOVINY: Byl pro vás rok 2020 obchodně lepší než ten předchozí?

KODR: Máme dobré výsledky. Už za první tři čtvrtletí jsme reportovali růst. Jsme pozitivní.

Jakub Kodr (30)

  • Ve společnosti CTP řídí vztahy s novými a současnými nájemci.
  • V oboru průmyslových nemovitostí se pohybuje téměř deset let, předtím působil ve společnosti Cushman & Wakefield.
  • Absolvoval VŠE a MBA v oboru nemovitostí a jejich oceňování, aktuálně se připravuje na zkoušku v Královském institutu diplomovaných znalců.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.