Proklaté dědictví Blanky: Dostavba tunelu pro politiky pořád skýtá mnoho rizik

Praha stále neví, jakým způsobem doplatit Metrostavu několik set milionů korun. Radní se obávají, aby neporušili zákon o zadávání zakázek.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Dostavba tunelového megadíla jménem Blanka byla jednou z hlavních příčin pádu staré koalice ODS a TOP 09 na pražské radnici. Město mělo jednak problémy se splácením faktur zhotoviteli stavby společnosti Metrostav, politici v radě města si zase nebyli schopní rozdělit kompetence. Před více než dvěma měsíci se vlády v Praze ujala TOP 09 podporovaná ČSSD. ČESKÁ POZICE se v uplynulých dnech pídila, jak si nová rada v otázce projektu Blanka počíná.

Nejviditelnějším posunem je vyjasnění, kdo z radních je ze své funkce za tunelový komplex zodpovědný. V době, kdy městu vládl primátor Bohuslav Svoboda (ODS), to totiž jasné nebylo. Odpovědnost si mezi sebou přehazoval primátor s radním pro dopravu Josefem Noskem (ODS). Za primátora Tomáše Hudečka má problematiku Blanky plně v kompetenci radní pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09).

Město také již začalo schvalovat pokyny k pokračování stavby a zadávání nových zakázek nutných k dokončení tunelu. „Od chvíle, kdy jsem se stal odpovědným radním, máme systém, jak řešit věci budoucí – tedy to, co ještě postavené není. Rada schválí investiční záměr, z mého pohledu postupujeme správně,“ řekl ČESKÉ POZICI Nouza. Tím však příjemné zprávy o Blance končí.

Nemalý problém přetrvává v otázce splácení již provedených prací zhotoviteli stavby – společnosti MetrostavNemalý problém totiž přetrvává v otázce splácení již provedených prací zhotoviteli stavby – společnosti Metrostav. Podle Nouzy zbývá městu doplatit zhruba 600 milionů korun, náměstek k tomu ČESKÉ POZICI uvedl, že Praha zatím neví, jakým způsobem zbývající dluh zaplatit. „Problém není v tom, že bychom tunel nechtěli nebo na něj nebyly peníze, ale že v minulosti byla na Blance zanedbána úřednická práce. Zkrátka my jsme zjistili, že nevíme, jak některé práce na Blance proplatit.“ Pokud by město Metrostavu nezaplatilo zbylé peníze, společnost by mohla stavbu pozastavit, což by město stálo stovky milionů korun.

Proklaté vícepráce

Připomeňme si, v čem přesně tkví problém. ČESKÁ POZICE k tomu publikovala dvě rozsáhlé analýzy letos v březnu a květnu a došla k těmto problematickým bodům:

  1. Na přelomu loňského roku se dokončení tunelu ocitlo v jakémsi začarovaném kruhu. Zhotovitel stavby Metrostav podle advokátní kanceláře Weil, se kterou město dostavbu do letošního června konzultovalo, vykonával práci, k níž neměl od města smluvní stvrzení, ale kterou požadoval a požaduje proplatit.
  2. Město kvůli obavě z porušení zákona o zadávání veřejných zakázek nemohlo schválit pokyny nutné pro pokračování stavby.

Jádrem problému se staly takzvané vícepráce, jež se v průběhu technologicky a časově náročné stavby, jakou Blanka je, musely objevit. Cestou ze začarovaného kruhu byla takzvaná kategorizace víceprací, která měla určit, zda dodatečné práce nepřesáhly zákonem o zadávání veřejných zakázek povolený limit 20 procent původní veřejné zakázky. Výsledky kategorizace dodala projektová firma Valbek na konci dubna a podle její analýzy stanovený limit nepřekročily. Jenomže ani tak nemá město vyhráno.

Metodika klasifikace víceprací totiž skýtá řádu „nášlapných min“. Není snadné určit, zda určité práce zahrnout či nezahrnout do 20procentního limitu (například když se při ražbě neočekávaně propadla půda ve Stromovce nebo stavbu Trojského mostu). Mohlo by se tedy ukázat, že limit byl „přešvihnut“,a kategorizaci víceprací by pak mohl napadnout antimonopolní úřad, případně policie.Současná rada města se rozhodla pro takzvaný odvážný postup, začala proplácet část faktur a schvaluje pokyny pro pokračování stavby

Pražští radní se ocitli v prekérní situaci a museli si vybrat v podstatě ze dvou špatných možností. Tou první byl takzvaně konzervativní postup, kdy by politici nebyli ochotní podstoupit výše zmiňovaná rizika a stavbu částečně pozastavili. „Pozastavení hrozí,“ řekl ČESKÉ POZICI v květnu současný primátor Tomáš Hudeček. Radní marně doufali, že jim právníci z kanceláře Weil proplácení faktur posvětí „razítkem“ jako určitou pojistku proti případným problémům, které by se v budoucnu mohly objevit.

Současná rada města pod vedením TOP 09 se nakonec rozhodla pro takzvaný odvážný postup, kdy se s výsledky kategorizace víceprací ztotožnila, vzala v úvahu zmiňovaná rizika, začala proplácet část faktur a schvaluje pokyny pro pokračování stavby. ČESKÉ POZICI to potvrdil náměstek primátora Jiří Nouza.

Jak zaplatit dluh?

Advokát Martin Kramář v lednu 2013 na jednání radních upozornil, že Metrostav provádí dílo v rozsahu, ke kterému nemá podklady v původní smluvní dokumentaci stavby či v pokynech k provedení změn. „Jinými slovy, zhotovitel (Metrostav – pozn. red.) je ve vztahu ke změnám v předstihu před formálním pokrytím z pohledu smluvního vztahu, z pohledu víceprací,“ dodal Martin Kramář.

Problém se týká toho, že Metrostav při realizaci některých změn na stavbě jednal bez posvěcení města. K tomu v lednu 2013 na jednání rady města, jejíž záznam má ČESKÁ POZICE k dispozici, advokát Kramář z kanceláře Weil poznamenal, že většina problémů je dána tím, že město jako zadavatel nevytvořilo podmínky pro to, aby dodatečné práce mohly být zadány v souladu se zákonem.

Radní Nouza přiznává, že jde o problém. Město by totiž v případě proplacení těchto prací mohlo porušit zákon o zadávání veřejných zakázek. „Trošku máme problém s minulostí. V současné chvíli spolupracujeme s právními kancelářemi White & Case a Squire Sanders. Během několika týdnů to budeme muset vyřešit, protože věc nesnese odkladu.“ Technicky by problém město mohlo podle Nouzy vyřešit tak, že by zpětně byly zakázky zadány v jednacím řízení bez uveřejnění.Technicky by problém město mohlo podle Nouzy vyřešit tak, že by zpětně byly zakázky zadány v jednacím řízení bez uveřejnění

Další, samostatný problém pak představuje Trojský most, který se oproti původní ceně prodražil o 720 milionů korun. Metrostav most vysoutěžil za 400 milionů, jenže po skončení výběrového řízení vypsal v roce 2006 pražský magistrát architektonickou soutěž, ve které zvlášť rozhodoval o podobě nového překlenutí Vltavy. Výsledná cena mostu je zhruba 1,2 miliardy korun. „Za sebe říkám, že mám pochybnost, že byl (most) zadán v souladu se zákonem. Nicméně stojí a čtyři roky nikdo neříkal, ať se nestaví,“ řekl Nouza ČESKÉ POZICI.

Politické konsekvence

Vzhledem k tomu, že z dostavy tunelu se stal nepřehledný právní „maglajz“ s nyní nejasným koncem, otevření stavby v řádném termínu příští rok v dubnu či květnu je ohroženo. TOP 09 se sice rozhodla vydat odvážnou cestou, zadat pokyny k novým zakázkám a část faktur Metrostavu proplatit, k úplnému uhrazení dluhů však zbývá doplatit několik set milionů korun.

Je zřejmé, že pokud by se menšinové vládě TOP 09 na pražské radnici podařilo tunel zprovoznit včas, získala by tím nezanedbatelné plusové body před komunálními volbami, které se uskuteční jen o několik měsíců později, na podzim 2014. Pokud ne, hrozí opačný efekt. „Z toho já neslevím. Dovedu si představit, že konec dubna, května je reálný,“ burcuje radní Nouza.

Počet příspěvků: 3, poslední 31.8.2013 08:09 Zobrazuji posledních 3 příspěvků.