Problémy automobilového průmyslu se mohou přelít do celé ekonomiky

V Česku jsou zavřené všechny tři automobilky. Kolínský závod Peugeotu nepočítá s obnovením produkce před 20. dubnem. Nošovický Hyundai zastavil linky do 14. dubna a české závody Škody Auto do 27. dubna. Automobilový průmysl je nyní v těžké situaci na celém světě, a nejen kvůli karanténě. Kromě Číny se totiž nyní auta neprodávají prakticky nikde.

Závody byly zavřeny stejně jako delší spadající pod výrobce Volkswagen. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Závody byly zavřeny stejně jako delší spadající pod výrobce Volkswagen. | foto:  Petr Topič, MAFRA
Závody byly zavřeny stejně jako delší spadající pod výrobce Volkswagen.

České závody Škody Auto nebudou vyrábět minimálně do 27. dubna. Důvodem není jen snaha zmírnit šíření koronaviru. Nová auta v Česku ani jinde v Evropě prakticky nikdo nekupuje. A není tedy důvod je vůbec vyrábět. „Reagujeme tím i na nadále velice nízkou poptávku, která je důsledkem státem nařízeného uzavření prodejních míst v Česku a v mnoha dalších zemích Evropské unie,“ píše zaměstnancům vedení automobilky. Prodloužení se dalo očekávat, vedení koncernu Volkswagen již dříve oznámilo, že se výroba jen tak nespustí ani v německých závodech skupiny.

V Česku jsou zavřené všechny tři automobilky. Kolínský závod Peugeotu nepočítá s obnovením produkce před 20. dubnem. Nošovický Hyundai zastavil linky do 14. dubna. „Zastavení výrobních linek automobilek znamená, že se zastaví tok peněz v celém obrovském řetězci zaměstnávajícím statisíce lidí. Menším dodavatelským firmám hrozí, že mezi prvními vyčerpají rezervy a mohou mít velké problémy, řada může skončit úplně,“ popisuje situaci expert na poradenství firmám v potížích Petr Smutný, partner společnosti PwC.

Nikoli nezbytná součást života

„Lidem hrozí, že přijdou o práci nebo jim sníží mzdy. Doba, kdy si pracovníci určovali mzdové podmínky, skončí a budou se muset uskromnit,“ dodává s tím, že problémy automobilového průmyslu se mohou přelít do celé ekonomiky. Lidé budou mít méně peněz na utrácení, což pocítí i další obory. Proto řada zemí plánuje masivní investiční pobídky – například v USA si už připravili dva biliony dolarů (téměř 50 bilionů korun) na podporu byznysu. Menší, ale stále obrovské balíky peněz si nachystalo i sousední Německo, a o stovkách miliard korun hovoří i česká vláda.

„Bude složité obnovit důvěru firem a domácností v budoucnost, když ta s každým dalším týdnem průběhu pandemie klesá. Nejhorší je nejistota, kdy se věci mohou vrátit k normálu. To bude mít bohužel velmi negativní dopad na pořizování nových aut,“ popisuje expert na automobilový průmysl ze společnosti EY Petr Knap. To, že automobilky nevyrábějí, vede v důsledku i k tomu, že si lidé budou auta méně pořizovat. „Navíc mohou omezení pohybu a cestování i dlouhodobě přispět k tomu, že si někteří lidé uvědomí, že nové auto pro ně není nezbytná součást života,“ dodává Knap.

To, že automobilky nevyrábějí, vede v důsledku i k tomu, že si lidé budou auta méně pořizovat. Navíc mohou omezení pohybu a cestování i dlouhodobě přispět k tomu, že si někteří lidé uvědomí, že nové auto pro ně není nezbytná součást života.

Česká vláda se už rozhodla automobilkám pomoci a vyslyšela část požadavků oboru. „Chceme automobilový průmysl podpořit. Cílem je motivovat zaměstnavatele, aby nepropouštěli. Jsou to v dobách krizových ti dříči, kterých si moc vážíme,“ popisoval návrh nových balíčků podpory pro LN místopředseda vlády a šéf resortů průmyslu a dopravy Karel Havlíček. Firmy jako Škoda nebo Hyundai by se od státu mohly dočkat kompenzace části mezd zaměstnancům, kteří nyní musejí sedět doma.

Klíčová ale bude státní pomoc, až se výroba zase rozeběhne. Předpokládá se, že nějakou dobu nepojede naplno, a vláda by podporou pomáhala udržet pracovní místa. Firmy nyní řeší v podstatě jedinou věc – hotovost. Proto od státu chtějí i odklad splatnosti daní nebo pojistného, a jednají i o odkladu splátek úvěrů. Protože nyní nemají žádné příjmy, snaží se nemít ani výdaje, a díky tomu toto období přečkat.

Automobilový průmysl je nyní v těžké situaci na celém světě. Šéf Volkswagenu Herbert Diess německé televizi ZDF řekl, že firma přichází zastavením výroby každý týden v přepočtu o 60 miliard korun. Dál platí zaměstnance a běží jí například úroky na úvěrech, nic ale nevyrábí a neprodává. Hovořil o tom, že kromě Číny se nyní auta neprodávají prakticky nikde, a skupina se tedy snaží zastavit výrobu i tam, kde dosud běží.