První nízkoemisní zóny budou v Česku zřejmě už příští rok

Co nejdříve chtějí omezení pro vjezd aut do centra stanovit například Karlovy Vary či Klimkovice. Praha stále váhá.

foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice

Vláda minulý týden schválila, že obce mohou na svém území vyhlašovat takzvané nízkoemisní zóny. Řidiči, kteří do nich budou chtít vjet, si budou muset koupit plaketu podle ekologičnosti svého vozu. Opatření má pomoci hlavně obcím, které zatěžuje znečištění ovzduší a hluk z automobilů. Zóny začnou platit za rok od případného vyhlášení.

Nejméně ekologické vozy (vyrobené před rokem 1997) budou spadat do první kategorie. To znamená, že splňují pouze mezní hodnoty emisní normy EURO 1 nebo ji nesplňují vůbec. Jejich majitelé si plaketu kupovat nemusejí, ale také budou mít pod pokutou zakázaný vjezd do všech typů vyhlášených zón. Druhá emisní třída bude označená červenou barvou, o něco přísnější třetí třída žlutou a nejpřísnější, zelená zóna bude otevřena především vozidlům, které mají elektrický nebo hybridní pohon, případně pohon na plyn nebo ethanol.

Nařízení vlády zavádí:

  • Čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory.
  • Dvě kategorie pro vozy s benzinovými motory.
  • Tři kategorie pro motocykly.
  • Elektromobily budou automaticky zařazeny do nejvyšší emisní kategorie.
  • U motocyklů se bude zařazování do kategorií určovat podle roku výroby.

U automobilů se plakety budou lepit z vnitřní strany předního skla vedle dálniční známky, motorkáři je budou muset nosit u sebe spolu s doklady. Cena emisní plakety je stanovena na 80 korun. Distribuci známek zajistí obce s rozšířenou působností a Státní fond životního prostředí.

Původně návrh počítal s tím, že úředníci v obcích budou muset sahat do registrů vozidel. To by je ale nadměrně zatěžovalo, zejména ve větších městech by mohl vznikat chaos. Platný návrh tedy počítá s tím, že samolepky budou moct distribuovat i další vybraní prodejci, například stanice technické kontroly. Bude stačit přinést technický průkaz, na základě kterého se plaketa vydá. Půjde tedy o operaci spíše podobné nákupu dálniční známky. Na vyžádání bude možné plaketu zaslat poštou.

Německá inspirace

Při tvorbě nařízení vlády se Česká republika inspirovala v Německu, kde města využívají nízkoemisní zóny od března 2007. Navrhovaná úprava má za cíl ulehčit městům s velkým objemem dopravy. „Díky zavedení nízkoemisních zón v obcích se sníží prašnost, množství výfukových zplodin i hluk. Pro místa, kde obcí denně projíždějí kamiony místo toho, aby volily objízdnou trasu, je zavedení nízkoemisních zón optimální řešení,“ uvedl ministr životního prostředí Tomáš Chalupa.

Důležitým prvkem, který Česká republika při tvorbě nařízení zvažovala, byla vzájemná uznatelnost německých a českých plaket. Ministerstvo životního prostředí nyní s německou stranou o tomto uznávání jedná, jako další krok plánuje vést debatu na úrovni Evropské unie.

Některé obce možnost vítají, jiným prý nepomůže

Již nyní tedy obce mohou na základě vládního nařízení začít nízkoemisní zóny vyhlašovat. Musejí stanovit podmínky, tedy jak přísná zóna bude, jestli bude platit pro celou obec, nebo jen pro její část. Zároveň mohou stanovit výjimky, například pro některé místní podnikatele či hendikepované občany. ČESKÁ POZICE zjišťovala, které obce o tomto opatření uvažují.

  • Klimkovice nedaleko Ostravy jsou jednou z prvních obcí, které pravděpodobně nízkoemisní zóny vyhlásí. Obec je sužována nadměrnou dopravou a tamní radní dokonce s ministerstvem životního prostředí na přípravě nařízení spolupracovali. „My jsme podobnou vyhlášku přijali už v únoru loňského roku. Jenže nám ji kraj vrátil s tím, že ještě neexistuje platné nařízení vlády. Nyní jsme rádi, že je na světě. Zónu vyhlásíme pravděpodobně na jaře, takže začne platit někdy v průběhu příštího roku,“ pochvaluje si místostarosta Jakub Unucka.
  • Karlovy Vary jsou dalším městem, která na nařízení vlády netrpělivě čekala. Doprava na lázeňském území představuje dlouhodobě nemalé problémy, nejen kvůli průjezdu automobilů, ale také s parkováním. „Nízkoemisní zónu skutečně zvažujeme, většina našeho vnitřního lázeňského území se nachází v poměrně sevřeném údolí řeky Teplé. Mezi faktory karlovarské léčby patří nejen léčivé vody, ale také specifická atmosféra a rozsáhlé lázeňské parky a lesy. Nízkoemisní zóna by určitě pomohla lépe chránit prostředí lázeňského území, a věříme, že do světoznámých evropských lázní jednoznačně patří,“ řekl ČESKÉ POZICI mluvčí Karlových Varů Jan Kopál. Radní prý v podstatě jen čekali, až budou stanovena zmiňovaná pravidla, a nutné podklady pro stanovení nízkoemisní zóny zpracují během letošního roku.
  • Kladno má značný problém s hlukem a smogem především z kamionové dopravy a o nějakou formu regulace dopravy usiluje už roky. Zavedení nízkoemisních zón však podle primátora Dana Jiránka nic nevyřeší. „Kamiony mají ekologickou normu většinou splněnu, takže by si příslušnou plaketu obstaraly. Nás trápí spíše intenzita dopravy, tedy nadměrný počet kamionů, které přes Kladno jezdí. A s tím samolepka nic nezmůže,“ uvedl Jiránek pro ČESKOU POZICI. Primátor chce jít spíše cestou zpoplatnění některých úseků, aby kamiony jedoucí z Polska do Německa dostal zpátky na dálnice. V kladenské čtvrti Švermov už přes rok platí omezení vjezdu kamionů těžších než 12 tun do Velvarské ulice. Podobné omezení chce po domluvě s ministerstvem dopravy zavést také v dalších ulicích.
  • Pro smogem sužovanou Ostravu nejsou nízkoemisní zóny podle tamních radních vhodné. „Nic to pro nás neřeší, protože největší problém je v době inverze, a hlavním zdrojem znečištění je zde průmysl a lokální topeniště,“ poznamenal pro ČESKOU POZICI náměstek ostravského primátora pro životní prostředí Dalibor Madej.
  • Praha zavedení nízkoemisních zón zvažuje už roky, dokonce jsou hotové i dva možné návrhy. Politická reprezentace však v jejich prosazování příliš aktivní není, na což ČESKÁ POZICE upozornila již dříve. V blízké budoucnosti se tak Pražané zón zřejmě nedočkají.

Přitom právě pro větší metropole, kam denně lidé dojíždějí za prací, mají podobná opatření největší smysl. Bývá v nich totiž zpravidla zavedený systém odstavných parkovišť – ač mnohdy nedostačujících – a hustá síť městské hromadné dopravy. V Praze je ovzduší znečištěné především kvůli nadměrné dopravě a zavedení přísných nízkoemisních zón by mohlo značnou část řidičů donutit nechat vůz před centrem a dále pokračovat právě hromadnou dopravou.